Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja Macro-glugg

Produkter
(logga in för att koppla)

nabbor

Aktiv medlem
Jag har ett EF-s 60/2,8 som jag är nöjd med, men skulle vilja ha längre brännvidd för att inte skrämma insekter samt för att få en suddigare bakgrund.
På alternativlistan har jag:
Sigma EX 105/2,8
Sigma EX 150/2,8
Canon EF 100/2,8
Canon EF 180/3,5L

Min fråga är om de längre objektiven blir mer svårhanterliga. Ökar risken för skakningsoskärpa så att det blir svårare att fota på fri hand?

Normalt gäller ju längre brännvidd desto större risk för skakningsoskärpa men här är avbildningsskalan densamma om nu det har någon betydelse.
Kommer jag ångra mig om jag köper en 100-105mm, är det bättre att ta klivet upp till 150-180mm med en gång?
Använder i dagsläget en 350D.

Skall du fota insekter så är det bäst att ta steget upp till 150-180mm.

Makrofoto vid närgränsen är i det närmaste omöjligt utan stativ eftersom du måste blända ner kraftigt för att få någorlunda skärpedjup, det medför ju att tiderna blir långa.

Ett makroblixt system hjälper naturligtvis, men ett sådant system kostar minst lika mycket som objektivet.

/kent

Såg att Tidningen FOTO ska testa macrogluggar i nästa nummer. Tyvärr kom just det nuvarande nummret i dagarna som gick men den som väntar på något gott osv..

Hej Robert!

Om du är ute efter insekter skall du satsa på ett macro med lång brännvidd 150-180 mm om plånboken medger; längre brännvidd är ju dock dyrare. Eftersom du redan har EF-S 60, som ju lär vara ett utmärkt objektiv, tror jag att du upplever 90-105 mm som ett ringa lyft. Jag skulle vilja påstå att chansen att få en bra bild på en insekt minskar med kvadraten på avståndet från frontlinsen, och när den väl krupit/flugit iväg, spelar objektivets övriga förtjänster ingen som helst roll.

Jag har själv Sigma 150/2.8 sedan några år, och jag vet att för insektsfoto levererar det topprestanda med lång brännvidd för ett relativt överkomligt pris. Du hittar en del exempel under:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=88171
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=132251
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=118768

Jag har i vår skaffat mig Canon 180L av tre anledningar: En aning längre brännvidd vilket ger en fördel vid skygga insekter, USM-motorn är snabbare än Sigma 150 vilket ger en möjlighet att köra med AI-servo för fjärilar, bin humlor etc som rör sig, samt att jag tyckt mig ana en hårsmån bättre färgåtergivning än andra macro-objektiv som jag sett bilder från. (Jag kommer dock att behålla mitt Sigma eftersom det är flera hekto lättare, och håller så hög kvalitet att jag inte vill skiljas ifrån det.)

Du bör nog också ta en ordentlig titt på Sigma resp Tamron 180 som ju också enligt omdömen håller mycket hög kvalitet; se http://www.fredmiranda.com/reviews De har ju avsevärt mycket lägre pris än Canon, och skärpan lär vara riktigt bra på båda.

En högre brännvidd kräver kortare tider om du vill fota på fri hand. Jag såg på din profil att du har både ett utmärkt stativ med fällbar mittpelare samt ett enbensstativ. Du kanske redan prövat det, men ett enbenstativ fungerar utmärkt med "frihandsmacro"; man kan lätt flytta det in i växtlighet, och få vinna några steg på exponeringstiden med bibehållen skärpa. Den här bilden är tagen med enbensstativ: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/756600.htm

Tredubbla din brännvidd, justera ISO-talet och kör med ett bra brusfilter i datorn, eller använd ditt enbensstativ, så kommer du ta fler bra insektsbilder än vad du kan nå med 60 mm brännvidd, utan att öka skakningsoskärpan. Ett inte ovanligt problem vid macro oavsett brännvidd är att det blåser.

Vill du kompromisslöst jaga de tekniskt sett bästa macrobilderna skall du fota med ditt stativ, trådutlösare och spegeluppfällning. Detta gäller framförallt vid avbildningsskala 1:1 eller högre, om du kompletterar med mellanringar eller/och försättslins.

/Hälsningar

Björn

Senast ändrad:
Tack för era svar och synpunkter, intressant att läsa ditt uttömmande svar Björn. Ska även bli intressant att läsa Macro-testet i nästa nummer av FOTO.

Jag är nu helt inne på att det är 150-180mm som gäller för mig. Frågan är bara märke och modell. Björn tipsar om Tamron och Sigmas 180mm men valde själv ett Canon.

Har själv dreglat efter L-gluggen men funderat på hur det kommer sig att den är så vansinnigt mycket dyrare än konkurenterna? Är det det överlägset bästa objektivet?

Skiljer sig dessa gluggar åt vad gäller diffraktion?

Jag har inte så provat så många macron över 150 men på just denna brännvidd har jag stannat och har inga planer på något annat. Köpte nyligen ett Sigma 150mm och måste bara säga att det är RUSKIGT bra, egentligen på alla sätt. Det är förståss subjektivt vad som är bra och passar ens behov men 150mm känns som en riktigt allroundlins (möjligen en aning lång för porträtt) PLUS att sigmas 150mm inte är allt för tung. Går rätt bra att köra handhållet ofta om man pumpar upp ISO lite extra. Diggar denna lins stenhårt :)

Anders Östberg skrev:
Den passar inte Canons 100/2.8 heller, funkar kanske med 180mm. Jag använder en Sigma eller Kenko 1.4 med mitt 100/2.8.
Anders.
Vad jag menar är att canons 1,4 telekonverter inte passar till Tamron-objektivet. Menar du att canons 1,4telekonverter inte passar till canon 100mm 2,8 dessutom??
Mvh Thomas

Precis, jag misstolkade ditt svar som att "till skillnad från Canons objektiv så passar inte Canons TC till Tamron".

Canons 100/2.8 funkar inte rent mekaniskt med Canons TCs, det utstickande elementet är för stort. Med en tunn mellanring mellan TC och objektiv ska det visst gå. Sigma och Kenko TC fungerar dock. Det kan vara så att Canons TC fungerar med Canons 180mm macro men jag vet inte säkert.

Anders.
Misstänkte feltolkning. Visste inte om att canons 100mm 2,8+canons 1,4telekonverter inte arbetar ihop. Vet dock att till canons 180mm 3,5 går det att använda canons 1,4telekonvertern. Iallafall var jag sagd så från canon support då mitt inköp var aktuellt 2år sedan.
Mvh Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar