Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

väderskydd nikon optik

Produkter
(logga in för att koppla)

SimonPaulin

Aktiv medlem
Funderar lite över nikons skydd mot väta och grus i sina dyrare objektiv. Gluggar som 17-55 och 70-200 skall ju vara ordentligt skyddade mot sådant. Men hur funkar det i praktiken? Kan man foto i hård regn utan några problem (naturligtvis med ett väderskyddat hus) eller gäller detta bara mot "lite fukt"?

Har hört att canons gluggar skall funka väldigt bra tillsammans med vatten och dyl.

/Simon

Aldri hatt noe problem med regnvær og 17-55 på D2X. Selvsagt er ikke objektivet laget for å holdes *under* vann, men norsk regnvær tåler det fint :) Tørk av objektivet/kameraet med et mykt håndkle om det renner mye vann på utsiden.

Hovedproblemet er vanligvis at det renner vann inn i okularet slik at jeg (som brillebruker) ser lite av motivet. Så det er nesten viktigst å tørke av okular/briller en gang i blant, heller enn kamera.

Det är ju också möjligt att skydda kameran, en billig försäkring är det också.

Jag har fotat en del i regn men inte ofta haft kameran blöt (aldrig riktigt blöt) .

Regnar det horisontalt så är det ju förödande att fota många gånger, då hjälper ingen vädertätning:)

Har upplevt en del friskt horisontalt regn i Norge,, då trivs utrustningen bäst i ryggsäcken kan jag lova.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Det är ju också möjligt att skydda kameran, en billig försäkring är det också.

Jag har fotat en del i regn men inte ofta haft kameran blöt (aldrig riktigt blöt) .

Regnar det horisontalt så är det ju förödande att fota många gånger, då hjälper ingen vädertätning:)

Har upplevt en del friskt horisontalt regn i Norge,, då trivs utrustningen bäst i ryggsäcken kan jag lova.

Mvh Niclas,

Kan det regna annat än horisontalt? *förvånad* (bor i göteborg, vindarnas OCH regnets stad:p)

Lite gammal tråd men jag lånar den.

Vart hittar man vilken optik som är regntätad? Har letat på nikons hemsida lite och jag va inne på YFO och frågade och han hade ingen aning, han ringde till någon nikonkunnig kollega och han hade ingen aning och sen gav jag upp. Tänkte fotosidan vet ;) Så är det någon som vet vilka som tål lite vått?

/Johan *nyfiken*

Jag har för mig att AF-S Nikkor 28-70 2,8 ska vara vädertätad, den är i alla fall dammsäkrad, och då borde den stå emot lite vatten också.

/Leif

Nikon är lite dåliga på att informera om detta i jämförelse men canon. Svaret är kanske att de at ett par gluggar som "tål" vatten men inte vill "skryta" runt med det pga att de inte är såå jätte vattentäta.

Å andra sidan har jag dålig erfarenhet av detta. Jag har inte använt min 17-55 i mer än lättare regn i mer än 15 minuter.

Jag började grunna på det igår när jag stog och fotograferade cortegen i göteborg och det ösregnade. Då hade det ju onekligen vart trevligt att man visste att det fungerade. Och nikons d200 ska ju tåla dåligt väder och ska man köpa canon får man ju lägga dubbla pengarna.

Mushkot skrev:
Kan det regna annat än horisontalt? *förvånad* (bor i göteborg, vindarnas OCH regnets stad:p)
Ursäkta om jag är trög men det regnar väl aldrig horisontalt. I min värld så kommer regnet uppifrån och ner vilket väl borde klassas som ett vertikalt fenomen.

SimonPaulin skrev:
Funderar lite över nikons skydd mot väta och grus i sina dyrare objektiv. Gluggar som 17-55 och 70-200 skall ju vara ordentligt skyddade mot sådant. Men hur funkar det i praktiken? Kan man foto i hård regn utan några problem (naturligtvis med ett väderskyddat hus) eller gäller detta bara mot "lite fukt"?

Har hört att canons gluggar skall funka väldigt bra tillsammans med vatten och dyl.

/Simon

Jag har fotat i horisontellt regn med D2X och 70-200/2,8 VR. Det fungerar glimrande bra!

Vertikalt regn räknas inte om vi skall vädertesta utrustning.

paul innergård skrev:
Ursäkta om jag är trög men det regnar väl aldrig horisontalt. I min värld så kommer regnet uppifrån och ner vilket väl borde klassas som ett vertikalt fenomen.

Du sitter troligtvis inne utan en tanke på att gå ut när det blåser så pass mycke att regnet färdas vågrätt =)

paul innergård skrev:
Då har du aldrig vart i Götet... ;P

nikons 200/2 vr

Med D2x och 200/2 vr är regn/snöslask inget problem som jag har upplevt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto