Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja minneskort till 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik H skrev:
Ja om du formaterar kortet i kameran, men formaterar du i en dator med 32 kb kluster så fick du en mycket bättre hastighet på 1150 kb/s.
Minneskort ska formateras i kameran annars kan det bli problem med funktionen.

steinick skrev:
Förklaringen finns i den inledande texten.

Inledande texten till 10D? Jag hittar bara "The camera writes relatively slowly, regardless of card." Det är väl ingen förklaring? Dessutom ville jag egentliegn inte ha förklaring till det utan bekräftelse att det är just så att D70 upplevs 4 gånger snabbare. Jag som aldrig fotograferat digitalt har svårt att avgöra hur snabbt 4500 resp 1500 K/s är. Både kanske är så snabbt att man knappt märker skillnaden. Och då spelar det ingen roll att köpa en microdrive med 1500 K/s eller ett CF kort med 4500 K/s.

steinick skrev:
Minneskort ska formateras i kameran annars kan det bli problem med funktionen.

Om du ändrar ditt "ska" mot "bör" så kan jag hålla med dig, däremot finns det ju ingen anledning att inte testa.

Fungerar det med windows formattering så är ju det att föredra, cirka 50% snabbare.

Guero skrev:
Kanske ointressant men jag har testat både "vanliga" minneskort till EOS 10D och Ultra II kort. Skillnaden har varit i det närmaste omöjlig att notera. Prisskillnaden är dock lite lättare att notera........

Jag har gjort motsvarande test med 300D och D60. Jag provade med Microdrive, Ultra I och Ultra II.

Det tog 35 sekunder med D60 för både ultra I och II från första avtryck till att bilderna visades när jag körde serietagning i RAW-läge tills bufferten fylldes.
För microdrive tog det 45 sekunder.

Ultra I ska klara 2,8MB/s och Ultra II 9b/s.

Ett vanligt standard CF-kort bör vara det som matchar en 10D/D60/300D bäst eftersom kameran ändå inte klarar av att utnyttja kapaciteten i de snabbare korten.

Efterträdaren till 10D lär ta 5 bilder/s och ha 20 bilder i buffert. En ny och snabbare processor gör detta möjligt. Skrivhastigheten kommer säkert att öka rejält. Eos 1D mark II har den nya processorn och den skriver med 5MB/s. Nya 10D kanske inte bli lika snabb, man ändå mycket snabbare än idag.

Guero skrev:
Kanske ointressant men jag har testat både "vanliga" minneskort till EOS 10D och Ultra II kort. Skillnaden har varit i det närmaste omöjlig att notera. Prisskillnaden är dock lite lättare att notera........

Har endast jämfört 1 gb ,microdrive med vanliga kort och då var microdriven betydligt långsammare.
Det låter märkligt, microdriven ska vara klart snabbare än standard CF, min microdrive är betydligt snabbare än min SanDisk standardkort (256mb).

SanDisk Ultra ska vara snabbare än microdriven..har inte testat mot min microdrive, därimot mot min SanDisk standard och Ultrakortet var betydligt snabbare.

Kanske är min SanDisk kort som är extra lååångsamt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar