Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vända ett negativ till positiv, hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

M7_21

Aktiv medlem
Vända ett negativ till positiv, hur gör man? Scannade in ett färgnegativ och har totalt glömt bort hur man gör för att få det positivt. Testade i Bridge och i Photoshop men det blev inget bra. Någon som vet hur man gör?

Bilagor

• IMG_2977_negativ.jpg
    IMG_2977_negativ.jpg
    12.1 KB · Visningar: 2,993
Man inverterar väl endast färgerna? Du kan ju till och med invertera färger i MS Paint om du vill (om du har Windows). Jag testade precis med din bild men resultatet blev ju lite märkligt.. Lite väl mycket blåton kanske. Är det samma resultat som du fått i Bridge och Photoshop?

Bilagor

• untitled.JPG
    untitled.JPG
    12.3 KB · Visningar: 2,856
Tack för tipsen, testade även en annan metod. Först Invert, sedan Levels och istället för att dra alla reglage enligt tipset provade jag att bara klicka i Auto, det blev lite bättre men jag fortsatte och klickade även på Options och det blev faktiskt rätt bra när rutan med "Snap Neutral Midtones" fylldes i, se bilden. Det verkar alltså finnas flera sätt att lösa detta på, jag hade ingen framgång med att dra alla reglagen R, G och B på det sätt som beskrevs på den hemsidan. Nu återstår bara lite mer finjusteringar innan jag blir nöjd!

Bilagor

• negativ-2.jpg
    negativ-2.jpg
    19 KB · Visningar: 2,791
Det är bra att ha tillgång på många bitar per färgkanal - jag har med bra framgång fotat av negativ med macroobjketiv i RAW och sedan konverterat RAW filen med UFRaw. Det blir bra och går skapligt fort.

Moddar man bilden du lagt upp så lider den rejält av bristande dynamik i färgkanalerna och blir rätt ful om man konverterar den manuellt.

Bilagor

• IMG_2977_posetiv.jpg
    IMG_2977_posetiv.jpg
    17.7 KB · Visningar: 2,770
Problemet är att man måste subtrahera den oranga filmbasen för att få fram "rätt" färger. Och det är inte det lättaste, så om din skanner har ett läge för negativ färgfilm så kan du nog gott använda det istället.

Det är bra att ha tillgång på många bitar per färgkanal - jag har med bra framgång fotat av negativ med macroobjketiv i RAW och sedan konverterat RAW filen med UFRaw. Det blir bra och går skapligt fort.

Moddar man bilden du lagt upp så lider den rejält av bristande dynamik i färgkanalerna och blir rätt ful om man konverterar den manuellt.

Jag testade att plåta av ett negativ med en liten Canon IXUS 60, så filen är naturligtvis i JPEG. Kan du berätta mer vad UFRaw är? Har möjlighet att ta även i RAW.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar