ANNONS
Annons

Välja ny kamera (3-4000kr)

Produkter
(logga in för att koppla)

mb90

Avslutat medlemskap
Val av ny kamera (3-4000kr)

Hejsan.

Eftersom familjens 15 år gamla kamera nu har gått sönder är det dags att köpa en ny (inte en dag för tidigt)
Den lokala fotohandlaren (morsan vill inte köpa på distans) säljer mest Olympus och då jag är ett totalt blåbär när det gäller foto så tänkte jag fråga er om lite köpråd.

De kamerar som finns i den tänkta prisklassen är följande:

Olympus µ 800
Olympus Camedia SP-350
Olympus Camedia SP-500 Ultra Zoom

Kameran kommer mest att användas till semesterbilder, familjebilder och liknande men jag har även hand om den lokala fotbollsklubbens webbsida där dom har bett mig att lägga upp bilder från matcher och liknande händelser.

Som jag tidigare sa är jag ett blåbär när det gäller foto (fast jag fotade digitalt första gången runt -97) men jag vill lära mig det (både digitalt och analogt, mer om det i någon annan tråd) så därför skulle jag gärna se att kameran inte är helt igenom automatisk.

Så vad jag undrar är vilken av dessa kameror (eller någon annan kamera) ni skulle rekommendera under dessa förutsättningar.

/Markus

Senast ändrad:
En Olympus µ är vattenskyddad - det är ju rätt bra. Åttahundran kan öka ljuskänsligheten genom att minska upplösningen. Det kanske funkar, inte vet jag...

Ingen av de du räknade upp är väl enbart automatisk? Däremot kan det vara knepigt att knappa sig fram i menyer för att ställa in det som går att ställa in.

En begagnad Olympus 5060-WZ eller 7070-WZ verkar rätt trevlig. Lagom stor att hålla i, ganska kraftig vidvinkel. Med lite tur får du pengar över till en riktig extern blix2t också. Då börjar det likna något :) Minolta A1 och A2 är inte heller dåliga.

Sportbilder innebär ofta snabba förlopp i halvtaskigt ljus. Då ligger man risigt till med en kompaktkamera som oftast har ljussvaga objektiv och en sensor med både låg känslighet (ISO-tal) och mycket brus.

Oly har kommit med många fina kompakter den senaste tiden.

Av din lista skulle jag välja Olympus Camedia SP-350. Jag tycker att den har fått bättre betyg än SP-500:an och sen får man extern blixt till SP-350:an och det kan vara en otrolig fördel.

Dock tycker jag att ni bra kan titta på 7070:an. En otroligt robust och gedigen konstruktion som tål bra att vara med på resor o.dyl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar