Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Välja kamera för modellfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

anaktra

Avslutat medlemskap
Hej,

Jag är inne på att börja med modellfotografering (har innan mest stått framför kameran) oh är osäkerpå vilken kamera som är bra att välja. Är intresserad av både utomhus och inomhus fotografering, eftersom jag är nybörjare så är jag inte intresserad av några dyrgripar kameror.
Har funderat på en Nikon D3100, Nikon D7000. Finns det andra kameror som jag borde kolla på? Har någon tips på vad jag borde välja :)

// Susann

Egentligen spelar val av kamerahus så inte så stor betydelse. Det finns andra faktorer som är viktigare. Känslan att reglagen sitter rätt t.ex. Har du något att bygga på eller startar du helt nollställd?

Dock kanske man bör undvika just Nikons billigaste då de saknar autofokusmotor i huset. Det gör att tex billiga objektiv som det alldeles utmärkta skarpa och ljusstarka 50mm 1.8 ,så måste skärpan ställas manuelt, inte det lättaste alla gånger.

Då skulle jag välja Canon istället, då alla objektiv för deras digitala systemkameror har autofokusmotor i sig själva. Och Canons 50mm 1.8 är fantastiskt bra och kostar under tusenlappen ( omän plastigt och lättviktigt ).

Ja det med AF-mpotorn är en viktig poäng. Nikon har många fina fasta porträttobjektiv, men de allra flesta kräver att kameran har AF-motor vilket de billigare inte har. Ex.vis AF 50/1,8 AF 85/1,8 AF 135/2 DC. Att använda manuell fokus på en DX-kamera funkar knappast i längden även om det finns entusiaster som använder det.

Kika på en D90, de är tokbilliga just nu och ger dig allt du behöver. Vill du ha en ännu bättre kamera är det D7000 som gäller dagsläget. D700 är strået vassare än det mesta andra men den är dyrare.

Jag kan vara med och spåna litet! Om Susann vill använda litet avancerade blixtsystem, hur är det instegskamerornas möjligheter där? Canon och Nikon lika?

Nikon D90 + 50/1.8 låter ju som en rätt bra kombination.

Eller Canon 550D + 50/1.8, förstås.

Men så var det det där med blixt, då, som jag vet för litet om.

Per.

Rekommenderar också D90, om det ska vara Nikon och speciellt om du vill ha fjärrstyrning av blixtar. Det kan behövas vid modellfoto. Annars lär man komma rätt långt med reflexskärmar också, men det kräver ju bra ljus.

För att få fjärrstyrning av blixtar med Canon tror jag att det enda någorlunda vettiga alternativet som inte kostar skjortan och lite mer, är 60D. Kanske 7D också har det men jag är osäker. Annars har ju Canon fördelen att det finns utmärkta porträttobjektiv som passar även de förmånligaste kamerorna som 1000D.

Annars så är det ju inte alls fel att kika på begagnade kameror. Ska du fotografera modellbilder och göra det i bra ljus så behöver du ju inte de bättre högisoegenskaperna som finns i de nyaste kamerorna. Däremot kommer du att vilja ha pengar för ljusstarka objektiv som ger möjlighet till kort skärpedjup. En begagnad Canon 5D är troligen det bästa begagnade du kan skaffa för det du tänkt använda kameran till. Lägg till några tusenlappar för en EF 85/1,8 och du har en killerkombination för 10000kr! (Fast det kan ju vara bra att ha en normalzoom också förstås...) :) En Nikon D200 eller D80 räcker också säkert rätt långt (de är ju inte fullformat som 5D, men de är också ca hälften billigare begagnade...)

Tack för alla svar :)

Jag kommer börja helt från start och är nollställd. Har för tillfället inte ens en dator som klarar ps (har dock tänkt köpa en acer eMachines E727).

Anledningen till att jag vill välja en Nikon är för att jag har en vännina som jobbar som fotograf, hon använder Nikon och jag hoppas på att kunna få div hjälp från henne i början. Samt att hon starkt rekomenderar Nikon :)

Om jag sammanställer alla inlägg så är en Nikon d90 en bra kamera att börja med.

Sedan kommer jag behöva objektiv och blixt(?) till kameran, tips och råd där? Har en begränsad budget, tyvärr :)

Jag skulle se till att satsa på något med blixtkontakt vilket i alla fall inte canons billigaste modeller har. Sedan skulle jag nog satsa på något med en större sensor för kortare skärpedjup och renare bilder. Modell brukar man väl plåta på lägsta ISO så då behöver den inte ha super brusegenskaper på höga ISO. Tror en beg 5D eller 1Ds, alt 1Ds mk II skulle funka o vara prisvärt. Nikon har ju inte kört med fullformat så länge så tänka likadant där kanske inte är något allternativ?

Efter att ha suttit halva dagen och läst på, tittat samt funderat så lutar det åt en Nikon D90 som kamerahus oh Tamron af sp 28-75/2,8 som objektiv. :)

Sedan kommer jag behöva objektiv och blixt(?) till kameran, tips och råd där? Har en begränsad budget, tyvärr :)

Ja åtminstone är det bra med en normalzoom (gärna en 18-105 VR eller ännu hellre det dock ganska dyra 16-85 VR), dessutom kommer du säkert vilja ha en AF 50/1,8. Bättre porträttobjektiv för en tusenlapp (beg) finns nog inte. Med dessa två objektiv kommer du igång bra. Satsa på en SB-900 blixt vid ett senare tillfälle. De kostar en del men jag rekommenderar inte nåt mindre eftersom de är lite för svaga för att användas med softboxar mm. (Har jag hört, jag fotograferar inte modellbilder överhuvudtaget). Jag tror dock att du gör klokt i att vänta med den investeringen tills du lärt dig hantera kameran och kan allt det där med iso, bländare och slutartid, exponeringskompensation och vitbalans. Det tar en stund att lära sig allt det grundläggande så man kan omsätta det i praktiken också, så det är inte fel att ta en sak i taget i början och inte förköpa sig och drunkna i alla inställningar. En reflexskärm kan dock vara bra att köpa direkt i början. De är rätt billiga och även hemgjorda varianter funkar bra. Nackdelen är att de kräver en assistent och bra ljus. :)

Anledningen till att jag vill välja en Nikon är för att jag har en vännina som jobbar som fotograf, hon använder Nikon och jag hoppas på att kunna få div hjälp från henne i början. Samt att hon starkt rekomenderar Nikon :)
OM "div hjälp" är lika med att du kan få låna optik så tycker jag att det är ett smart argument.
Annars inte.

Efter att ha suttit halva dagen och läst på, tittat samt funderat så lutar det åt en Nikon D90 som kamerahus oh Tamron af sp 28-75/2,8 som objektiv. :)
Jag tycker du skall fundera över vilka optiker, blixtar & tillbehör som du önskar dig på längre sikt.

Gör en lista med kolumner, en för Canon & en för Nikon & kanske ngt mer märke.
Skriv 1 önskemål per rad & fyll sedan i vad optikerna kostar.

På så sätt kommer du se om ngt märke skiljer sig ekonomiskt från andra.
Just denna Tamronoptik påverkar inte en sådan lista. För om jag kommer ihåg rätt så kan man få optiken med alla kamerafattningar man kan tänka sig.

Annars så är det ju inte alls fel att kika på begagnade kameror. Ska du fotografera modellbilder och göra det i bra ljus så behöver du ju inte de bättre högisoegenskaperna som finns i de nyaste kamerorna. Däremot kommer du att vilja ha pengar för ljusstarka objektiv som ger möjlighet till kort skärpedjup. En begagnad Canon 5D är troligen det bästa begagnade du kan skaffa för det du tänkt använda kameran till. Lägg till några tusenlappar för en EF 85/1,8 och du har en killerkombination för 10000kr! (Fast det kan ju vara bra att ha en normalzoom också förstås...) :) En Nikon D200 eller D80 räcker också säkert rätt långt (de är ju inte fullformat som 5D, men de är också ca hälften billigare begagnade...)
Håller helt med.
En begagnad Canon 5D samt en 85/1.8 är ett bra val (eller 100/2.0)
Du lär få svårt att slå det när det gäller kort skärpedjup (som oftast är en viktig parameter vid modellfoto/porträtt) för en så liten peng. Sedan kan du komplettera framöver med en Tamron 28-75/2.8 eller en 35/2.0. Mycket prisvärt.

Edit: Det kanske är mer mångsidigt att börja med Tamron 28-75/2.8 istället för att senare komplettera med ett 100/2.0 (eller 135/2.0). Skärpedjupet blir mycket mindre med en FF (FX)-kamera.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto