Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
UV-filter
- Trådstartare Jonas80
- Start datum
Helmetrock
Aktiv medlem
Japp, 58 mm.
Det som är skillnad på är ytbehandlingen, den ska stöta bort smuts och hindra reflexer. Köp inget superdyrt om du inte vill, men inte heller de billigaste om du inte måste.
Det som är skillnad på är ytbehandlingen, den ska stöta bort smuts och hindra reflexer. Köp inget superdyrt om du inte vill, men inte heller de billigaste om du inte måste.
JazzBass
Aktiv medlem
Lite nybörjarfråga till julklappslistan
Jag har en Canon 550D är lite osäker på hur stort filter jag ska ha, men tar jag bort linsskyddet så står det "E 58 mm"!
Då bör jag kanske ha ett uv filter på 58 mm?
Finns de olika kvalitet på uv filter? något speciellt tipps på ett?
Vad har du för objektiv? Vilken kamera du har är inte väsentligt. Annars så tycker jag du kan söka på UV-filter här och begrunda om du behöver ett eller inte. Jag tycker de är att kasta pengar i sjön speciellt för mer förmånliga objektiv, men de kan vara försvarbara om man skruvar dem på dyra objektiv och/ fotograferar mycket i skitiga miljöer med sand, damm och saltvatten som flyger omkring. Ska du ha ett så köp i så fall ett ordentligt filter med bra antireflexbehandling. Men var beredd på att skruva av det i motljus eller vid mörkerfoto med ljuskällor på bilden. I de fallen fall gör filtren mer skada än nytta.
Mats J Persson
Aktiv medlem
Här kan du läsa en test på UV filter
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html
http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html
Helmetrock
Aktiv medlem
Det har du i och för sig helt rätt i Magnus. Ett UV-filter har man ju mest för att slippa torka direkt på frontlinsen.
Kika på ett pol-filter eller en blixt eller något annat kul
Kanske ett 50/1,8 som knappt är dyrare än ett bra UV-filter
Kika på ett pol-filter eller en blixt eller något annat kul
Kanske ett 50/1,8 som knappt är dyrare än ett bra UV-filter