Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja rätt bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Smurfbyn

Avslutat medlemskap
Jag känner att jag inte har någon koll på tumregler och tekniskt rätt val av bländare utifrån olika situationer. Finns det några enkla tumregler för t.ex. avstånd, situation och rätt bländare i förhållande till det? Inte bara ur estetisk synpunkt utan även teknisk.

Skärpedjupet blir ju större på längre avstånd (samma bländare och brännvidd) så i vissa fall kan det ju vara bra att kunna blända upp för att få kortare slutartid.
Att många, speciellt billigare, objektiv kan vara ganska dåliga på full öppning och blir bättre av att blända ner ett steg eller två vet du kanske. Mitt canon 18-200 är sgs oanvändbart på full öppning i vidvinkelläget.
Diffraktion uppkommer vid för liten bländare, när är beroende på objektivet.

Porträtt: stor bländare - kort skärpedjup
Landskap: liten bländare - långt skärpedjup

Att blända ner 2-3 steg höjer bildkvaliteten på de flesta objektiv inte bara billiga. Bländare 5,6 kan väl ses som en bra tumregel för bästa bildkvalitet.

Diffraktion som Hans nämnde försämrar bildkvaliteten om man bländar ner för mycket, diffraktion är dock beroende av bländare och pixelstorlek och inte av vilket objektiv man har.

Med riktigt snabba objektiv så bländar jag alltid ner när jag fokuserar på oändligheten, max bländare ger ändå stort skärpedjup och jag får sämre bildkvalitet.

Makro och närbilder kräver betydligt större skärpedjup så mindre bländare.

Men framförallt är bländaren ett kreativt verktyg för mig som jag använder efter hur jag vill att bilden ska framstå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar