Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV filter på Pol filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Ergotype

Ny medlem
Hejsan. Har haft ett UV filter på mitt objektiv men har nu köpt ett nytt cir-polarizing. Ett underbart filter. Nu till min fråga.

Testa skruva på uv filtret på pol filtret. Är det bra att göra så? Förlorar jag något på det. Om inte annat var det lite lättare att skruva pol filtret med 2 st filter samt skydda pol filtret då den inte var så jätte billig. Eller blir det för stor påfrestning på pol filtret.

Bilder som jag tar ser bra ut.

Jag vill ha så lite skit som möjligt mellan objektivlinsen och motivet.
Många filter fyller dock helt klart sina syften
Men jag har aldrig sett en bra anledning till att ha uv-filter(d.v.s för filterverkans skull).

Blir det inte en massa putsande med så mycket grejer av glas?

Tror inte att UV-filtret utgör någon stor belastning på ditt pol-filter då ett UV-filter är lätt och inte särskilt djupt (inget större vridmoment). Enda nackdelen med att gör som du är att det kanske blir onödiga reflexer vid motljus då det finns mer glas framför sensorn. Har du ett extremt vidvinkelobjektiv kommer också det bli mörka hörn, men sådan ser man i sökaren.

Själv kör jag UV- och Pol-filter var för sig.

/Gunnar

Största anledningen är för att skydda objektivet. Är billigare att byta UV filter. Håller man bara rent så är det inte mycket att puttsa. Skulle vara det yttersta filtret i sådant falll. Men annars som filter funktion (UV ) håller jag jag med dig.

Gunnar-E skrev:
Tror inte att UV-filtret utgör någon stor belastning på ditt pol-filter då ett UV-filter är lätt och inte särskilt djupt (inget större vridmoment). Enda nackdelen med att gör som du är att det kanske blir onödiga reflexer vid motljus då det finns mer glas framför sensorn. Har du ett extremt vidvinkelobjektiv kommer också det bli mörka hörn, men sådan ser man i sökaren.

Själv kör jag UV- och Pol-filter var för sig.

/Gunnar

Tack för ditt svar. Har faktiskt inte sett några mörka hörn än. Använer ett 17-85mm canon IS. Dom onödiga reflexerna har jag inte tänkt på. Har inte sett något än men hade säkert kommit utan förvarning.

Kan vara att jag inbillar mig eller får för mig det men jag tycker att vissa bilder lättare blir suddiga mot vad jag är van med.

Inget att rekommendera

Mycket jag som skriver här men kan kanske ge svar till andra. Efter en del tester så inser jag att filter på filter är ingen bra idé. Vart välldigt suddiga och oskarpa bilder. Vart mycket svårt att fokusera. Inget jag rekommenderar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar