ANNONS
Annons

Välja scanner för dia?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Scanner

BIF-BigFoot skrev:
Jag har en Minolta Dualscan IV.

Fungerar ok med följande anmärkningar,

Långsam, Det tar 10 minuter att scanna en "kasett" med fyra bilder inkl laddning och urladdning,

Det är duck problem med de DIA bilder som sitter i ramar med skyddsglas då dessa är för tjocka så man får bruka mindre VÅLD för att trycka in och ut bilderna,

Vill du ha någon testbild kan du höra av dig.

En hake är dock att diabilderna ser jättebra ut för ögat men när man scannar dom framträder allt skräp och skador på dian, Trodde först det var fel på scannern men när jag projcerade upp bilderna via projektor och duk så upptäckte jag att skadorna var med även där.

Jag nämnde ICE-tekniken ovan. Jag kan nu berätta att denna teknik fungerar otroligt väl! Den gör UNDER verkligen med dammiga, repiga diabilder. Nackdelen är att det tar lite längre tid att skanna med ICE aktiverat.

Skannern klarar även tjockare diabilder, tex de som är monterade mellan glas.

Jag har försökt att skriva en lite längre recension under produktsidorna. Där finns länk till info om ICE-tekniken.

Ingen har som det verkar nämnt Minoltas Dimage Scan Elite II. Har haft möjligheten att jämföra den med en Nikon Coolscan V och kommit fram till att det är hugget som stucket. Det bör nämnas att Minoltan är snabbare än Nikon. Nikon har en tendens att dra åt det blåa hållet medan Minolta ibland klipper i rödkanalen. Detta går ju att kompensera bort när man väl lärt sig hur det fungerar. Om man vill scanna mycket så är kanske Minoltan bättre eftersom det går att ladda den med fyra bilder i taget, däremot är Nikonscsannern lättare att ha att göra med när det gäller handhavande och programvara. De båda scannrarna har olika maxupplösning vilket inte kanske har så stor skillnad om man scannar för arkivering men Minolta ger kanske lite bättre bilder, dock har jag nyligen scannat in en utställning med en Nikon coolscan V med mycket gott resultat. Det som märks med båda scannrarna är dock att de också kräver en bra dator vilket man ofta inte kommer att tänka på. Om man läser in ett dia med full upplösning och använder sig av samtliga bildförbättringsfunktioner, ICE, ROC, SHO, GEM samt pixelpolish då kommer det att ta väldigt länge. Själv brukar jag scanna med endast ICE aktiverat och sedan korrigera bilderna i photoshop samt brusreducera dem med Neat Image. Beroende på vilka krav man har på en scanner tycker jag att man kan välja vilkendera av de nämnda scannrarna.

Fyra bilder i taget är uteslutet. Jag ska skanna 5-6000 bilder!
Näe. Denna är bäst helt enkelt. Upp till 100 bilder i taget skannar den, beroende på hur många bilder som magasinet kan ta.

Bilagor

• slidescan.jpg
    slidescan.jpg
    5.2 KB · Visningar: 848
MathiasT skrev:
Fyra bilder i taget är uteslutet. Jag ska skanna 5-6000 bilder!
Näe. Denna är bäst helt enkelt. Upp till 100 bilder i taget skannar den, beroende på hur många bilder som magasinet kan ta.
Mathias, är du nöjd med resultatet från den här scannern?
Funderar på att hyra en på SP någon helg.
/Stefan

litzen skrev:
Mathias, är du nöjd med resultatet från den här scannern?
Funderar på att hyra en på SP någon helg.
/Stefan

Jag är mycket nöjd. Alla i min bekantskapskrets står i kö för att få hyra den, och jag tar ut en mindre summa. Jag hyr dock endast ut den i Malmö med omnejd.

Har försökt att knåpa ihop en liten recension här.

Mathias, du skriver "Har ICE-teknologi som först skannar bilden med infrarött ljus och på så sätt ser damm och repor vilka sedan tas bort digitalt. Mycket gott resultat, men tekniken fungerar inte med Kodachrome och svartvitt, då dessa har en emulsion som IR:en inte ser igenom."

Innebär detta att det är damm och skräpfiltreringen som inte fungerar på Kodachrome och s/v, men att inskanningen i övrigt fungerar bra med dessa filmer?
Nån som hyr ut denna i Stockholmsområdet?

/Måns

Mala_ skrev:
Innebär detta att det är damm och skräpfiltreringen som inte fungerar på Kodachrome och s/v, men att inskanningen i övrigt fungerar bra med dessa filmer?
Nån som hyr ut denna i Stockholmsområdet?

/Måns
Precis så. ICE fungerar inte med S/V eller Kodachrome. Men slår man av ICE så fungerar det utmärkt.

Jag hyr kanske ut den i Sthlm när de som står på kö i Malmö är klara. Faktum är att den är i Sthlm och jobbar just nu, men den ska tillbaka hit sen.

Vore intressant att blåsa liv i denna tråd...

Som sagt vad skall man ha för scanner för att scanna sina diabilder?

/Niklas

En kompis hyrde min scanner, Reflekta DigitDia, men hittade senare ett par magasin till. Då köpte han en liten scanner på Kjell & Co för 600. Men han blev så missnöjd med resultatet att han vill hyra min igen...

Jag anser ju att Reflektan är bäst. Jag har visserligen inte provat alla på marknaden. Och visst, den är dyr. Men jag tror att man får vad man betalar för.

Braun SlideScan 4000

Är det nån som vat vad ja gör för fel då jag bara får svarta fält istället för bilder vid scanning av diabilder?

Jag är också i valet o kvalet. Har en massa Kodachromedia som jag vill scanna och har läst att vissa scanners är mindre bra på just Kodachrome. Någon som kan rekomendera någon scanner av dessa två Canon 8800F och Epson V500.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar