Annons

Vädertätad?

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Kanske lite dum fråga men jag har inte riktigt förståt vad man menar med det här utrycket. När är det bra att kameran är vädertätad? Vad skyddar den mot?

Man ska inte överdriva det här med "vädertätad". Moderna kameror tål både regn och damm. De som kallas "vädertätade" ska klara lite mer, men oklart hur mycket.

Vädertätad är nog delvis ett marknadsföringsknep, men visst, en väderskyddad kamera ska vara gjord för att tåla sämre väder, nån lättare regnskur mm. Fast självklart bara ihop med objektiv och andra tillbehör som också är vädertätade. Däremot så verkar ingen kameratillverkare gå ut med hur mycket vatten/fukt den verkligen tål, som tex IP-klassningar på eluttag, antagligen för att slippa bli ersättningsskyldiga om något går sönder.

Däremot så verkar ingen kameratillverkare gå ut med hur mycket vatten/fukt den verkligen tål, som tex IP-klassningar på eluttag, antagligen för att slippa bli ersättningsskyldiga om något går sönder.
Tror inte det går att IP-klassa systemkameror, åtminstone inte så länge vädertätningen bara gäller när objektiv och kameror kombineras. Att tex få ett kamerahus IP-klassat blir nog svårt eftersom det då även ska vara fullt vädertätat utan objektiv.

Tror inte det går att IP-klassa systemkameror, åtminstone inte så länge vädertätningen bara gäller när objektiv och kameror kombineras. Att tex få ett kamerahus IP-klassat blir nog svårt eftersom det då även ska vara fullt vädertätat utan objektiv.

Skulle väl kanske kunna gå att klassificera ett kamerasystem istället då?

Jovisst, det är ju ett system som måste funka, men eftersom dom säljer kameran som vädertätad så borde den ju kunna "klassas" själv, med skyddslocket istället för objektiv så att säga.

Jag har en jacka som ska vara vädertätad men icke, regn går fortfarande genom den om det vräker ned så vädertätning betyder inte att du ska duscha och bada med kameran men råkar man hamna i oväder så skyddar det tills man får ned kameran i väskan eller under något annat skydd.

Ta det säkra före det osäkra för att vara på den säkra sidan. :)

/ Magnus

Jag testade vädertätningen på kameran med hjälp av trädgårdsslangen och dumt nog montera jag ett Sigma 10-20 objektiv som inte var vädertätat. Men som tur var höll allting och inget blev förstört och använde kamera och objektiv vidare i över ett och ett halvt år innan jag uppgradera till en D700.

http://www.youtube.com/watch?v=Ug6Pere-5rM

Någon med icke vädertätad kamera som vågar testa, eller bara någon med vädertätad kamera och vädertätat objektiv som vågar? Haha skyll inte på mig bara när det går åt skogen.

Jovisst, det är ju ett system som måste funka, men eftersom dom säljer kameran som vädertätad så borde den ju kunna "klassas" själv, med skyddslocket istället för objektiv så att säga.
Jag är tveksam till att man kan klassa något på detta viss. IP-klassningen ska nog gälla för normalt användande av produkten, och för en systemkamera ingår byte av objektiv i normalt användande.

Om man kunde använda valfria kriterier för klassningen så skulle den rätt snart vara verkningslös. Men systemkameratillverkarna skulle kunna säga att vädertätningen motsvarar en viss IP-klassning, men att det bara gäller om kamera och objektiv används tillsammans och båda har samma klassning.

Någon med icke vädertätad kamera som vågar testa, eller bara någon med vädertätad kamera och vädertätat objektiv som vågar? Haha skyll inte på mig bara när det går åt skogen.

Jag har inte testat med trädgårdslangen, men min "otätade" 5D (Mk1) med likaledes "otätade" 70-200/4 har många gånger varit med mig ut i hällande regn utan att någonsin protestera mot behandlingen. De flesta kameror klarar mer än man tror, men har du otur kan en regndroppe på fel ställe vara katastrof tätad kamera eller ej.

Jag har inte testat med trädgårdslangen, men min "otätade" 5D (Mk1) med likaledes "otätade" 70-200/4 har många gånger varit med mig ut i hällande regn utan att någonsin protestera mot behandlingen. De flesta kameror klarar mer än man tror, men har du otur kan en regndroppe på fel ställe vara katastrof tätad kamera eller ej.
Fast skillnaden mellan en otätad och en tätad kamera är ju att åstminstone en regndroppe inte orsakar nån katastrof var den än landar utanpå den tätade kameran :p

Så vädertätad eller ej spelar inte så stor roll? Man går ju inte så ofta ut i regnet och filmar och om man nu gör det så har man säkert någon extra form av skydd för kameran.

Så vädertätad eller ej spelar inte så stor roll? Man går ju inte så ofta ut i regnet och filmar och om man nu gör det så har man säkert någon extra form av skydd för kameran.
De flesta av oss klarar sig nog med en "icke väderskyddad" kamera. Men om man t ex är sportfotograf och måste tillbringa 2x45 vid en fotbollsplan tre gånger i veckan så vill man säkert ha en av de kameror som klarar av regn allra bäst. Eller om man väldigt ofta plåtar tävlingssegling (ombord på tävlande båt).

Nu är ju "väder" inte bara regn. Även damm av olika kaliber och material kan tränga in i kameran, för att inte tala om saltstänk vid havet - bra mycket värre för kameran än regnvatten. Huruvida vädertätad utrustning är något att prioritera vid köp handlar om i vilka miljöer och situationer du sannolikt kommer att fotografera, precis som Erland var inne på ovan.

P.S. Jämförelsen med en vattentät eller vattenavvisande jacka haltar. En sådan jacka har ett membran och vattentätheten mäts i vattenpelare, en helt annan teknik och helt andra kriterier på skydd än för vädertätade kameror.

Som förra inlägget. "Väder är inte bara regn" som skrevs. Vätska kan komma från ett äpple man biter i. Landar som för mig en droppe mellan den övre displayen och strömbrytaren och sedan försvinner in under strömbrytaren blev det problem. Vattnet försvann men inte sockerlösningen. Det blev rengöring hos kameraservice. Det var rätt kladdigt därunder och seg funktion. En droppe räckte.

Håller med om att den egna fotomiljön avgör vilken kamera man väljer och hurvida den ska ha väderskydd, i mitt ffall var det ett enkelt val då jag stor del av året jobbar på sjön och har kameran med ombord jämt. Så valet föll på en Pentax som har vädertätning även på konsumentmodelerna och den har skött sig klanderfritt i två sommrar nu.

Största problemet ombord på en båt är saltbemängd fukt som alltid är närvarande, och så överbrytande sjö även den slathaltig det är värre för kameran än lite regnvatten, men trots att jag kör med otätade gluggar har det hållit bra, bara torka av med en trasa mellan varven och knäppa på ;-)

Så ska Du använda Din kamera i den typoen av miljö så välj en vädertätad, ska Du mest bara vara ute i någon regnskur ibland så kan Du välja vilken kamera som helst, även om jag som gammal Pentaxian helst rekomenderar en Pentax, men det är en smaksak!

Största problemet ombord på en båt är saltbemängd fukt som alltid är närvarande, och så överbrytande sjö även den slathaltig det är värre för kameran än lite regnvatten, men trots att jag kör med otätade gluggar har det hållit bra, bara torka av med en trasa mellan varven och knäppa på ;-)
Eftersom dina "otätade" objektiv klarat sig fint i den miljön så är det väl troligt att ett "otätat" kamerahus hade klarat sig lika bra?

Eftersom dina "otätade" objektiv klarat sig fint i den miljön så är det väl troligt att ett "otätat" kamerahus hade klarat sig lika bra?

Kanske men det är ju i huset som elektroniken sitter och jag tar helst inte isär kameran = gluggbyte i den miljön just för att inte släppa in fukt i husets eletroniska komponenter!

Kanske är helt ute och cyklar men så känner jag och resonerar iaf, även personalen i fotoaffären förordarde ett tätat hus före ett icke när de hörde var jag skulle använda den mest.

Visst tätade gluggar vore det bästa till detta men plånboken tillåter inte det för stunden.

Kanske men det är ju i huset som elektroniken sitter och jag tar helst inte isär kameran = gluggbyte i den miljön just för att inte släppa in fukt i husets eletroniska komponenter!
Det sitter en hel del elektronik i objektivet också. Och känsliga kontakter i (den otätade?) skarven mellan objektiv och kamerahus.

Min poäng var alltså inte att du skulle behöva tätade objektiv (bevisligen klarar du dig fint utan) utan att det kanske gått bra med ett "otätat" kamerahus också.

Det sitter en hel del elektronik i objektivet också. Och känsliga kontakter i (den otätade?) skarven mellan objektiv och kamerahus.

Min poäng var alltså inte att du skulle behöva tätade objektiv (bevisligen klarar du dig fint utan) utan att det kanske gått bra med ett "otätat" kamerahus också.

Som sagt kan kankske funka det med, men inte villig att chansa pga vetskapen om att det är så kommer att orsaka "hjärnspöken" för mig ;-)

När jag vinner på lotto ska jag köpa ett tätat värsting hus och några tätade gluggar bara för att det känns bra, inte för att jag tror att jag kommer att ta bättre blider med den men alltid kkul med prylar ;-)

Jag kan ju låna ett otätat hus med glugg av Dig inför nästa sommar så får vi besked nästa höst om det höll eller inte?!

PS Visst ja man måste ju köpa lotter för att vinna också, tänkte inte på det!! DS

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar