Annons

UV filter vad ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vadholmen

Medlem
Står i begrepp att köpa ett objektiv SIGMA AF 50MM F/1.4 DG HSM ART NIKON. 77 mm. Vill då också ha ett UV filter. När jag läser om dessa filter från olika säljare är argumentet givetvis UV-filtrering men också linsskydd. Det som undras mig är att prisskillnaden är så stor från ett par hundringar till över tusen kronor utan att jag riktigt förstår vad jag får mer för pengarna för de dyrare. Vill givetvis ha UV-filtreringen men skyddet för linsen känns som prio. Är inte ute efter det billigaste men vill förstå vad jag köper. Någon som har tips på detta.
 
Sök på uv-filter bland forumen. Finns tonvis av åsikter och tankar nedskrivna.
Trevlig läsning.
 
Uv filter till gigma art

Står i begrepp att köpa ett objektiv SIGMA AF 50MM F/1.4 DG HSM ART NIKON. 77 mm. Vill då också ha ett UV filter. När jag läser om dessa filter från olika säljare är argumentet givetvis UV-filtrering men också linsskydd. Det som undras mig är att prisskillnaden är så stor från ett par hundringar till över tusen kronor utan att jag riktigt förstår vad jag får mer för pengarna för de dyrare. Vill givetvis ha UV-filtreringen men skyddet för linsen känns som prio. Är inte ute efter det billigaste men vill förstå vad jag köper. Någon som har tips på detta.

Hej !
Svar finns på din mejl hälsar ernstzon fotosidan
 
Lite tråkigt att "filtermotståndare" alltid ska vara mest högljudda. Det var heller inget svar på frågan vad som skiljer dyra filter från billiga.

Jag gör ett försök. Med priset följer kvalitet. De dyrare har bättre antireflexbehandling, glas och metallring. De riktigt billiga är i värsta fall piratkopior.
Dålig antireflexbehandling ger onödiga reflexer och släpper in mindre ljus. Dåligt glas ger sämre optisk prestanda och dålig metallring kan t.ex. fastna på objektivet.
En frontlins utan putsrepor är som en ny och filtret kan alltid plockas av när man vill maximera kontrasten i bilden.
 
Lite tråkigt att "filtermotståndare" alltid ska vara mest högljudda. Det var heller inget svar på frågan vad som skiljer dyra filter från billiga.

Jag gör ett försök. Med priset följer kvalitet. De dyrare har bättre antireflexbehandling, glas och metallring. De riktigt billiga är i värsta fall piratkopior.
Dålig antireflexbehandling ger onödiga reflexer och släpper in mindre ljus. Dåligt glas ger sämre optisk prestanda och dålig metallring kan t.ex. fastna på objektivet.
En frontlins utan putsrepor är som en ny och filtret kan alltid plockas av när man vill maximera kontrasten i bilden.

En av dom största skillnaderna mellan billiga och dyra tyckte jag var skillnaden hur lätta dom var att få rena. Dom dyrare ganska enkla att få helt rena och fria från tex fettfläckar. Dom billiga jag hade gick inte att få helt rena.
Vid motljussituationer kunde det vara som natt och dag mellan billiga och dyra.

MEN, använder man dom bara vid enstaka tillfällen som extra skydd kan det vara svårt att motivera ett dyrt filter. Då skulle jag själv köpa ett billigare.
 
Det finns ingen större poäng med just UV-filter eftersom bildsensorn redan har ett UV-skydd. De flesta köper dem för att skydda frontlinsen men då finns det dedikerade skyddsfilter som är bättre för just det här ändamålet.

Bra skyddsfilter finns från NiSi, Kenko, Hoya och B&W. Och devisen dyrare = bättre stämmer tyvärr.
 
Tack för svar. Blev ändå ett filter Hoya UV PRO 1 77mm filter
Rätt eller fel ? Ja som glad hobbyfotograf blir man inte direkt klokare av alla trådar i ämnet men vad jag kan förstå så är det på min nivå ingen direkt nackdel utom möjligen att det kostar lite pengar och det får jag leva med.😄😄
 
Lite tråkigt att "filtermotståndare" alltid ska vara mest högljudda. Det var heller inget svar på frågan vad som skiljer dyra filter från billig

Inte helt säkert att inlägg tidigare i tråden korrekt kan tolkas som högljudda...
(Dock har du helt rätt att vi inte beskrev skillnaden på dyra och billiga filter)
 
Filtrering av UV-ljus behövs inte eftersom ett sådant filter redan sitter på (framför) sensorn. Tester har visat att stötar som är tillräckligt kraftiga för att krossa filtret gör mer skada på frontlinsen än om det inte hade suttit något filter på.

Sedan finns det ibland tillfällen när man kanske ändå vill ha ett skyddsfilter. Det finns t.ex. objektiv som kräver ett filter för vädertätningen. Man kanske också tycker att ett filter är lättare att göra rent än frontlinsen vilket kan vara bra om man fotar i smutsiga miljöer, i saltstänk på sjön osv.
 
Här ett jag sparat för jag gillade testet, men har läst fler likvärdiga tester.
https://www.youtube.com/watch?v=P0CLPTd6Bds

Jag har UV-filter, men istället för att ta bort det när jag behöver den extra kontrasten som någon påpekade så tänker jag precis tvärtom. Jag sätter på UV-filtret när jag behöver det extra skyddet,

/Stefan
 
Här ett jag sparat för jag gillade testet, men har läst fler likvärdiga tester.
https://www.youtube.com/watch?v=P0CLPTd6Bds

Jag har UV-filter, men istället för att ta bort det när jag behöver den extra kontrasten som någon påpekade så tänker jag precis tvärtom. Jag sätter på UV-filtret när jag behöver det extra skyddet,

/Stefan

Det är så man ska tänka, allt man sätter på försämrar, så inga extra glas i onödan.
 
Kör aldrig med uv-filter. alla extra glas framför linsen försämrar bildkvaliteten (kanske inte märkbart knappt men...) för att skydda frontglaset så använder jag motljusskyddet istället. funkar kanon.
 
Jag är halv feg!

Filter på dyra objektiv men inte på billigare.

Har haft systemkamera sen 1991 och aldrig behövt köpa nytt filter pga skada så egentligen skulle jag klara mig utan.

Har som många andra oftast motljusskydd på. Skyddar bra!
 
Om man ska montera ett skyddsfilter (se Krilles inlägg om skyddsfilter istället för UV-filter) framför ett av världens bästa objektiv så ska man nog välja ett av världens bästa filter också. Ett halvbra filter är sämre än inget filter alls.

Själv använder jag vanligen inte filter utan litar på att motljusskyddet (tillsammans med lite uppmärksamhet) skyddar objektivet tillräckligt, men gör som Stefan som sätter ditt ett filter i rejält skitiga miljöer. Jag trivs dock rätt dåligt i sådana miljöer så det händer nästan aldrig. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.