Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vägen till att bli fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Vännen

Aktiv medlem
Funderar allvarligt på att bli fotograf när jag blir stor, har dock dåligt med erfarenhet hittills i livet. Plåtar med moders gamla kamera men får inte mycke respons på mina bilder som jag lägger upp här.

Jag vill gärna höra era erfarenheter och hur ni gjorde för att bli frilansare eller fotografer, mode, portträtt eller natur eller journalister.

Jag är vilse i vad jag vill göra i framtiden, har många funderingar men liten erfarenhet av vad jag är duktig på.

Jaaa du... Det finns så många olika vägar att gå om du vill bli fotograf. Jag läste foto på gymnasiet och nu, flera år senare bestämde jag mig för att ta upp det på nytt och göra allvar av mina ambitioner. Jag sökte en yrkesutbildning i fotografi, så när jag är klar är jag fotograf. Det är inte en högskoleutbildning, utan en högskoleförberedande utbildning (ifall man vill läsa vidare sen).

Fotografi har fortfarande mycket att göra med att lära sig själv, kombinerat med talang och vilja. Du är ju ganska ung, så jag tycker att du ska gå fotokurser på din gymnasieskola, annars sök alla typer av ABF kurser, så att du lär dig grunderna och mörkrumsteknik, efter det kan du söka en folkhögskola. Det finns många bra folkhögskolor i Sverige och norden i allmänhet. Efter det är det bara att kasta sig in i verkligehten om man vill, annars kan man alltid bli fotoassistent eller söka fotohögskolan.

Eftersom det är väldigt få fotografer som får fast anställning nuförtiden är det lika bra att ställa in sig på att starta eget. Det kan du göra när som helst om du känner att du är mogen för det och har tekniken och kontakterna.

Jag pluggar samtidigt som jag har börjat smyga igång mitt företag med mindre jobb, skapar kontaketer etc. Det går långsamt, men det går framåt.

Jag tror att du kommer att få som du vill bara du vill det tillräckligt mycket. Du måste vara envis och tro på dig själv när ingen annan gör det. Lycka till med allt!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar