Annons

Välja Canon eos 600d eller Sony a55

Produkter
(logga in för att koppla)

Kuda

Medlem
Hej, Är ny här men kollat runt en del och sökt en del svar.

Jag funderar på att skaffa en ny kamera men är villrådig på vad jag ska ha.
Har en Sony a100 sedan ett antal år tillbaka men vill byta.
Jag har funderat på en Canon eos 600d eller Sonys a55.
Skulle nu vilja få lite för och nackdelar på dessa av er som har sådana kameror.
Jag är intresserad av naturfoto,macro och min fru fotar mycket tårtor då hon har en tårtbutik som gör special designade tårtor (så det blir väl porträtt).
Tacksam för svar.

//Freddi
 
Svårt val. Den stora skillnaden är ju elektronisk sökare mot optiskt sökare och därmed också flipp flopp spegel eller halvgenomskinlig spegel.

När jag skulle byta upp mig från alpha 100 så valde jag alpha 580 (med flip flop spegel). Det kanske kan vara något?

Om du samlat på dig utrustning till Sony så vore det smartaste att fortsätta på Sony.

Kläm och känn på kamerorna och se vilken som du tycker känns bäst. Sedan är det nästan viktigare vilken optik du har än vilken kamera du har. Där kanske du ska lägga den största slanten egentligen.
 
Tackar för infon Joakim.
Hade tänka att lägga runt 6000kr på kameran.
Kollade lite priser på sonys a580 och den var ju nån ca 1500-2000kr dyrare.

Angående bild stabilisering så finns det i Sonyn men inte i Canonen, är detta något som gör Canon kameran dyrare att handla objektiv till eller det är inget måste??
 
Det var värst vad svårt det var att få tag på en alpha 580. Sony kanske har slutat tillverka den.

Om du kan tänka dig att beställa från Tyskland går det att hitta en i din prisklass.

http://www.fotomundus24.de/shop/-p-13826.html?cpc=idealo

Jag har beställt från Tyskland en gång tidigare och det fungerade tämligen smidigt. Du får lägga på lite mer i frakt och någon annan avgift men det borde gå på runt 5500.

Canon kör ju med bildstabilisering i sina objektiv men prismässigt för ett nytt objektiv så är inte dyrare än Sony, tror jag. När jag kollat på Sigma och Tamron så brukar det vara samma pris oavsett om de är till Sony eller Canon.

Just att det är bildstabiliseing i huset gjorde att jag föll för Sony. Därmed kunde jag köpa gamla billiga objektiv från Minolta som fungerar klockrent.

Eftersom du redan är Sonyägare så antar jag att du kollat på dyxum.com?
 
Tackar för ett bra svar Joakim.
Jag har inga problem att beställa utomlands, brukar göra det när jag ska handla vissa saker till mina akvarier här hemma.
Kollade runt lite på 580:n som du skrev om, finns utomlands men verkar som sagt svår att hitta här hemma.
Jag har ju några objektiv till den gamla kameran och ett av dem gillar jag bra, kanske ska köra på Sonys a55 i alla fall, ( har svängt tillbaka igen :) ).
Kollade runt på priserna på den och det verkar som butikerna har ökat priserna något nu innan Jul, får se om de sänker dem igen efter Jul då.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.