Kör man med spegellös kamera, borde det gissningsvis finnas en skyddseffekt med UV filter. Sensorn är ju ständigt belyst när objektivlocket är av. Jag är också nästan helt övertygad om att de färger som reglerar sensorns färgregistrering, och därmed färgåtergivning, bleks av dagsljus och i allra synnerhet av UV-komponenten. Inte för att folk märker det, och dessa kameror byts väl ut efter ett par år, inte som gamla analoga kameror man har i 30-40-50 år.
Jag är också övertygad om att om man har anledning att gnida bort nåt sorts gunk från frontlinsens antireflexbehandling, så påverkar det bildkvaliteten mer än UV-filtret, även om man i inget av fallen lär märka så mycket.
Personligen trivs jag bättre med UV-filter på mina objektiv, eftersom det känns avsevärt bättre.
uv filter försämrar alltid kvaliten på bilderna det är ett faktum finns tester som visar det. Sedan så säger bla Nikon själva att man inte behöver använda uv filter på deras objektiv läste detta i en tidning där dom skrev om det.
se text
att ha filter på objektivet är det en fördel eller nackdel?
-objektivets främre del är den känsligaste delen på den optiska konstruktionen.Det innebär att aldrig riktigt vet hur ett filter påverkar bilden.Kontrollerade tester i labb visar att filter kan ta bort upp till 30% av ett objektivs upplösning. Tyvärr ser man massor med folk som använder sig av filter utan anledning. Det är rätt taskigt när man fotat under sin drömsemester i fjällen, och när man kommer hem ser man att förlorat bildkvalitet på grund av ett yttre filter.
MÅNGA ANVÄNDER FILTER SOM SKYDD, MEN OBJEKTIVETS YTTRE LINSER ÄR TÅLIGA OCH RELATIVT LÄTTA ATT BYTA OM DET SKULLE BLI PROBLEM.
Att köpa ett uv filter för att skydda sensorn mot den ultravioletta strålningen är onödigt - ett sådant filter finns redan inbyggt i kameran. Hela grejen med filter är överdrivet, såvida man inte är ute efter vissa effekter som man kan få av tonade gråfilter eller polfilter.
så denna stress med uv filter är enligt mig också totalt onödigt. Jag har lyckats repa ett objektiv på 20 år o det utanför bildcirkeln påverkade inte bilden alls o det var pga att jag slarvade o inte satte på objektlocket o hade något vasst som repade objektivet i väskan. Så om man är noga med att sätta på objektivlocket när man lägger optiken är risken minimal att repa linsen. Det enda gång uv skulle kunna vara bra är om man fotar motorcross eller liknande annars spar pengarna o köp ett kvalitets polfilter från B&W istället.
Och är du privatperson så har du säkert en försäkring som skulle kunna täcka en skada på objektivet samt oftast är det ändå inte så dyrt att fixa men risken är minimal o jag har kört länge o lyckats en gång.
Uv är guld för kamerabutikerna oftast kan dom tjäna mer där än på prispressade kameror o självklart vill dom spä på folks rädsla för repor på gluggen, sedan att vissa går på det är en annan femma ;-)