Annons

Vädertätattider

Produkter
(logga in för att koppla)
Först säger du att dom inte visar någon bild, när jag visar dig bilden är den inte av tillräckligt hög kvalitet.

Nej, jag säger att man inte får se några testbilder. Det där kvalificerar knappast. Jag har, som sagt, sett filmen.

Många tycker att det är lite roligt att den spottar ur sig någonting över huvud taget.

Vilket är precis vad jag sade... folk är nöjda för att den låter och sparar något på kortet. Men låt oss inte spåra ur tråden mer nu.
 
Det borde väl gå alldeles utmärkt att följa IP-klassningen som man har för elektronik i allmänhet? Åtminstone för kamerahusen i sig. Sen beror det ju så klart på vad man har för glugg också.

Jag har också tänkt denna tanken men sen slog det mig att jag byter ibland objektiv och då är det öppet in i kamerahuset och objektivet. Tätt är det ju bara när objektivet sitter på kamerahuset... Men idén borde gå att utveckla till något som går att använda.
 
Regnar det så försöker jag ändå skydda kameran. Vill ju inte ha regndroppar på linsen.
Tips: sätt på ett motljusskydd. Funkar bra i de flesta regnväder.


De flesta objektiv dör inte av några droppar regn. Naturligtvis är det bra att torka bort vattnet så fort det är möjligt, jag har för det mesta med mig en liten handduk i kameraväskan.

Jag har aldrig upplevt några problem med mina väderskyddade L-objektiv i "normalt regn" eller snöfall. Även kamerahusen brukar klara sig bra. Hällregnar det så är nog förhållandena lite annorlunda. Då kan en eller annan knapp på huset sluta fungera tills det har torkat igen.
Jag fotar rätt mycket segling, och då det ofta vatten både uppifrån och nerifrån...

IP-klassning är ett utmärkt sätt att ange hur tätad ett kamerasystem är.
Problemet för Canon är att man inte har haft med detta i EF-systemet från början. Då blir det obekvämt att börja nu. Jag har för mig att det finns några enstaka kamera- och mobiltillverkare som faktiskt har försått att IP-klassning är något som folk förstår och efterfrågar.
En stor eloge till Pentax som faktiskt står för sin vädertätning.
 
För ovanlighetens skull håller jag faktiskt med de flesta inläggen här. :)
IP-klassning kanske inte är applicerbart, vet inte(?).

Men om man har "vädertätning" som ett (av flera såklart) säljargument så är det väl lite märkligt att det inte finns nån spec/info om vad det innebär i praktiken? Det är lite som att i broschyren skriva att "bilen drar inte så mycket bensin"...? :)

Jag har hittills inte haft problem med regn, kört 50D och 7D med sigma 70-200 samt canon 400 5.6 (inget av objektiven har vädertätning såvitt jag vet) utan problem.

Däremot i kyla har kameran (50D+canon BG) hängt sig vid några tillfällen.
Fungerat igen efter att ha tagit ur/satt i batterierna.
 
Olympus 4/3-kameror har alltid fått beröm för sin vädertätning.

Några klipp från Youtube:
E-3 efter 10 timmar i snöblandat regn: http://www.youtube.com/watch?v=A15MgHHS_M8
E-3 efter 16 timmar ute i snön: http://www.youtube.com/watch?v=DEPi2qBWB4k
E-3 och E-5 blir isbelagda i -10°C i några timmar: http://www.youtube.com/watch?v=DxoYP749CzQ
E-5 efter 3 timmar i regn: http://www.youtube.com/watch?v=ixVo4EjTEt8
E-5 spolas i välsignat vatten :) http://www.youtube.com/watch?v=KRiiv3ZtsjQ
E-5 doppas i poolen http://www.youtube.com/watch?v=Lj4hF4YpLnU

Och nej, jag äger ingen Olympus :)
 
Nikons F-kameror har också traditionellt tålt väder bra, och det är ingen som köper nya såna nu heller (apropå Olympus E alltså) ;)
 
Olympus 4/3-kameror har alltid fått beröm för sin vädertätning.

Några klipp från Youtube:
E-3 efter 10 timmar i snöblandat regn: http://www.youtube.com/watch?v=A15MgHHS_M8
E-3 efter 16 timmar ute i snön: http://www.youtube.com/watch?v=DEPi2qBWB4k

Nu har jag bara kollat de första två testen. Men jag ser ungefär samma problem med dem som med DigtalREVs tester. Att en kamera klarar av att förvaras i kyla och sedan slås igång och fyras av säger inte så mycket om hurvida den faktiskt klarar av att _användas_ under samma förhållanden. Ska den bara stå/hänga avstängd i oväder kan man lika gärna ha den i väskan.
 
Både Olympus och Pentax går ut ganska hårt med blöta kameror i sin marknadsföring. Skulle de inte lova vad de håller så skulle vi nog ha hört tals om det redan.
Canon törs ju i praktiken inte lova någonting, även om det mesta fungerar i praktiken.
 
Har aldrig haft några bekymmer

Jag har fotat i damm, stora temperaturväxlingar, regn, dimma, snöslask med mera och aldrig haft några problem. Det mesta i min utrustning är inte vädertätat (Canon 7D och diverse fasta gluggar + 24-70/2,8L och 70-200/2,8L).

Bland annat fotade jag hundspannstävling i Norge i sträng kyla och följde den tävlande in i en varm bil där jag tog bilder när han vilade. Kameran immade igen och temperaturväxlingen var åtminstone 30 grader, men inga problem. Dock frös zoomringen fast när jag åter gick ut, men det var bara att värma med handen så torkade det snabbt.

När det regnar brukar jag använda motljusskydden för att förhindra droppar på frontlinsen. Jag har stått på fotboll i störtregn och det har bara runnit om kamera och objektiv, men inga problem alls. När jag kommit hem har jag öppnat alla luckor och plockat av objektiv och låtit grejerna torka.

Jag har även fotat rally i extrem torka. För varje bil sköljdes jag över av ett dammoln. Jag lade jackarmen över frontlinsen och kameran fick jag borsta/blåsa av med jämna mellanrum. Knapparna gick lite trögt en vecka efter det, men sen verkar dammet ha ramlat ut.

Så jag tror att grejerna klarar mycket mer än man tror.
 
En hel dag i regn

Hej på er.
Jag har aldrig förut upplevt problem med kameran, oberoende av väderlek.
Dock är jag noga med att skydda den för direkt vatten, brukar tejpa en påse runt den, från objektivets frontlins och dra den bakåt över huset.
I skidbacken utsätts den för snö och kyla, men det känns inte lika farligt, snön letar sig inte in på samma sätt som vatten, och går att sopa bort.

I veckan så fotograferade jag under en utbildning som vi hade, bandvagnskörning i terräng.
Det regnade hela dagen, allt från lite duggregn, till ösregn.
Cirka 5 plusgrader, och lite springande in och ut ur fordon med temperaturväxlingar skapade också kondensproblem.

Jag körde med min Canon 7D och Canons 18-135 hela tiden, ville inte byta optik under dom omständigheterna.
Det som hände efter ca 8 timmar var att displayen började att flimra, och variera okontrollerat i ljusstyrka.
När jag tog en bild så syntes den antingen inte på displayen, eller så var det en massa ränder på den.
Väl hemma så kikade jag på bilderna i datorn, och där ser dom likadana ut, bifogar ett exempel.
Så någonting har påverkat själva bildprocessandet.

När jag kom hem och plockade loss objektivet så var det fukt även på baksidan av optiken.
Misstänker att det var optikens fel till största delen den här gången.
Det var vid flera tillfällen som jag inte kunde skydda den, och det rann vatten runt den, så jag är egentligen inte förvånad.
Dessutom tror jag att jag kan vänta mig konstiga fel i framtiden, vatten och elektronik brukar inte vara någon bra kombination, eftersom vattnet sällan är helt rent.

Ett objektiv med bättre vädertätning tror jag hade förskjutit, eller kanske eliminerat problemet.
Det var ganska mycket fukt i kopplingen mellan objektivet och kamerahuset, och där har ju vissa objektiv en tätning.

Just för tillfället fungerar utrustningen felfritt, men jag tror att det finns all anledning att vara aktsam, speciellt för vatten.

Ha de gött i regnet.

M.V.H
/Tobias
 

Bilagor

  • vatten_i_kameran_resize.JPG
    vatten_i_kameran_resize.JPG
    87 KB · Visningar: 132
Fukt kan vara värre än vatten

Fuktig luft är betydligt mer inträngande än vatten. Det ska vara bra vädertätning för att klara det fullt ut. Det är ju t.ex. det som är hela iden med GORETEX och liknande material. Det har så pass små hål att vanligt vatten inte går igenom men din kroppsfukt släpps som bekant igenom, åtminstone hjälpligt. Fukten tar sej alltså in i det mesta och om den sedan hamnar på en kall yta i din kamera så blir den vatten igen. Och då kan elen hitta nya vägar i den känsliga elektroniken...

Ett tips om du har varit ute i kallt väder är att stoppa kameran i en plastpåse och försluta den INNAN du går in i värmen. Den kalla ute-luften du då har med dej in i påsen får då väldigt låg relativ luftfuktighet (varm luft kan hålla mer vatten än kall) när den värms upp inomhus och då mår kameran utmärkt. Hur kameran och optiken ser ut när du kommer in i värmen utan påse vet du säkert redan... Fukt vandrar från varmt till kallt och avsätts på kalla ytor. Om du inte har någon påse, ta ur batteriet i stället.

Jag fick fukt i batterigreppet på min 5DmkII en gång, det blev kortis på något vis vilket också pajade kameran. :(
 
Fuktig luft är betydligt mer inträngande än vatten. Det ska vara bra vädertätning för att klara det fullt ut. Det är ju t.ex. det som är hela iden med GORETEX och liknande material. Det har så pass små hål att vanligt vatten inte går igenom men din kroppsfukt släpps som bekant igenom, åtminstone hjälpligt. Fukten tar sej alltså in i det mesta och om den sedan hamnar på en kall yta i din kamera så blir den vatten igen. Och då kan elen hitta nya vägar i den känsliga elektroniken...

Ett tips om du har varit ute i kallt väder är att stoppa kameran i en plastpåse och försluta den INNAN du går in i värmen. Den kalla ute-luften du då har med dej in i påsen får då väldigt låg relativ luftfuktighet (varm luft kan hålla mer vatten än kall) när den värms upp inomhus och då mår kameran utmärkt. Hur kameran och optiken ser ut när du kommer in i värmen utan påse vet du säkert redan... Fukt vandrar från varmt till kallt och avsätts på kalla ytor. Om du inte har någon påse, ta ur batteriet i stället.

Jag fick fukt i batterigreppet på min 5DmkII en gång, det blev kortis på något vis vilket också pajade kameran. :(
Det Du skriver är mycket viktigt och det gäller inte bara kameran. Kondens skapa med tiden beläggning på varje glasyta som inte är ihoplimmad med annan glasyta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.