Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Väderskyddad DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

heka

Medlem
Gjorde ett riktigt misstag för ett par veckor sedan och lånade en Canon EOS D1-något. Har inte fotat något på sådär tio-tolv år men det var väldigt roligt och lite smått beroende framkallande...

Så köpa ny kamera och ett par objektiv. Men vad köper man? Jag tror jag vill ha följande egenskaper:
  • Väderskydd
  • Bra objektiv med god ljusstyrka
  • Det måste gå att hålla i kameran även om man har stora händer

Väderskyddad kamerahus verkar det finnas relativt gott om men det är sämre med objektiv om jag har fattat det rätt?

En Canon EOS D1 (en sådan som jag lånade) är väl kanske det naturliga svaret men där kommer ekonomin in och säger stopp...

Pentax K10D + Sigma 18-50/2,8f DC EX Macro

Iofs är inte det objektivet väderskyddat. Men huset är skyddat och objektivet är väldigt bra.

Har du inget emot att beställa från tyskland hamnar det på cirka 8000.-.

Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM 6 610:- är väderskyddat också och har SDM, vilket är trevligt, kan väl jämföras med Canons L objektiv.

Å andra sidan har du ju K20D för cirka 9,500.-.

Senast ändrad:
En Nikon D300 plus en 17-55 2,8. Ca 15000 kr för kamerahuset och 8500 kr begagnad för glugg i toppskick. 23500 för ett väderskyddat paket. Nikon D200 är också väderskyddad men D300 är rätt så mycket vassare, så jag skulle hellre satsa på den. Precis som nämnts tidigare så har Pentax också väderskyddade enheter och de är något billigare. Tror du kan komma undan med ca 19000 kr för en väderskyddad enhet där allt är nytt. Olympus är också billigare än Nikon och Canon. Samsungs GX-modeller är samma som Pentax kameror K10D och K20D. Pentax släpper också nya K200D som har samma väderskydd som K10D trots att det är en instegsmodell.

heka skrev:
Väderskyddad kamerahus verkar det finnas relativt gott om men det är sämre med objektiv om jag har fattat det rätt?
Det finns någon (eller några) trådar där detta med "väderskyddat" diskuteras. Det är inte alltid de kameror som kallas "värdertätade" klarar sig bäst vid praktiska tillämpningar. Termen betyder nog ungefär vad tillverkaren har lust med för tillfället.

Olympus-husen E3 & E1 + alla objektiv över standardklassen är väderskyddade.

Inte jag på bilden men jag sköljer också av kameran lite lätt när jag har fått smuts eller saltvatten på den:

Bilagor

• e3water400.jpg
    e3water400.jpg
    68.9 KB · Visningar: 832
Om du vill hålla dig under 20.000kr är det bara Pentax att gå på. Underbara kameror som verkligen är välbyggda.

Om du kan få tag i en K10D är det den du ska köpa. Annars har du att välja mellan K20D(K10Ds ersättare) eller K200D som också är vädertätad.

Sätt på en DA* 16-50mm och du har ett fantastiskt bra kit att börja med.

Martin Bogg skrev: Om du vill hålla dig under 20.000kr är det bara Pentax att gå på. ...
...
De va' sjutton - inte visste jag att tillverkningen av Olympus E-3 och Sony a700 lagts ner. Synd. De var ( R.I.P. ) fina vädertätade kameror som klarade lite större labbar.

Tillsammans med någon Sigma f/2.8 normalzoom hade det annars varit en bra kombo.

tannler skrev:
De va' sjutton - inte visste jag att tillverkningen av Olympus E-3 och Sony a700 lagts ner. Synd. De var ( R.I.P. ) fina vädertätade kameror som klarade lite större labbar.

Tillsammans med någon Sigma f/2.8 normalzoom hade det annars varit en bra kombo.

Sony's är väl inte "splash-proof", dock, bara lite lätt skyddad, som Canon 40D eller så?

Hur är priset på väderskyddade objektiv till A700?

Tack för alla svar!

Hur är det med äldre digitala kameror, jag antar att det händer väldigt mycket mer (räknat i bildkvalitet) mellan modellerna nu än vad det hände på den analoga tiden? Om man köper en beg Canon EOS D1mk2 är den bättre eller sämre än en ny kamera för samma peng?

Skulle kanske inte lånat den kameran. Väck inte den bjärn som sover osv...

heka skrev:
Om man köper en beg Canon EOS D1mk2 är den bättre eller sämre än en ny kamera för samma peng?

Det är inte helt enkelt att säga. 1D mk2 kan producera bilder med fantastisk bildkvalitet, även på höga ISO. Visst kan man säkert få en ny kamera för samma pengar som är bättre på vissa saker men sämre på andra jämfört med en mk2, men väger man samman "alla" aspekter är det nog svårt att finna en bättre kamera för de pengarna. Jag valde dock själv en 5D eftersom jag ville ha en förhållandevis liten kamera med bra bildkvalitet, anser att 1D kamerorna är för tunga och syns för mycket. 5D är dock inte alls lika välbyggd som 1D husen, men det räcker för mig.

Jonas

tannler skrev:

Din ironi är inte uppskattad. Vad jag vet kostar en tätad zoom för olympus över 20.000kr. Och har Sony ens några tätade objektiv? Men du kanske vill att han skall gå runt med en plastkasse över objektiven?

Zewrak skrev:
Jag rekommenderar K10/20D eller Olympus E-3. Sony rekommenderar jag aldrig. :p.

Hehe:)

E-3 finns ju riktigt schyssta vädertätade gluggar, Pentax har väl en och annan men kanske ingen riktigt lika självklar som alla Pentax ägare väljer.

Dock så är ju vädertätningen en sak och själva känslan i kameran än annan så varför inte en E-1?

Står nog fast i min rekomendation om 1D MKII om du "heka" hittar den mellan 10-13 k i bra skick och beställer ett 17-40/24-70 från bhphotovideo.com beroende på vad du vill ha, så har du en grymt förtroende ingivande kombo. Bildkvalitén är ganska lik 400D/40D och uppiffningen 1D MK IIN.

Luftade själv min EOS 1'a med 17-40 idag, riktigt trevlig kombo, dock väger den lite halv mkt med grepp o objektiv, lite retro så där.

Jag rekommenderar aldrig någon som ska börja med kamera att köpa begagnade hus heller. Då är pris skillnaden en hel hög på 1D MKII och K10D. Du får en ny K10D från tyskland för <5 papp nu, mer prisvärt än så blir det nog inte, om man vill ha garanti etc.

För ett helt vädertätat system blir det
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM 6605.-
Pentax K10D 4904.- / K20D 9279.-
Totalt 11509.- / 15884.-

Svårt att klå tycker jag. E-3 huset kostar ju mer än k10 paketet utan objektiv alls samma med A700. 1D MKII likaså. E-1 hittade jag inget nya hus.

PS. Priserna är från Prisjakt.

PS2. Visst finns det fler vädertätade objektiv till Olympus, men till vilka priser om man vill ha 2.8f :p. Fler är på g till Pentax också, troligen till Olympus med.
Länk till Pentax & Olympus vädertätade : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17591120#rparams=k=s17600586

Senast ändrad:
Zewrak skrev:
Jag rekommenderar aldrig någon som ska börja med kamera att köpa begagnade hus heller. Då är pris skillnaden en hel hög på 1D MKII och K10D. Du får en ny K10D från tyskland för <5 papp nu, mer prisvärt än så blir det nog inte, om man vill ha garanti etc.

För ett helt vädertätat system blir det
Pentax SMC-DA* 16-50/2,8 ED AL SDM 6605.-
Pentax K10D 4904.- / K20D 9279.-
Totalt 11509.- / 15884.-

Svårt att klå tycker jag. E-3 huset kostar ju mer än k10 paketet utan objektiv alls samma med A700. 1D MKII likaså. E-1 hittade jag inget nya hus.

PS. Priserna är från Prisjakt.

PS2. Visst finns det fler vädertätade objektiv till Olympus, men till vilka priser om man vill ha 2.8f :p. Fler är på g till Pentax också, troligen till Olympus med.
Länk till Pentax & Olympus vädertätade : http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s17591120#rparams=k=s17600586

Är K200D lika vädertätad som K10/20D?
Klarar dessa t.ex ös-regn under en hel dag utan skydd? (det måste väl vara det värsta? :) )

Begagnade E-1 hus finns för runt 3000 kr. Ljusstarka objektiv kan det vara lite sämre med, men det beror på vad man menar med ljusstarkt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar