ANNONS
Annons

Vääääldigt långa tider vid förstoring, varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

sajmonpop

Medlem
Hej!

Jag har ett problem som jag inte kommer någon vart med. När jag förstorar i mörkrummet så får jag så extremt långa tider när jag belyser pappret i förstoringen, vi snackar 10-11 minuter! Jag har en Durst C65 med en 75 mm lins som jag vet är till för mellanformat men spelar det verkligen in så mycket i de extremt långa belysningstiderna när jag förstorar 35mm-film? Jag förstorar på 24x30 cm papper, alltså lite större än ett A4. Är det någon som kan ha ett hum om vad problemet är?

/Simon

Hur mycket bländar du ner då?

Du kanske har papper med låg ljuskänslighet?

Har du täta negativ?

Effekt på lampan?

Framkallaren är bra?

För mig låter det också långa tider.

Jag bländar ner 2 steg till bländare 8.

Pappret är ett Ilford Multigrade IV och det blir samma sak med fast graderade papper.

Negativen anser jag vara normala.

Effekten på lampan är 55w.

Det har ingen betydelse om jag blandar ny framkallare.

Ja det gör jag och det gör väl även att tiderna blir lite längre men inte så mycket att det hamnar på 10-11 min. Kan det vara något fel på lampan? Det är en reflektorlampa om det har någon betydelse och det verkar vara en orginallampa då det står Durst på den.

När jag sölade med svartvitt hade jag en Durst 305 med, tror jag, 75 Watt och inga nymodigheter som multigrade. Vill minnas att 50 x 60 cm kunde dra 5 minuter men en 24 x 30 kanske tog 10 - 30 sekunder. 10 x 15 och 13 x 18 handlade om några enstaka sekunder oftast på bl 8 eller 11.

Kan det vara som så att ngn har råkat tappa ner filter i apparaten som ligger ngnstans?
Det är bara att se efter.
10 min är onekligen lång tid.
Skitig ljusbox?
Skitig optik?

Nu vet jag inte hur denna apparat ser ut men ibland sitter lampan vid pelaren o ljuset skall reflekteras ner till ljusboxen. Sitter det reflektorer där det skall?

Har du ngn instruktionsbok/kunskap o vet om det är en 55W lampa original?
Så inte ngn har bytt från en 150/250 W bara för att ngt(trafo) gått sönder.

Framkallaren påverkar inte.

Jag ska kika igen men vad jag har kunnat se när jag har skruvat isär och trixat så har jag inte kunnat se att något filter har ramlat ner i apparaten. Har inte sett ut som att ljusbox och opik har varit skitiga men det kanske är så att dom är det. Ska kika och försöka rengöra.

Jag antar att alla reflektorer sitter där dom ska men eftersom du ställer frågan så blir jag osäker. 55w lampa är den rätt lampa enligt manualen.

Återkommer om jag inte hittar felet. :)

Jag är ingen expert, men det låter onekligen som glödlampan. Eller negget. Är du säkert på att det inte är väldigt överexponerat?

Hej!

Jag har ett problem som jag inte kommer någon vart med. När jag förstorar i mörkrummet så får jag så extremt långa tider när jag belyser pappret i förstoringen, vi snackar 10-11 minuter! Jag har en Durst C65 med en 75 mm lins som jag vet är till för mellanformat men spelar det verkligen in så mycket i de extremt långa belysningstiderna när jag förstorar 35mm-film? Jag förstorar på 24x30 cm papper, alltså lite större än ett A4. Är det någon som kan ha ett hum om vad problemet är?

/Simon

Hej !

Hur ljust blir det på bottenplattan när du "belyser" utan negativ med/på
största bländaren ?

Det bör bli någorlunda lika som att lysa med lampan "naken", utan förstoringsapparat.
Det bör även vara en jämn belysning, utan någon märkbar skillnad mellan hörn-mitt.

-----

Om inte, några gissningar:

Spegeln vänd åt fel håll ( redan nämt )
Felaktig eller saknad kondensor. ( inte om färgapparat )
Fel på objektivet bländare .
Felaktigt bländarval, vilken använder du ? ( 8 såg jag , bör vara ok )
Nått filter i strålgången ( också tidigare nämt )
Nått elektrisk fel, lyser lampan som förväntat ?

Är det en färgapparat med färgfilter och transformator och halogenlampa ?
-Invridna färgfilter.
Felaktig inställd spänning.

Felaktigt blandad framkallare
Felaktig temperatur på framkallare, ska vara mellan 18-20 C, använd termometer.
(jag hade en trälåda med två seriekopplade 25W lampor som varmhållning.)
Gammalt fotopapper

Hur ser negativen ut ?
Kan man se igenom den utan problem med en vanlig lampa ?
Det svarta (zon1) , dvs det med minst teckning på negativet
ska nästan inte gå att skilja från filmbasenbasen.

//MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar