** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Uv-Hus till kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kuredu

Medlem
Hej!

Sitter här och söker efter info om ett bra alternativ på Uv-hus till kompaktkameror.
Har en gammal ixus 500 med Canons Uv-hus till men tycker det är dax att uppgradera sig lite på kamerafronten, vilket även medför ett nytt hus.
Någon som har ett tipps att ge?
Har tittat på Canon G11 med ikelite hus till och extern blixt,
har även sett att Canon har ett billigare allternativ med ett orginalhus till G11.
Någon som vet något om det här?
Ska till värmen o dyka i aprill och har lite erfarenhet redan av uv-foto men är inte så duktig så jag vill lägga en förmögenhet på systemkamera med uv-hus.
Hoppas på några bra svar

Mvh Fredrik :)

Tips

Canon G11 är en toppenkamera. Enda nackdelen är egentligen att den inte har blixtautomatik när bländare och slutare ställs manuellt. Det går i och för sig att köra en extern blixt manuellt också men TTL underlättar.

Kolla på externa blixtar som kan styras både fiberoptiskt och elektriskt. En sådan kan du använda många år även med andra kameror.

Har mina erfarenheter om uv-foto och det svåra valet av grejer här:
http://www.resochdyk.nu/fotogalleri/uv-foto/uv-foto5.html

Det brukar vara ekonomin som avgör vad det blir..

Hälsningar
Hans Spicar

Tack för era tips och vilken bra sida du har Hans:)
Har tittat lite på sea & sea blixt YS-110 DX till G11 men som sagt jag är lite osäker.
Har någon använt sig av Sea&Sea DX-1G eller DX-2G har ringt runt och hört mig för om G11 med ikelite hus men då fått höra att jag ska satsa på sea&sea? Vilken röra för en amatör som jag:-s
Jag kan tänka mig att betala runt 15000 för allt +- någon tusenlapp.

Mvh Fredrik

Sea & Sea GX2

Roligt att du gillar sidan. När jag började leta information om uv-foto med digitala kompakta kameror var det svårt att hitta information. Jag började anteckna allt jag hittade och lärde mig och det finns nu på hemsidan. Det ger "god karma" att dela med sig.

Jag har en kollega på jobbet som har en GX2. Hon är mycket nöjd. Fördelen jämfört med Canon är vidare bildvinkel och kompaktare format. Detta har du främst nytta av på land men det är ju i praktiken där du mest kommer att använda kameran. Autofokusen är snabbare och du har TTL även i manuellt läge. Nästan alla mina bilder med blixt är tagna med manuell exponering, autofokus och TTL styrd blixt.

Canon har lite större dynamiskt omfång, större zoomomfång och mindre brus. Inget av detta gör någon större skillnad vid uv-foto då kontrasten är låg under vatten och med blixt kan du ligga på lägsta ISO. GX2 har fördelen att uv-huset har en tillbehörssko där du kan fästa en lampa. Det är en stor fördel för bättre fokus och nattdyk. Canon har vinklingsbar skärm vilket är toppen för makro på land. Besök en välsorterad fotobutik och känn på grejerna.

Som jag skriver på hemsidan så är GX2 ett säkert kort. Du kan få alla grejer från en och samma tillverkare. Du kanske kan få ett bra pris på ett paket? Personligen tycker jag INON D2000/Z240 är något bättre än YS-110. Om du väljer YS-110 så ska det absolut vara den uppdaterade alfa-varianten.

Hör gärna av dig och berätta vad du till slut köpte och hur du tycker grejerna fungerar.

Hälsningar
Hans

Tack för bra info till en amatör som jag:)
Ja jag ska sätta mig ner och ta en riktig funderare på vad jag ska satsa på och kommer självklart skriva ner vad det blivit till slut!
Mycket nyttigt som du skrivit ner på din sida och du har tydligen jobbat på bra för att få tag i den.
Jag har tyvärr bara träffat på uppblåsta proffs förut som tycker att man ska lägga ner en förmögenhet på kameror och uv hus.
Jag kan förstå vad dom menar men jag vill bara ha något vettigt så jag kan hålla mig på en bra hobby nivå.
Vem vet man kanske får blodad tand och satsar längre fram på mer avanserade saker men jag tror att det är viktigast att man lär sig fotografera före man skaffar sig en avanserad utrustning.

Mvh Fredrik

Fotografen tar bilden

Många sätter likhetstecken mellan dyr utrustning och fina bilder men det är fotografen som tar bilden - inte kameran. Du kan ta fantastiska bilder med en kompakt kamera. Det viktiga är din egen "mjukvara", dvs din kunskap, ditt intresse och din kreativitet. Fånga ögonblicket och slå "proffsen" med häpnad!

Sea & Sea

Efter mycket forskning kring uv kameror så har jag fastnat för Sea & Sea men vet inte om jag ska köpa en DX-1G eller DX-2G.
Klart DX-2G är nyare men dyrare och jag hittar inte så mycket som skiljer mer en megapixlar och skärm storlek, är det någon som vet vad det finns mer för sklillnader?

Mvh Fredrik

Jämförelse

Du kan jämföra tekniska data här:
http://www.dpreview.com/reviews/com...side&cameras=ricoh_gx100,ricoh_gx200&show=all

http://www.dpreview.com/news/0806/08062401ricohgx200.asp

DX-2G/Ricoh GX200 har antiskak och betydligt bättre bildskärm. Skärmen gör det lättare att bedöma om bilderna är skarpa. Bildprocessorn är bättre med mindre brus som följd. Även optiken är förbättrad.

DX-1G säljs billigare för att man försöker sälja ut lagret. Jag hade inte tvekat en sekund och valt DX-2G. Du kan leva lite längre med den kameran.

Tack för snabba svar:)

Tack för att ni är så snabba på den här sidan och svara när en amatör frågar:)
Bra sida du skickade Hans man bockar o bugar.
Ja när man läser den sidan där båda finns med så förstår man lite bätre så nu är det bara att försöka leta efter ett bästa pris på Sea & Sea.

Mvh Fredrik

Det blev en Sea&sea DX-2G

Ja nu är köpet klart efter en lång tids velande:)
Det blev en Sea&Sea DX-2G med Ys-110a blixt, så har nu legat i basängen för att lära mig lite om den men det är mycket att lära.
Märkte att när man satt på vidvinkel linsen så blev det högra övre hörnet svart. Lite störande men man fick juster ett snäpp på zomen så försvan det.
Är det någon som vet vart man kan få tag på snabba ds minnen till bra pris?

Mvh Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar