ANNONS
Annons

Välja Pen EP-5 eller EPL-7?

Produkter
(logga in för att koppla)

ljn3

Aktiv medlem
Tittar på en semesterkamera och har idag både en EPL-5:a och Sony RX100 mk1 för dito. Och nu är kamerahus för PEN EP-5 ( runt 3500.- ) och EPL-7 ( under 3000.-) rimligt prissatta. Och den 5-axliga stabiliseringen i EP-5 lockar. Fråga: Även funktionerna för Iphone är intressant för gatufotografering och har EPL-7 och EP-5 samma app/gränssnitt/funktioner?

Vad har ni för erfarenheter och råd?

/Lennart

P-modellerna är ju "stabilare" byggda så värdesätter du det blir du säkert nöjd, men även PL-modellerna duger också vad gäller byggkvalitet.

Det stora problemet med många Olympusmodeller är "shutter shock" som spolierat många bilder för mig vid slutartider run 1/60 till 1/100 och därför skulle jag rekommendera E-PL7, som inte har det problemet - rätt inställd:

Ställ in "Anti-Shock" på 0 sekunder!

Jag är mycket nöjd med min E-PL7:a och tycker att den enklare antiskaken på den duger.

Googla på "shutter shock" för mer info om problemet, som inte bara omfattar Olympus.

E-P5 testas i det avseendet här:
https://www.mu-43.com/threads/e-p5-shutter-shock-tested.54504/

Sen måste jag säga att den ultimata resekameran för mig är någon av de små GM-modellerna, som också idag är rimliga i pris.

Senast ändrad:
Tack Kjell, läste din länk lite snabbt och det finns lite olika åsikter om problem med IBIS.
/Lennart

"Recent Olympus cameras have explicit "0-sec" anti-shock settings. These include OM-D E-M5 ii, E-M10 ii, and the Pen-F.
Earlier Olympus cameras, OM-D E-M1, E-M10, E-PL7, and E-P5 have this setting after firmware upgrades.
These settings reduce shutter shock by a substantial amount. Silent (electronic) shutter reduces it even more, but with certain artifacts possible for fast moving subjects or certain types of artificial light."

Från inlägg på DpReviews Micro Four Thirds forum

Notera E-P5 ovan!

Kjell, bra lista och som jag läser den så är PEN EP-5 och EPL-7 "jämförbara" när det gäller "Anti-Chock-Setting-0" ( efter FW uppgradering av EP-5:an )
/Lennart

Har en GM1 som jag är väldigt nöjd med. Men skulle gärna haft en bra kompakt också. Ibland vill man kunna ha den i fickan bara tycker jag.

Hänger på denna tråd, eftersom den samlat en del sakkunskap... Min fråga är helt enkelt om det går smidigt att få en förstorad sökarbild att fokusera manuellt på när man har ett främmande objektiv med adapter på kameran?

Funderar på att skaffa en EPL7 huvudsakligen för närbilder nära marken, som jag inte klarar med min Leica (kan inte lägga mej platt av medicinska skäl). Skulle vilja använda Leicagluggar på den nya via adapter, och vill ha det så krångelfritt som möjligt.

Har en GM1 som jag är väldigt nöjd med. Men skulle gärna haft en bra kompakt också. Ibland vill man kunna ha den i fickan bara tycker jag.

Lite OT för denna tråden, som handlar om två olika PEN, men två bra kompaktserier är ju RX100-serien ifrån Sony och G7X-serien ifrån Canon (mkII verkar ju ha fixat slöheten med RAW och serietagning). Jag skulle nog själv startat med att kika på de.

Lite mer OT (sorry); har själv nyss skaffat GM1, och även om den inte ersätter byxfickevänliga kompakter, så älskar jag verkligen kameran för vad den presterar i för hållande till sin storlek och vikt!

Grymt fin tillsammans med mitt 15/1,7:a som liten gatufotokamera (tas nog mest som turistkamera av omgivningen då den ser så liten och oansenlig ut).

Kolla att dom har 0 sek anti schock . Skulle inte kopa en pen utan, aven om jag nu rakar har en sadan som fungerar bra. I ovrigt googla det finns spaltmeter av utredningar I denna fraga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar