Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vägrar att betala faktura?!

Produkter
(logga in för att koppla)
hejsan!

jag har nu fått lite problem med realtid.se

Jag har ett avtal med moderata ungdomsförbundet där jag har plåtat pressbilderna på Johan Forssell ( http://www.muf.se/?use=pages&page_id=25 )och där står det att pressbilderna får annvändas gratis men måste uppge mitt namn. det har nu inte realtid.se gjort så jag skickade dom en faktura.

Dom betalde inte den, ringde och kollade, och då bad han mig skicka en ny.
skickade en ny till honom och ingen betalning där heller. ringde nu idag och killen får ett form av utbrott. "är du helt jävla dumm i huvudet, försöker du blåsa oss din jävla skitunge! bla bla bla" och slänger på luren. ringer upp igen och frågar varför han reagerade sådär, och då sa han "skicka en faktura där du kan bevisa att det är du som tagit den jävla bilden" och slänger på luren igen.

och då är min fråga, hur fan "bevisar" jag då att det är jag som tagit bilden?

tacksam för svar och avråder er alla att jobba med realtid.se pga denna mycket otrevliga respons från dom.

Bevisa kan inte vara så svårt, ta med orginal bilden med full Exif. Om du inte har tagit bilden så borde du rimligtvis inte ha kvar orginalbilderna.
Finns det inget serienummer från kameran i EXIF?

Om det i avtalet står/sägs att bilderna får användas gratis, bara namnet är det du får. Vad är det då du fakturerar för ngt egentligen?
Kostnad för det initiala uppdraget?
MVH Niclas,

Vagge-Pictures.com skrev:
det jag fakturerar är ersättning för namnmiss.

Jaha, okey nu förstår jag.

Har du ngt bevis för att bilderna vairt publicerade utan namn?
Typ screensaves..
Ditt namn står där nu som vi alla kan se.

MVH Niclas,

för att de inte ska bli betalningsskyldiga så måste de bestrida fakturan skriftligen, annars har du full rätt att driva ärendet vidare via kronofogden. Skicka en ny påminnelse, och skriv även denna gång att om de inte har betalat inom 7-8 dagar så går ärendet till inkasso.

Vidare så är vi nog många som har kollat på länken som kan intyga att bilden är publicerad utan namn.

Problemet i ditt fall är att utelämnande av namn innebär påslag med 100%, dina bilder är ju fria att använda vilket betyder 100% på 0kr.

Bilden är ju kraftigt beskuren, ev. skulle det kunna berättiga dig till 20% av ett basbelopp för manipulering av bild, men troligen inte ens det skulle du få igenom. Dom skulle nog hävda normal redigering.

Du får nog vara glad att din bild används och be dom att inte glömma namnet nästa gång.

"Sveriges hårdaste affärstidning", Låter som om det skulle förklara utbrottet, du får nog vara lika hård tillbaka.

Go ahead, make my day

Vagge-Pictures.com skrev:
hejsan!

jag har nu fått lite problem med realtid.se

Jag har ett avtal med moderata ungdomsförbundet där jag har plåtat pressbilderna på Johan Forssell ( http://www.muf.se/?use=pages&page_id=25 )och där står det att pressbilderna får annvändas gratis men måste uppge mitt namn. det har nu inte realtid.se gjort så jag skickade dom en faktura.

Dom betalde inte den, ringde och kollade, och då bad han mig skicka en ny.
skickade en ny till honom och ingen betalning där heller. ringde nu idag och killen får ett form av utbrott. "är du helt jävla dumm i huvudet, försöker du blåsa oss din jävla skitunge! bla bla bla" och slänger på luren. ringer upp igen och frågar varför han reagerade sådär, och då sa han "skicka en faktura där du kan bevisa att det är du som tagit den jävla bilden" och slänger på luren igen.

och då är min fråga, hur fan "bevisar" jag då att det är jag som tagit bilden?

tacksam för svar och avråder er alla att jobba med realtid.se pga denna mycket otrevliga respons från dom.

Det kommer inte bli några problem, för jag var ju med när du tog bilden så jag kan intyga det. Har du glömt det?

Segeson skrev:
Problemet i ditt fall är att utelämnande av namn innebär påslag med 100%, dina bilder är ju fria att använda vilket betyder 100% på 0kr.

Varifrån kommer den regeln?

Om Vagge och Realtid inte har ett avtal med den innebörden så lär inte regeln gälla juridiskt i detta fall, utan Vagge kan sätta ett rimligt belopp.

BLF's publikation är inget annat än en riktprislista, så vad som står i BLF är helt irrelevant, så länge som inte ett avtal är upprättat där det framgår att fakturering sker efter BLF's prislista.

jag har fakturerat realtid.se eftersom det är dom som har brytit avtalet, muf har ingen skylldighet att se efter att alla som använder bilderna skriver namn.

Segeson skrev:

Utelämnande av namn betyder rimligtvis att han kan ta betalt för bilden, vilken annars skulle ha varit gratis för publicering. Det handlar ju enligt villkoren om otillåten publicering ifall byline utelämnats.

Du säger i ett senare inlägg att regeln för att han enbart får fakturera 100% på 0 kr kommer från BLF, vilket låter ytterst osannolikt och jag kan inte heller se någon sådan uppgift på BLF:s prislista.

Eeros skrev:

Du säger i ett senare inlägg att regeln för att han enbart får fakturera 100% på 0 kr kommer från BLF, vilket låter ytterst osannolikt och jag kan inte heller se någon sådan uppgift på BLF:s prislista.

Då läser du slarvigt. Punkt 15 i leveransvillkoren, sidan 9.

//Anders

WFS) (Graylingman skrev:
Då läser du slarvigt. Punkt 15 i leveransvillkoren, sidan 9.

//Anders

Nepp, där står det fortfarande inget om att han bara får fakturera 100% på 0 kr. Där nämns inga belopp ö.h.t, endast procentsatser.

Däremot behandlar punkt 12 på sidan 8 otillåten exemplarframställning, vilket det får förmodas vara om de i strid mot ett skriftligt uttalat leveransvillkor inte uppger namnet, vilket var kravet för en publicering. Då har de ju ingen tillåtelse att publicera bilden. Eller?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar