Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väldigt liten väska, tex magväska?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Har tröttnat på att släpa med mig stora ryggsäcken när jag kör ut på en runda med motorcykeln.
Det är omständigt i sig att ta av hjälm och handskar, det ska va enkelt att plocka fram kameran.

Letar nu efter en extremt liten kameraväska till min Olympus E-510 systemkamera med 14-45mm kitobjektiv på, något i stil med en magväska som jag kan ha på ryggen , precis som DENNA KILLEN har sin.

( lånad bild http://img329.imageshack.us/img329/8579/2u8gsbopx5.jpg )

Alltså en variant av denna vattenflasks-hållare, fast med fäste för min kamera.
( http://sportartiklar.se/products/bilder/realsize/613303.jpg )

Väskan jag letar efter ska va så liten som möjligt, behöver inte va vadderad alls. trillar jag av motorcykeln så är kameran skrot i vilket fall som helst, räknar jag med.

Alla tips mottages varmt!
 
Den billigaste lösningen jag kan se är att leta på eBay efter breda bälten till M.O.L.L.E.-systemet ( NATOs nya strids"sele" ) och tillhörande fickor. Det finns en storlek som kallas S.A.W. som är vettig. Lösningen ger dock inte det minsta lilla skydd till kameran, men kostar å andra sidan därefter. Jag skulle gissa på under 200:-. En något större lösning, som går att vaddera, är "Butt Pack", också avsedd för M.O.L.L.E.
 
Risken är väl att det blir skrot av dig också om du har en väska på dig vid en ev avåkning. Jag skulle nog rekommendera en tankväska, har själv en som funkar bra och kostade ynka 300 kr på Lidl.

OT: Kolla gärna mina hojbilder på Åbybild
 
En kombination tankväska + midjeväska/liten axelväska tror jag på. Jag håller med om att det är farligt att ha kameran runt midjan vid en eventuell krasch, jag undviker att ha ryggsäck eller stora saker i fickorna. Samtidigt vill man ju kunna ta med sig kameran om man går från hojen en stund, så en liten väska som man lägger i tankväskan är mitt tips.

En annan idé jag sett på nätet är att göra sin egen "kameraväskeinsats" till tankväskan av lite skumgummi och tyg, så ligger kameraprylarna vadderat och vibrationsskyddat, men lätt tillgängliga. Då får man väl ta med sig hela tankväskan om man går iväg från hojen.
 
Era svar är helt klart något att fundera på.
Ur säkerhetssynpunkt är en kompaktkamera under passagerarkutsen det säkraste, men det är inget intressant tyvärr.

Jag kör runt ett tag till med ryggsäcken tills jag hittar nåt smidigare.
I ryggsäcken får badshortsen också plats!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.