Annons

Väldigt dammig D7000-sensor!?

Produkter
(logga in för att koppla)
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e22ffe9ccbc1_damm.jpg

Har dragit rätt hårt i spakar för att få det att träda fram ordentligt.

Min gamla D80 är inte på långa vägar såhär dammig trots fler objektivbyten osv. har testat blåsa med blåsbälg, blev ingen märkbar skillnad.

Är detta normalt? Förstår inte hur den kan vara så dammig!

Det är väl bara att ta fram blåsbälgen och försöka blåsa bort det ! Du har väl tagit av eller bytat objektiv i en dammig miljö ?
 
Ser väl rätt normalt ut för en välanvänd kamera, sensorrengöring är en ofrånkomlig del av digitalfotograferandet med systemkameror.

När det gäller din gamla kamera, har du testat med lika lite bländare som du använde med D7000?

För om du aldrig bländar ned mer än f/8 så brukar dammet knappt märkas, det är först vid f/22 som dammet på sensorn blir riktigt tydligt.
 
Det är väl bara att ta fram blåsbälgen och försöka blåsa bort det ! Du har väl tagit av eller bytat objektiv i en dammig miljö ?

Har försökt med det, lutar alltid kameran neråt och bytar objektiv så snabbt som möjligt.

Ser väl rätt normalt ut för en välanvänd kamera, sensorrengöring är en ofrånkomlig del av digitalfotograferandet med systemkameror.

När det gäller din gamla kamera, har du testat med lika lite bländare som du använde med D7000?

För om du aldrig bländar ned mer än f/8 så brukar dammet knappt märkas, det är först vid f/22 som dammet på sensorn blir riktigt tydligt.

Jo jag vet, bilden jag länka är på f/22, har testat det med min D80 också.
 
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e22ffe9ccbc1_damm.jpg

Har dragit rätt hårt i spakar för att få det att träda fram ordentligt.

Min gamla D80 är inte på långa vägar såhär dammig trots fler objektivbyten osv. har testat blåsa med blåsbälg, blev ingen märkbar skillnad.

Är detta normalt? Förstår inte hur den kan vara så dammig!



dam fins överalt men det tar man bort kör en rensning via kameran kör några gånger

om inte det går bör du lämna in den till någon.
 
Senast ändrad:
ANNONS