Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

UV-Filter? Närbildsfilter? Tele-converter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Da´Russian Stallion

Aktiv medlem
Hur fungerar det här med UV-Filter?
Hur viktigt är det?
Får man märkbart bättre bilder? Skiljer det mkt mellan det olika filtren förutom priset?
Scandinavianphoto har ju ett uvfilter som kostar runt 130kr bara, värt att köpa?


Vad gör närbildsfiltrena? Får man bättre närgränns eller bättrar den bara skärpan på närbilderna?


Vilka andra nyttiga filter finns det?

Ska tillägas att det antagligen blir till Powershot A60 som filtren ska användas,ifall jag köper nått. Behövs det nått extra tillbehör för att kunna använda filtren eller kan man sätta på dom direkt på kameran?


Har också sätt att det fins telekonverter till A60, hur mkt mer kan man zooma om man har ett sådant, hur många millimeter motsvarar det? Och blir det bra skärpa osv, för priset är ju rätt saftigt för en sådan liten grejj.



Mycket frågor på en gång här, men jag hoppas jag kan få dom besvarade...hoppas jag inte ställer till besvär ;)

Tack på förhand..
MVH/ Vitali
 
Senast ändrad:
Uv-filtret fungerar på så sätt att det filtrerar bort UV strålar, vilket gör att man kan få lite finare färger på tex hudtoner. Men jag märker inte stor skillnad med filter eller utan filter.
Jag har lite olika filter fabrikat men jag ska säga att jag inte märker något mellan dem. Så JA du kan köpa det filtret för 130:- på cyberphoto eller så går du in på www.netonnet.se och köper dig ett HAMA filter billigt. jag använder min mest som skydd mot repor på linsen. Det är ju lite billigare att köpa nytt filter än att byta främre linsen på objektivet.

Närbildslinsen tror jag fungerar som du säger, du får bättre närgräns, så att du kan använda ditt vanliga objektiv som ett litet macro objektiv.

Det filter som jag tycker man måste ha är ett polarisations filter, det blir fina effekter med det.. Man får fram färgerna mycket bättre om man fotar i solljus, pga att det filtrerar bort en del solstrålar som "ligger" fel. hmm.. svårt att förklara, sök på www.goggle.se eller liknande så finner du svar på polarisation filter.
 
Okej, har läst lite om polarisations filter nu här på fotosidan, och vet rätt hyfsat hur dom fungerar.
Men det har bara lett till fler frågor :p

Vad är ett Skylight filter?
vad betyder dom olika beteckningarna på närbildsfilter? tex +1, +2, +3, +4 osv?

Vilka tillbehör behöver man för att kunna använda filter på en Powershot A60/70?
 
Ett skylight filter tar bort UV strålar vilket gör att man får lite bättre färger på sina bilder mest på porträtt foton (tycker jag iaf).


beteckningen betyder förstoringen +1 +2 osv.

Det har jag ingen aning om hur du får dit filter på din kamera.
 
Okej, så ett skylight är ungefär samma sak som UV-filter?

Vad ska man ha för filter för att få sånadär snygga stjärnor på ljuspunkterna under nattfoto? Om nån förstår vad jag menar =P
 
du har helt rätt uv filter är samma..



Du menar ett stjärnfilter.. då får man stjärnor på ljuspuntker.
 
Stjärnor kan du ju få utan något filter. Genom att mixtra med bländaröppningen och slutartiderna kan du få ljuspunkter att anta "stjärnform". Billigare variant som redan finns i kameran!
 
Det var lite roligt det hela, jag frågade nästan exakt samma fråga som du frågade nu i den här tråden för ett par dagar sedan på grafiskt forum, till min A70.. Fick inte så många svar, och så kommer jag hit och hittar nästan samma fråga om filter m.m. :D
 
OliT skrev:
Det var lite roligt det hela, jag frågade nästan exakt samma fråga som du frågade nu i den här tråden för ett par dagar sedan på grafiskt forum, till min A70.. Fick inte så många svar, och så kommer jag hit och hittar nästan samma fråga om filter m.m. :D

Jao, ja brukar fråga ganska flitigt på furum när jag vill veta nått :)
Det var ju darför Gud skapade forumet ;)

Har egentligen inte köpt nån A70, men ja ska köpa efter jul, så ja tänkte passa på å fråga dehär med filter å grejjer så ja kan beställa allt på en gång :D
 
Min ligger på posten nu, så jag ska springa iväg och hämta ut i eftermiddag... Blir spännande att börja experimentera :)
 
Da´Russian Stallion skrev:
Okej
Vad ska man ha för filter för att få sånadär snygga stjärnor på ljuspunkterna under nattfoto? Om nån förstår vad jag menar =P

Jo jag använde inge filter förutom UV filter men det stjärn formen blir av lång slutartid varför det blir så vet jag inte men det blir det
 
Skylight filter är svagt rosarärgat för att ta bort den blå effekten av kraftigt solljus. Man ser ingen stor effekt jmf med UV. Vissa objektiv är kallare i färgen, och då kan skylight kanske vara en aning bättre. Eller om man vill göra en film mycket svagt varmare.

Båda filtren används som sagt mest som skydd. Kan ta bort UV-strålning om man t ex fotar högt uppe i fjällen. Ger mera ljusspridning i motljus pga den extra glasytan.

/Pontus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.