Annons

Vänd-dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas U

Aktiv medlem
Hej!

Jag har kikat runt lite på olika trådar och bilder ang. cross-dia/vänd-dia, alltså när man kör positiv i neg C-41 framk. Detta är ngt helt nytt för mig men jag tycker det verkar spännande att prova och ser att det blir annorlunda resultat.
En sak har jag dock inte blivit riktigt på det klara med, vad blir det faktiska resultatet?
Är det dian som blir neg. som man sedan får göra papperskopior av eller blir det ett positiv (som då går att köra i prjektorn) men med ”skruvade” färger?

// Andreas
 
Framkallningsprocessen styr vad det blir för resultat.

E6 (diaframkallning) av ett negativ ger ett dia med orange mask.

C41 (negativframkallning) av ett dia ger ett negativ utan orange mask.
 
Bra fråga Andreas, jag har själv funderat på hur det blir..
Har för mig att jag sett några bildexempel nänstans här på fotosidan för ett tag sen, men kommer inte ihåg vart.
Så om någon har några exempel på hur resultatet blir så lägg gärna in en bild eller länk här..
 
Crossad dia är ju kanon till porträtt enligt min smak, däremot tycker jag inte det är så lyckat till djur och natur. Jag sätter in något exempel som jag tagit med en Ektachrome 100VS här nedan, som ni ser är färgerna rätt underliga. Lemurer har inte röda ögon i verkligheten.
 

Bilagor

  • lemur.jpg
    lemur.jpg
    42 KB · Visningar: 462
Okidoki!

Följdfråga då, om man lämnar in en rulle på ett vanligt "sanbbframk.stäle" vilket jag läst i en tidigare tråd kan gå bra, är det då samma kostnad att få framk. + bilder som vid en neg.film eller kostar det extra för ev. extra arb som detta medför (om det gör det) ???

/ Andreas
 
Många snabblabb vägrar ta dia till C-41 med motiveringen att det kan skada deras kemi. Jag har bara lämnat en till Fotoquick en gång och då fick jag bara negen, kopior lyckades de inte få fram. Hittar du något som tar emot det är säkert priset detsamma men jag rekommenderar inte snabblabben. Crimson, Odenlabb, Prolabb eller nåt sånt kanske. Bor du inte i Sthlm går det alltid att skicka rullarna via post till Crimson.
/Lotta
 
Nu vill jag ha det här utrett..
vissa säger underexponera 1 steg, andra säger överexponera 1 steg. Vad är det som gäller?

Leka och se vad som funkar antar jag men generelt?
 
Jag har provat alla varianter. Bäst resultat fick jag dock av att exponera som vanligt.Kom på en annans bild som jag är ganska säker på att den är exponerad som vanlig film..
/Lotta
 
Okidoki!

Nu börjar jag få lite koll på läget.

Ang. ett sälle att framkalla så ringde RP Fotolab i Gbg där jag alltid framk.mina dia, granne med dom finns Annikas Fotolab som kör coss-dia inkl. bilder (10x15) för 220:- + moms så nu är det väl bara att testa!

Några synpunkter på priset?

/ Andreas
 
Vilka filmer lämpar sig till "vänd-dia"?...det blir ju onekligen ett annorlunda resultat...måste prova!!!

/P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.