Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kamera för modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

anaktra

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är inne på att börja med modellfotografering (har innan mest stått framför kameran) oh är osäkerpå vilken kamera som är bra att välja. Är intresserad av både utomhus och inomhus fotografering, eftersom jag är nybörjare så är jag inte intresserad av några dyrgripar kameror.
Har funderat på en Nikon D3100, Nikon D7000. Finns det andra kameror som jag borde kolla på? Har någon tips på vad jag borde välja :)

// Susann

Egentligen spelar val av kamerahus så inte så stor betydelse. Det finns andra faktorer som är viktigare. Känslan att reglagen sitter rätt t.ex. Har du något att bygga på eller startar du helt nollställd?

Dock kanske man bör undvika just Nikons billigaste då de saknar autofokusmotor i huset. Det gör att tex billiga objektiv som det alldeles utmärkta skarpa och ljusstarka 50mm 1.8 ,så måste skärpan ställas manuelt, inte det lättaste alla gånger.

Då skulle jag välja Canon istället, då alla objektiv för deras digitala systemkameror har autofokusmotor i sig själva. Och Canons 50mm 1.8 är fantastiskt bra och kostar under tusenlappen ( omän plastigt och lättviktigt ).

Ja det med AF-mpotorn är en viktig poäng. Nikon har många fina fasta porträttobjektiv, men de allra flesta kräver att kameran har AF-motor vilket de billigare inte har. Ex.vis AF 50/1,8 AF 85/1,8 AF 135/2 DC. Att använda manuell fokus på en DX-kamera funkar knappast i längden även om det finns entusiaster som använder det.