Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas80

Aktiv medlem
Lite nybörjarfråga till julklappslistan;)

Jag har en Canon 550D är lite osäker på hur stort filter jag ska ha, men tar jag bort linsskyddet så står det "E 58 mm"!
Då bör jag kanske ha ett uv filter på 58 mm?

Finns de olika kvalitet på uv filter? något speciellt tipps på ett?

Japp, 58 mm.

Det som är skillnad på är ytbehandlingen, den ska stöta bort smuts och hindra reflexer. Köp inget superdyrt om du inte vill, men inte heller de billigaste om du inte måste.

Lite nybörjarfråga till julklappslistan;)

Jag har en Canon 550D är lite osäker på hur stort filter jag ska ha, men tar jag bort linsskyddet så står det "E 58 mm"!
Då bör jag kanske ha ett uv filter på 58 mm?

Finns de olika kvalitet på uv filter? något speciellt tipps på ett?

Vad har du för objektiv? Vilken kamera du har är inte väsentligt. Annars så tycker jag du kan söka på UV-filter här och begrunda om du behöver ett eller inte. Jag tycker de är att kasta pengar i sjön speciellt för mer förmånliga objektiv, men de kan vara försvarbara om man skruvar dem på dyra objektiv och/ fotograferar mycket i skitiga miljöer med sand, damm och saltvatten som flyger omkring. Ska du ha ett så köp i så fall ett ordentligt filter med bra antireflexbehandling. Men var beredd på att skruva av det i motljus eller vid mörkerfoto med ljuskällor på bilden. I de fallen fall gör filtren mer skada än nytta.

Det har du i och för sig helt rätt i Magnus. Ett UV-filter har man ju mest för att slippa torka direkt på frontlinsen.

Kika på ett pol-filter eller en blixt eller något annat kul :)

Kanske ett 50/1,8 som knappt är dyrare än ett bra UV-filter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar