ANNONS
Annons

Väggen blir blå!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilsson84

Aktiv medlem
Lite udda fråga men tycker ändå att den hör jemma här och att kunskapen borde finnas här. Har precis målat mina väggar i en helt neutral grå färg. När den är på plats upplevs den blå både av mulet dagsljus och av rustas lågenergilampa som jag upplever har ett röd/rosa ljus.

Frågan är vilket sorts ljus skall jag sätta i rummet för att väggen skall bli grå igen. Vitt ljus tänker jag spontant men är inte molnigt dagsljus vitt? Ljus med högt kelvin ligger ju mer åt det blåa spectrat så det borde också bli fel.

Någon som vet?

Det verkar ju som om din grå färg inte är neutral efter hur du beskriver det.

Om du behöver neutralt grått, är nog enda lösningen att måla om.

Om du har en bra vitreferens, så sätt upp den på väggen och ta en bild. Sedan ser du i din råkonverterare hur stor avvikelsen är på den grå färgen. Jag kan skicka en vettig vitreferens om du inte har någon.

Neutralt grått ..

Lite udda fråga men tycker ändå att den hör jemma här och att kunskapen borde finnas här. Har precis målat mina väggar i en helt neutral grå färg. När den är på plats upplevs den blå både av mulet dagsljus och av rustas lågenergilampa som jag upplever har ett röd/rosa ljus.

Frågan är vilket sorts ljus skall jag sätta i rummet för att väggen skall bli grå igen. Vitt ljus tänker jag spontant men är inte molnigt dagsljus vitt? Ljus med högt kelvin ligger ju mer åt det blåa spectrat så det borde också bli fel.

Någon som vet?

Konstnären Zorn använde mestadels 2 färger, gulockra, rött plus svart och vitt. Genom att använda varma färger i ett landskap eller annat motiv, så såg det grå ut som blått. Han använde helt enkelt grått för att måla havet som såg blått ut på grund av den omgivande färgen. Om du omger grått med blå färg så ser neutralt grått varmare ut.
Kolla Zorns tavla "Ute" ett tydligt exempel.
Hälsningar Bim

Håller på att sätta vitt tak. Just nu är det träfärgat. Golvet kommer öven bli annan färg när jag tar bort skyddspappen. Tack för tipsen.

Konstnären Zorn använde mestadels 2 färger, gulockra, rött plus svart och vitt. Genom att använda varma färger i ett landskap eller annat motiv, så såg det grå ut som blått. Han använde helt enkelt grått för att måla havet som såg blått ut på grund av den omgivande färgen. Om du omger grått med blå färg så ser neutralt grått varmare ut.
Kolla Zorns tavla "Ute" ett tydligt exempel.
Hälsningar Bim

Jag tror att Pär vet vak komplementfärger är för något och att just det är skälet till att han vill ha en neutralt grå vägg...

Någon som vet?

D55 ljus=dagsljus, läs om metameri

Igen

Det hjälper inte att ha rätt ljus, om det är synintrycket att väggen inte är neutralt grå som är problemet. Hjärnan har stor förmåga att kompensera för färgtemperaturen. Ett vitt papper ser vitt ut även i lampljus om du inte har ett fönster med dagsljus att jämföra med.

Kameran däremot måste ställas in med rätt färgtemperatur för att vitt skall bli vitt, osv.
Men jag fick uppfattningen att DU tyckte att det grå väggen inte såg neutralt grå ut,
i så fall beror det på de dominerande, omgivande färgerna i rummet.
Det verkar som om vi talar om olika saker här.
Hälsar Bim

Det hjälper inte att ha rätt ljus, om det är synintrycket att väggen inte är neutralt grå som är problemet. Hjärnan har stor förmåga att kompensera för färgtemperaturen. Ett vitt papper ser vitt ut även i lampljus om du inte har ett fönster med dagsljus att jämföra med.

Kameran däremot måste ställas in med rätt färgtemperatur för att vitt skall bli vitt, osv.
Men jag fick uppfattningen att DU tyckte att det grå väggen inte såg neutralt grå ut,
i så fall beror det på de dominerande, omgivande färgerna i rummet.
Det verkar som om vi talar om olika saker här.
Hälsar Bim

Oavsett gråhet färgval, metameri så hjälper det alltid att betrakta den gråa ytan i vitt ljus= D50-D65 ovan D65 ses ytan som blåare

åter igen

Klart att man kan göra det. Men då får man stå så nära väggen att ögonen inte ser hela rummet, Det är ju inte så kul att stå så och stirra på en grå vägg.
I och för sig kan man kanske se om den grå färgen är rent grå om man har den förmågan att bedöma färger, vilket är lika sällsynt som absolut gehör.
Jag tror att problemet löser sig när taket blir vitt, eller varför inte blåvitt = kallt vitt, då ser väggen varmare ut i jämförelse.
Jag vet egentligen inte varför vi talar om detta. Är det en fotostudio som det handlar om?
Bim

åter igen

Klart att man kan göra. Men då får man stå så nära väggen att ögonen inte ser hela rummet, Det är ju inte så kul att stå så och stirra på en grå vägg.
I och för sig kan man kanske se om den grå färgen är rent grå om man har den förmågan att bedöma färger, lika sällsynt som absolut gehör.
Jag tror att problemet löser sig när taket blir vitt, eller varför inte blåvitt, då ser väggen varmare ut i jämförelse.
Jag vet egentligen inte varför vi talar om detta. Är det en fotostudio som det handlar om?

Varför vi talar om detta?
Därför trådskaparen ser sin gråa yta som blå och undrar varför
och det kan bero på faktorer vilka är nämda, bla ljusets färgtemperatur, metameri .

Det verkar ju som om din grå färg inte är neutral efter hur du beskriver det.

Om du behöver neutralt grått, är nog enda lösningen att måla om.

Om du har en bra vitreferens, så sätt upp den på väggen och ta en bild. Sedan ser du i din råkonverterare hur stor avvikelsen är på den grå färgen. Jag kan skicka en vettig vitreferens om du inte har någon.

vit, grå referenser finns utmärkta här www.qpcard.com eller hos en bra välsorterad fotohandlare
sedan finns det neutrala färger som NCS 3000N att måla med om man skall vara riktigt petig

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=153002
Stefan och Joakim svarar på liknande fråga

Mulet väder går åt blått. Sen är frågan om vad för färg du hade tidigare på väggen, kanske den färgen påverkar? Taket är antagligen vitt, men kanske går åt blått? Har du gardiner? o så vidare...

Antingen en studio eller liknande. Jag förstår inte varför man annars skulle vilja måla en vägg grå. Öststatsromantik möjligen.

"In Potsdam in der russischen Garnision
Streicht Igor in marxistischer Tradition
Die Kasernenmauer an in lebensfrohem Grau"

Någon som vet?

Stefan Ohlsson har rekommenderat färg med beteckningen NCS 3000 N, till exempel här ( http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1944138&postcount=5 )

När jag fixade till "Digitala Rummet" här hemma gav jag den beteckningen till målaren, som skaffade rätt färg hos färghandlaren med hårda krav på exakthet ;-)

När rummet var målat och färgen torkat såg det ordentligt blått ut, inte minst om man kom från ett rum med glödlampsbelysning. Men det var väntat, med tanke på hur vårt seende funkar.

När sedan dagsljusbelysningen kommit upp var det inga problem att se den grå färgen. Jag använder Philips Graphica lysrör med HF-don.

Med rätt färg blir väggarna grå i rätt belysning. Det kan kanske tänkas att du fått en inte helt ren grå nyans?

vad lustigt, samma svar har jag givit och hänvisat till Stefan och Joakim i den tråden, se tidigare svar
använder man dessutom en ljuskälla som är runt d55-d65 , dagsljus så ser väggen grå ut
(eller så är inte väggen grå).

vad lustigt, samma svar har jag givit och hänvisat till Stefan och Joakim i den tråden, se tidigare svar
använder man dessutom en ljuskälla som är runt d55-d65 , dagsljus så ser väggen grå ut
(eller så är inte väggen grå).

Och jag som tyckte att jag läste ordentligt för att inte "dubbelsvara"... Men just det inlägget missade jag alltså.

Helt överens är vi i alla fall! ;-)

Färgen heter 2500n och n tror jag står för neutral. Rummet är hall sovrum och en till hall. Alla andra rum har jag också målat grå fast i två mörkare haha. Grått är fint😃. Än så länge är rummen omöblerade. Vad är d55 d65 för ljus? Har aldrig hört? Är det namn på ett märke eller en skala? Grå verkar vara känslig färg för jag kan i de olika runmen se gröna och röda färger berlende på hur skuggor och ljus ligger. Ska vänta med att mixtra tills jag fått ordning på inredning och lampor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar