Annons

UV filter - B+W, Dörr, Hoya eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vapo

Aktiv medlem
Har ett Hoya UV HMC super till mitt 70-200 och nu är det nära uppdatering till ett 17-55 och undrar lite över UV filter till detta.

Hur är det med kvalitet på de olika UV filterna? Spelar märke och prisklass någon roll eller räcker det med att man "går på" säljbeskrivningen och väljer ett High grade/Super för att vara på den säkra sidan? Mao är B+W bättre än tex Dörr?

Jag förutsätter vidare att man kan köra både motljusskydd och filter samtidigt på 17-55?

Andra märken på filter som anses vara toppklass och finns till försäljning genom "vanliga" svenska kanalen?
 
Jag har provat både Hoya HMC och B+W MRC, skillnaden i mitt tycke är att B+W filtren är enklare att göra ren, Hoyas filter lämnar en skum hinna över glaset när man putsar det som är svår att få bort.

B+W gjorda i mässing, det skall göra att dom inte nyper fast i gängan lika lätt, men jag har inte haft det problemet med Hoya heller fast dom är tillverkade i lättmetall.

/kent
 
Håller med Kent rörande B+W filter som jag också tycker är lättare att göra rent än många andra. Samma sak gäller Heliopan:s filter som dessutom håller minst lika hög kvalitet som B+W.

Heliopan säljs av Dito foto.

http://www.dito.se

/Peter
 
Jag håller helt och hållet med föregående skrivare. Jag köpte till mina senaste gluggar Hoyas bästa filter eftersom de var rätt mycket billigare (köpte 6st i olika storlekar). Nu ångrar jag mig. Förr köpte jag bara B&W MRC och de var betydligt enklare att rengöra. <B&W har också mycket högre kvalitetskänsla, glaset sitter bergfast i filterringen, till skillnad från Hoyas glas som rör sig vid rengöring. Jag kommer över tid byta till B&W eller Heliopan på alla mina gluggar. B&W:s MRC-coating är verkligen hårdare och troligtvis mer reptåligt.
 
Sabud skrev:
Gnuggar du hårt?

Mina har då aldrig rört på sig. ;-)
Kanske gör jag det. Men å andra sidan måste man gnugga rätt hårt på Hoyas filter eftersom putspåren är näst intill omöjliga att få bort. Jag skall som sagt byta vart efter. helipan lät intressant. Läste på Dito om de filtren och det verkar vara riktigt bra kvalitet. Tyvärr var de å andra sidan rätt dyra, hade hoppats på att de skulle vara billigare än B&W.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.