Annons

Utvecklas med blixtfoto - råd sökes!

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Metz-blixt, modell CL-4.

För att få mjukare ljus har jag knåpat ihop en egen liten diffusor av bubbelplast (ni vet sådan där som saker brukar förpackas i för att göra paket mer oämma), efter att ha sett ett tips på nätet. Detta fungerar överlag bra. Bubbelplasten färgar dock ljuset en aning åt det gula hållet och diffusorn är ganska omtålig.

Nu vill jag utveckla mitt blixtfotograferande. Främst i riktning mot porträtt (head'n'shoulders och halvkropp).

Jag skulle därför behöva lite enkla tips på vad jag ska göra/införskaffa för att snabbt och enkelt nå trevligare ljussättningsmöjligheter utan att lägga till ytterligare en blixt. Så enkelt som möjligt, är mottot för stunden!

Finns det någon manick som gör att jag kan skruva ihop CL-4:an med ett paraply?

Hur stort paraply ska jag köpa? Vilken färg?

Ska jag köpa en reflektor att lätta upp skuggsidan med? Vilken färg är i så fall mest allround?

Eftersom jag kör manuellt med Hasselblad kommer jag kanske att behöva skaffa mig en blixtljusmätare, modell enkel. Tips?

Andra goda råd eller förslag på ljussättningar?

Hälsar,

Joakim

försökte lägga in en länk, men det gillade inte ebay så sök på sekonic l308 på ebay så hittar du en för dryga tusenlappen .. Har själv beställt en, funkar perfekt.

till reflektor funkar frigolitskivor fär någon tia styck och om man vill kan man även måla dom med svart väggfärg på ena sidan så kan du även ta bort ljus om du så önskar.

Någon annan som vet något om hur man skulle kunna montera ihop Metz CL-4 med ett paraply?

nu vet in tejag exakt vad din blixt har för fot. men det finns paraplyfästen med 1/4 gänga och fot för hotshoe blixtfästen. jag har en sådan o den funkar perfa!

http://www.cyberphoto.se/hama/6079abt.jpg

där kommer du iaf till en bild av den. annars kan du gå in på cyberphoto.se-fototillbehör-blixtar och tillbehör-omnibounce och övriga tillbehör, så har du den i listan där, heter "Hama Blixtsko 6079. Ledad, med fäste för paraplystång och stativfäste 1/4''"
. där köpte jag min iaf. sen finns det på olika ställen men jag tror att cyberphot var billigast.

lycka till med blixtrandet

Hmm, ja den kanske skulle fungera. Jag har ju en 1/4 skruv på blixtens kameraarm. Är fästet för paraplystången standard? Vad jag förstår brukar en paraplystång ha en diameter på 8 mm - stämmer det?

Senare. Nya funderingar.

Vad skulle jag vinna på att skaffa mig ett modernare hus (t.ex. 503cw) och därmed kunna styra blixten med TTL i huset istället för med blixtens egen automatik?

Jag höll på att skriva ingenting, men det är lite förenklat. Desto mer jag övar och lär mig desto mer vill jag kunna ställa allt själv. Jag har studioblixtar som jag brukar driva med ett elverk när jag är ute och jag har en lätt version med en sändare och en Canon 420EX. Den lätta versionen använder jag allt mindre bara för att jag inte kan ställa den manuellt. Det finns ingen automatik som exakt kan förstå min ljus ide i alla lägen, men har du bråttom ärt det naturligtvis smidigt att slippa mäta.

jag är villig att hålla med Tore. i början är det enklare och smidigare med automatik, men ju mer man lär sig destu mer vill man kunn apilla me dinställningarna själv...så det är en balansgång det där...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar