Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

ELKONGO

Medlem
Jag skall köpa en Canon EOS 400D med objektivet EF-S 18-55/3,5-5,6, men jag skall också införskaffa mig ett UV-filter som jag har hört är bra! Men jag är lite osäker på vilket UV-filter jag skall ha. Jag skall handla på www.cyperphoto.se det är bestämt. Jag har kollat på filterna där, och de är ju hur många som helst, vilket skall jag ha? Ställer kanske en mycket dum fråga, men det finns ju olika mm på filterna, eftersom brännvidden är 18-55mm på objektivet skall jag då ha 55 mm på filtret? Så alla som kan ge mig tips får gärna surfa in på www.cyberphoto.se och kolla vilka filter som är bäst samt vilken mm jag skall ha.

MVH Markus
 
Nej, det är filtergängans diameter som bestämer hur stor filtret ska vara. 18-55 har väl 52mm (kan ha fel angående filterdiametern)

edit: 18-55 har 58 mm
 
Du skriver att du har hört att UV-filter ska vara bra. På vilket sätt menar du då?

På analoga kameror påverkar ett UV-filter bildresultatet, men på en digitalkamera har det ytterst begränsad (om ens någon) effekt. Däremot använder många det som ett skydd för linsen, då kan det ju vara bra. Dock ska man tänka på att om man köper billiga filter kan de påverka bilden negativt, t.ex. genom att de orsakar flares m.m. Kan faktiskt också försämra skärpan.

Det är min erfarenhet i alla fall.

/Arne
 
Ja, det stämmer. Jag har då tänkt på att det skyddar objektivet, då det lät mycket vettigare att lägga ut 300 kr på ett filter istället för svindyra objektiv. Har läst i olika forum och de positiva kommentarerna överväger de negativa.
 
Varför skall du ha ett UV filter på kitgluggen, det är ju lika dyrt som kitgluggen begagnad ?

Köp något roligare istället, ett polfilter tex.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.