Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vända på objektivet

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Läste en snutt i DigitalFoto på bibblan idag, en artikel om hur man kan skapa sig ett "fusk-makro". Det gick ut på att med hjälp av en adapterring vända ett (helst vidvinkel) objektiv bak och fram för att få en makro effekt. Hann inte läsa klart artikeln, men kom så långt att jag att det var tvunget att vara ett objektiv med manuell bländare.
Då jag inte vill lägga flera tusen på ett riktigt makroobjektiv, och vi har några gamla objektiv (Canon, Sigma och Makinon) som ligger oanvända blev jag nyfiken på att pröva.
Är det någon som har testat detta och kan ge lite omdömen eller tips? Ungefär vad kan en sådan adapterring kosta? Är det "värt" det eller bara slöseri med tid och pengar? För en nybörjare som jag som aldrig fotat makro så behöver det inte bli proffskvalitet (antar att det inte blir det heller) på bilderna, så länge de är tillräckligt skarpa för "vardagsbruk".

Mvh Siri
 
Om man har manuell bländare går det utmärkt att fotografera så, och om man har ett par mellanringar också är det ännu mer flexibelt. På Canon gäller att det är mycket svårt att använda bländaren på nyare objektiv, så gamla gluggar med bländarring fungerar bättre.

Det är ganska svårt att hitta skärpan, och med hyggligt kort brännvidd har man väldigt kort skärpedjup och stor förstoring, så det gäller att dels kunna flytta kamera eller motiv till rätt läge med stor precision, dels att grejerna är stilla under tagningen. Elektronblixt underlättar.

Skärpan hamnar omkring fyra centimeter från bakänden av objektivet när man använder en vidvinkel på det här sättet, och skärpedjupet är mycket litet, en bråkdel av en millimeter.
 
Jag har canon 60d med 15-85.
Jag köpte en 72mm reverseringsring på ebay för några tior. Bara att skruva fast framtill på objektivet o sen kan man montera det bak o fram.
Det är ingen hundra-lösning men ger jäkligt närgången macro.

Till höger om objektivinfästningen finns en knapp för att aktivera bländaren.
Ställ in exempelvis bländare 8 i manuellt läger eller AV.prio. Tryck in knappen så bländar den ner till 8. Samtidigt tar du av objektivet från huset och monterar bakofram. Bu är bländaren fast i f8.
Sen är det bara att börja knäppa. Kör manuellt och prova dig fram.
Stativ är mer eller mindre ett måste.
 
Till höger om objektivinfästningen finns en knapp för att aktivera bländaren.
Ställ in exempelvis bländare 8 i manuellt läger eller AV.prio. Tryck in knappen så bländar den ner till 8. Samtidigt tar du av objektivet från huset och monterar bakofram. Nu är bländaren fast i f8.
Man lär sig något nytt varje dag!
 
Ett gammalt FD-objektiv är förstås lättare att änvända till detta. Jag har vid något tillfälle kört fuskmakro på den tiden genom att bara hålla ett FD 50 mm f/1,4 S.S.C. bak och fram mot kamerans bajonettfattning. Blev tillräckligt tätt för att jag skulle få en bild.
 
Tänk på förstoringsgraden. På 15 mm med vänt objektiv är det sjuk macro.
Objektet hamnar på ruskigt kort arbetsavstånd så passa dig för grejer som kan skada objektivet.
Ett ursågat bakre skyddslock är inte helt fel så du skyddar kontakter med mera.
Ha det för lek o experiment. Fastnar du för macro så köp ett macroobjektiv. Jag tyckte det var skithäftigt men nu är jag glad att jag bara köpt en reverseringsring för några tior.
Försättslinser är också OK. 200 spänn för kina grejer. Köp inte 10x förstoring. Helt meningslöst.
1+2+4 Är det rätta. Förvänta dig ingen superkvalitet men det räcker för att se om du är intresserad av macro eller inte.
Alla mina tillbehör är billigt kina-skit. Jag är fortfarande nybörjare och har inte hittat mitt eget område än. Onödigt att lägga kanske 10000 på ett bra macroobjektiv när det är gatufotografering du fastnar för till slut..
 
Så kan man ju förstås göra:)

Eller så köper man en reverse adapter på ebay för 3 dollar inkl frakt http://www.ebay.com/itm/58mm-Macro-...295?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3f0d0ae087

Inte helt praktiskt förstås då objektivet inte kommunicerar med kameran, men är ändå klart användbart med lite övning.

Du har inte sett liknande i butik? Har alltid varit lite skeptisk mot att handla på nätet, men jag lyckas inte hitta den någon annanstans.


Objektiven har alla bländarringar, så då borde de väl funka.

Är det bättre med lite längre brännvidd, typ 50 mm, för att inte få så extrem makro? Om det går så vill jag gärna ha skärpedjup som inte är alltför korta så att det blir för jobbigt att sätta fokus rätt. Har ett 50 mm, ett 28 mm, ett 35-70 mm och ett 135 mm. De är alla från ca 1980.


jojje123: Menar du den knapp som Canon kallar för skärpedjupsknappen? Hålla den intryckt medan man monterar av och på? Sitter fortfarande och försöker lära mig detaljerna på min 600D.
 
Du har inte sett liknande i butik? Har alltid varit lite skeptisk mot att handla på nätet, men jag lyckas inte hitta den någon annanstans.

Det är kanske enklast att ta den via nätet, men de finns på lite andra ställen också, bland annat Tvspelsweb. Det finns mer än en storlek, och det finns "stepringar" som man kan anpassa till andra filtergängor med.

Är det bättre med lite längre brännvidd, typ 50 mm, för att inte få så extrem makro? Om det går så vill jag gärna ha skärpedjup som inte är alltför korta så att det blir för jobbigt att sätta fokus rätt. Har ett 50 mm, ett 28 mm, ett 35-70 mm och ett 135 mm. De är alla från ca 1980.

Om du har en normal på 50 mm kanske du inte ens kan få skärpa när du vänder den, eller så hamnar den en bit längre bort med mindre avbildningsskala. Tekniken att vända på objektivet brukar man använda specifikt för stora förstoringsgrader, där man vill ha förstoring på sensorn, som när man tar bladlöss eller små kvalster.

Med 50 mm optik kommer du till mer måttlig skala också med rättvänt objektiv och mellanringar. När skalan är omkring 1:1 är det 50 mm extra utdrag, och då blir det idé med att vända objektivet, eftersom korrektionen hos objektivet stämmer bättre när man har vänt det om man har så långt utdrag att det blir förstoring. Vid naturlig storlek på sensorn är det fortfarande ett arbetsavstånd på nästan 10 cm från objektivet.

Skärpedjupet vid makro är alltid kort, och det blir kortare ju större skala man har. Att vända objektivet passar bäst med korta brännvidder, och en vidvinkel eller vidvinkelzoom går att använda så direkt på kamerahuset utan mellanring. Avståndet mellan objektiv och motiv ändras inte särskilt mycket när man vill ha ännu större skala och sätter mellanringar eller bälg emellan objektiv och kamerahus. Det är kanske fem centimeter när objektivet sitter direkt på, och det krymper till ungefär fyra centimeter när man ökar avbildningsskalan. Det blir aldrig kortare än ungefär fyra centimeter.

Omvänt objektiv är alltså ett enkelt sätt att komma till stor avbildningsskala för mycket små motiv. Det är inte särskilt väl lämpat för mer ordinär skala, då endera mellanring på ett vanligt 50 mm objektiv fungerar bra, eller närbildslinser på en telezoom.

Närbildslinser är ett enkelt och bra sätt att få hygglig skala och lagom avstånd med en telezoom, där man kan justera utsnittet genom att zooma. Det ger inte mycket när man har den vanliga kitzoomen som brukar följa med kameran, men med en telezoom kan man ta bilder i måttlig avbildningsskala, så att man kan få med ungefär ett kreditkort och ner till en halv tändsticksask. Linser på upp till +3 dioptrier funkar bra också med enkla linser som är hyggligt billiga. Med +3 dioptrier får man arbetsavstånd på 33 cm från linsen och några centimeter kortare, som AF kan finjustera. Om man vill ha starkare lins än +3 är det lämpligt att ta en dyrare akromatisk lins. Fördelen med närbildslins är främst att det är enkelt. Man behöver inte plocka av objektivet, och allting fungerar normalt, bortsett från att avståndet blir mer begränsat. Man har alltså AF inom intervallet som linsen tillåter och IS fungerar också och all annan automatik.
 
Har nu testat att vända på 50 mm och 28 mm och hålla dem framför huset. Funkar bra, och med 28an blev det vansinnigt mycket makro. Jag som aldrig riktigt fattat grejen med makro är helt frälst efter ungefär två minuter. Och får till på köpet användning av de gamla objektiven. Toppen!

Det är kanske enklast att ta den via nätet, men de finns på lite andra ställen också, bland annat Tvspelsweb. Det finns mer än en storlek, och det finns "stepringar" som man kan anpassa till andra filtergängor med.

Verkar vara en bra sida, bra att de även har stepringar så jag inte behöver hitta det någon annanstans för att få fast objektiven. Får nog rucka på min handla-på-nätet-princip.

Tack för alla era svar!

//Siri
 
Bakvända objektiv kan ge mycket bra bilder vid ca 3-5 gångers förstoring. Exempelvis ett gammalt (ca 1970) nikon 28 mm bakvänt på en bälg med kort utdrag. http://www.flickr.com/photos/72425851@N07/6680566895/in/photostream
Eftersom skärpefjupet är obefintligt är fokusstackning nödvändigt om man vill ha mer en en sak i fokus.
På makrofokus.se kan du läsa mycket bra info, tex denna utomordentliga beskrivning:
http://makrofokus.se/blogg/2012/1/12/planboksvanlig-studiostackning.html

/Magnus

.
 
Du har inte sett liknande i butik? Har alltid varit lite skeptisk mot att handla på nätet, men jag lyckas inte hitta den någon annanstans.
Nix, inte sett någon annanstans, förutom på länken som delgetts här i tråden. Ebay är superpraktiskt tycker jag. Det jobbigaste är att skaffa och verifiera paypalkontot. När det väl är gjort är det hur smidigt som helst att handla. Köpt mycket på ebay. En enda gång har varan inte kommit fram, då skickade säljaren en ny mot fraktkostnad. Säljarna är i regel mån om nöjda kunder, så är det problem brukar de vara tillmötesgående.
 
Du har inte sett liknande i butik? Har alltid varit lite skeptisk mot att handla på nätet, men jag lyckas inte hitta den någon annanstans.


Objektiven har alla bländarringar, så då borde de väl funka.

Är det bättre med lite längre brännvidd, typ 50 mm, för att inte få så extrem makro? Om det går så vill jag gärna ha skärpedjup som inte är alltför korta så att det blir för jobbigt att sätta fokus rätt. Har ett 50 mm, ett 28 mm, ett 35-70 mm och ett 135 mm. De är alla från ca 1980.


jojje123: Menar du den knapp som Canon kallar för skärpedjupsknappen? Hålla den intryckt medan man monterar av och på? Sitter fortfarande och försöker lära mig detaljerna på min 600D.

http://www.kaffebrus.com/adapters-g45.html

Här finns de också. Om direktlänken inte fungerar:
KAMERATILLBEHÖR / Filter, adaptrar & stepringar / Adapters
Längst ner hittar du "Reverseringsring för XX"

Om du behöver stepringar ligger de under:
KAMERATILLBEHÖR / Filter, adaptrar & stepringar / Stepringar

Möjligt att det även finns på Photax, Cyberphoto och Scandinavian Photo.
 
Tejpa bara ihop objektiven mot varandra, det funkar.

Det här verkar kanske lite kryptiskt, eftersom det är en teknik som inte har nämnts innan.

På samma sätt som man kan använda närbildslinser, kan man också använda ett objektiv som närbildslins genom att sätta det frampå ett annat objektiv. Det brukar fungera bäst med en 50 mm som har hög ljusstyrka, och som man sätter på ett tele som sitter på kameran. I regel blir det vinjettering, så att man får en rund bild i mitten, eller mörka hörn, om den runda bilden täcker lite mer av sensorn.

Det går att göra med lite tejp, om objektiven passar någotsånär bra i diameter när man sätter det ena mot det andra, annars finns det kopplingsringar som man kan sätta ihop dem med i filtergängan. Kopplingsringen har en hangänga åt vardera hållet.

Skärpan hamnar ungefär fyra centimeter från bakänden på objektivet som man har satt frampå, och förstoringen är samma som förhållandet mellan brännvidderna. Om man sätter ett 50 mm på ett 100 mm så blir det två gångers förstoring. Skärpan ställer man genom att "gunga in" den om man tar på fri hand, eller med hjälp av makrosläde eller andra tillbehör där man kan justera kamera eller motiv med precision.

Metoden passar bäst när man sätter det omvända objektivet på ett tele och mindre bra på de vanliga kitobjektiven, eftersom deras bildvinkel är så stor att den runda bilden blir ganska liten på sensorn. Ett omvänt objektv på det här sättet fungerar likadant som Raynox makrotillbehör, och resultatet blir i stort sett lika.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.