ANNONS
Annons

UV filter till Canons 10-22mm EF-S?

Produkter
(logga in för att koppla)

GinFlyer

Aktiv medlem
Vilka filtermodeller funkar på Canons 10-22 utan att få vinjettering vid 10mm?

Förutsättningarna är att jag vill ha ett UV filter som krockskydd på detta objektiv. Det finns ju specialfilter som är större än 77mm samt andra som är extra tunna, men nackdelarna med dessa gör att jag hellre skulle vilja ha ett standard där man kan använda originallinsskyddet.

Jag har hittat en uppsjö av svar på denna fråga, men vissa säger si och andra säger så.

Är det någon som vet å det bestämdaste att det funkar och isåfall med vilka filter? Jag lutar åt B&W eller Hoya då jag förstått att kvalitet är än viktigare för detta objektiv pga flarekänsligheten.

Jag har ett Hoya Super HMC Pro 1 till mitt 10-22. Jag har inte lidit av vinjettering, men jag har heller inte gjort några noggranna tester. Jag har helt enkelt använt det på normalt sätt och är nöjd. (Jag tänker fortfarande lite "analogt" och tänker inte alltid på att det är gratis att trycka ned avtryckaren... Eller så är jag bara lat - döm själv...)

Poängen med mitt inlägg är att jag valde detta filter för att det är extra tunt och ändå har gänga i framkanten. Du kan alltså använda det vanliga linsskyddet.

Jag har ett 10-22 med ett "Hoya UV 77mm HMC Super" som kostar ca 490:- (ink moms) på cyberphoto. Har inte heller haft några som helst problem med vinjettring.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar