Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vänta mer, trots att batteriet är klart?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mandalay

Aktiv medlem
Jag köpte en Canon EOS 7D idag. Mannen jag köpte den av, på FotoKungen, sa att jag skulle ladda batteriet i 9 - 10 timmar innan jag började använda det. I min manual står det att batteriet är fulladdat när det har gått 2, 5 h.

Min fråga: Räcker det med att vänta tills batteriet är fulladdat, eller ska jag vänta några timmar extra? Varför då?

Det skadar ju inget att vänta längre, antar jag. Så får jag inget svar är det bara att vänta. Tills inatt!

Många säger att batteriet skall laddas längre, t ex över natten, de första gångerna. Sedan kan det vara bra att göra det någon gång då och då. Hur mycket det ligger i detta vet jag inte men dagens batterier kan inte överladdas så det skadar ju inte. Anledningen skall vara att batteriet får bättre kapacitet. /FW

Tack för svaren!

Att batteriets kapacitet ska öka har jag också hört, men jag skulle vilja veta hur det kan komma sig.
Anledningen till att jag inte bara väntar, utan frågar, är att jag är så grymt nyfiken på att testa den nya kameran. Nu har jag fått två svar, och de säger emot varandra. Undra vad som egentligen stämmer. :)

Jag köpte en Canon EOS 7D idag. Mannen jag köpte den av, på FotoKungen, sa att jag skulle ladda batteriet i 9 - 10 timmar innan jag började använda det. I min manual står det att batteriet är fulladdat när det har gått 2, 5 h.

Min fråga: Räcker det med att vänta tills batteriet är fulladdat, eller ska jag vänta några timmar extra? Varför då?

Det skadar ju inget att vänta längre, antar jag. Så får jag inget svar är det bara att vänta. Tills inatt!

Nej, det tjänar inget till - det är Lithum jon batterier och de gör ändå charge cutoff efter ungefär 2,5-3 timmar och vill man ha maximal livslängd på det så är det bättre att plocka ut batteriet ett tag innan det gör cut-off. Detta för att många tillverkare vill krama de sista ur kapacitetet så de har cut-off spänningen satt aningen för högt för att batteriet skall må riktigt bra av det.

Gamla NiMh batterier måset man däremot ladda helt fulla någon gång ibland för att jämna ut cellerna - Lithium Jon har oftast en ballansering vilket gör detta onödigt.

Nej, det tjänar inget till - det är Lithum jon batterier och de gör ändå charge cutoff efter ungefär 2,5-3 timmar och vill man ha maximal livslängd på det så är det bättre att plocka ut batteriet ett tag innan det gör cut-off. Detta för att många tillverkare vill krama de sista ur kapacitetet så de har cut-off spänningen satt aningen för högt för att batteriet skall må riktigt bra av det.

Gamla NiMh batterier måset man däremot ladda helt fulla någon gång ibland för att jämna ut cellerna - Lithium Jon har oftast en ballansering vilket gör detta onödigt.

Tack för svaret Bengt! Det har nu laddat i strax tre timmar. Det har stått på fulladdat i kanske två. Dags att ta ut det med andra ord.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto