Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vända ett negativ till positiv, hur gör man?
- Trådstartare M7_21
- Start datum
perstromgren
Aktiv medlem
knobloch
Aktiv medlem
Man inverterar väl endast färgerna? Du kan ju till och med invertera färger i MS Paint om du vill (om du har Windows). Jag testade precis med din bild men resultatet blev ju lite märkligt.. Lite väl mycket blåton kanske. Är det samma resultat som du fått i Bridge och Photoshop?
Bilagor
knobloch
Aktiv medlem
Aha, då var det kanske inte lika enkelt som att bara invertera då.
M7_21
Aktiv medlem
Tack för tipsen, testade även en annan metod. Först Invert, sedan Levels och istället för att dra alla reglage enligt tipset provade jag att bara klicka i Auto, det blev lite bättre men jag fortsatte och klickade även på Options och det blev faktiskt rätt bra när rutan med "Snap Neutral Midtones" fylldes i, se bilden. Det verkar alltså finnas flera sätt att lösa detta på, jag hade ingen framgång med att dra alla reglagen R, G och B på det sätt som beskrevs på den hemsidan. Nu återstår bara lite mer finjusteringar innan jag blir nöjd!
Bilagor
bengt-re
Aktiv medlem
Det är bra att ha tillgång på många bitar per färgkanal - jag har med bra framgång fotat av negativ med macroobjketiv i RAW och sedan konverterat RAW filen med UFRaw. Det blir bra och går skapligt fort.
Moddar man bilden du lagt upp så lider den rejält av bristande dynamik i färgkanalerna och blir rätt ful om man konverterar den manuellt.
Moddar man bilden du lagt upp så lider den rejält av bristande dynamik i färgkanalerna och blir rätt ful om man konverterar den manuellt.
Bilagor
M7_21
Aktiv medlem
Det är bra att ha tillgång på många bitar per färgkanal - jag har med bra framgång fotat av negativ med macroobjketiv i RAW och sedan konverterat RAW filen med UFRaw. Det blir bra och går skapligt fort.
Jag testade att plåta av ett negativ med en liten Canon IXUS 60, så filen är naturligtvis i JPEG. Kan du berätta mer vad UFRaw är? Har möjlighet att ta även i RAW.