Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utställning, vad ska jag värdera bilderna till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så även om jag är en nybörjare (fotat sedan Januari -13) så är jag inte helt okänd.

Så vad bör jag prissätta mina bilder till?
Funderar på A3-format och vita passepartouter.

Du gör ganska fina bilder men inte unika.
Tekniskt har du en del att lära.
Priset på bilder bestäms som vanligt av tillgång o efterfrågan, tillgången på den typ av bilder du gör är ganska stor. Priset om du vill sälja fler än enstaka bilder blir därför ganska lågt.
Utställning bara två dagar mitt i sommaren...det räcker med fel väder så kommer bara några få besökare...
Vill inte verka pessimistisk i överkant men har en del erfarenheter efter 30 år i branchen...
mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Hej,
så här i skuggan av dom store blir det inte "lett å vare fotografé" kan jag tro.
En sak jag undrar över , den utställnings tid -2 dagar- som du har. Vad beror det på ?
Jag som också saknar total teknik och allt i övrigt har oftast haft minst en vecka och mer för utställningar.
Den utställning som jag nämnt tidigare var 3 månader i Oslo och 1 månad i Stockholm.

Du gör ganska fina bilder men inte unika.
Tekniskt har du en del att lära.
Priset på bilder bestäms som vanligt av tillgång o efterfrågan, tillgången på den typ av bilder du gör är ganska stor. Priset om du vill sälja fler än enstaka bilder blir därför ganska lågt.
Utställning bara två dagar mitt i sommaren...det räcker med fel väder så kommer bara några få besökare...
Vill inte verka pessimistisk i överkant men har en del erfarenheter efter 30 år i branchen...
mvh.
/Janne Höglund
www.helikopterbild.se

Jo självklart har jag mycket kvar att lära, jag är inte på något sätt nöjd med mina resultat när jag jämför mig med professionella landskapsfotografer och som citerat så började jag fota för 12 månader sedan.

Jag står inte här och slår mig för bröstet och säger att jag är en riktigt bra fotograf, det är upp till andra att bedömma.
Jag vill bara ha så mycket info, om sånt jag ännu inte kan något om, som möjligt.

Jag förväntar mig inte att tjäna storkovan på detta, men man måste ju börja någonstans om det är något man vill fortsätta med och utveckla sig i.

Så när du menar lågt pris, då snackar du om 400kr/bild eller liknande?

Hej,
så här i skuggan av dom store blir det inte "lett å vare fotografé" kan jag tro.
En sak jag undrar över , den utställnings tid -2 dagar- som du har. Vad beror det på ?
Jag som också saknar total teknik och allt i övrigt har oftast haft minst en vecka och mer för utställningar.
Den utställning som jag nämnt tidigare var 3 månader i Oslo och 1 månad i Stockholm.

Nej, att slå sig fram som fotograf lär vara något av det svåraste man kan göra skulle jag tro.

Utställningen är en lokal som i vanliga fall inte används som utställningslokal och där ägarna gör detta mest för att dom gillar mina bilder och för att få igång lite kultur i området utan att det ska kosta massa pengar.

Storlek och materiel

Tryck på fotopapper, vad är det bästa, matt eller blankt papper?

När det gäller storlek på tavlorna, vad rekommenderas för landskap?

Att trycka på plexi, hur blir resultaten? Någon som har erfarenhet av det?

mitt råd är att sälja billigt istället för att inte sälja alls.

de flesta säljer skitdåligt för att folk inte har råd att köpa, inte för att de är dåliga fotografer eller konstnärer.

I fotoklubben har vi ibland satt upp bilder i mer anspråkslösa sammanhang under en begränsad tid. Nu har jag inte kollat när fenomenet uppstår, men bilder försedda med enbart passepartout brukar slå sig efter ett slag, det vill säga bilden börjar bukta. Det blir inte snyggt. Så ur den aspekten rekommenderar jag inramning.
O kladdiga fingrar skydd

Dyr

själv printar jag bilder mellan allu plat å akrylglas hus Japanfoto
50x75cm dem mesta
kostnaden 1300kr.sv
såljär för 3500kr.dk
MVH jule

Printat och klart

Nu har jag kommit närmare min utställning som är i slutet av juni.
Bilderna har valts ut och printats i 50*75 samt en svart/vit på alu-plåt i 50*70.

Den på alu-plåt kommer ligga någonstans runt 2500:- medan resterande kommer ligga på ca 1300-1500kr, har svårt att sätta slutsumma.

Har tänkt att erbjuda bilderna i storlek A3 också, vilken minskning av priset bör jag göra för den mindre storleken jämfört med 50*75 tycker ni?

Jag kommer sälja utan ram och vill också hänga utan ram, HUR hänger jag utan ram och stift/nålar som förstör fotot?

Tack för ert svar!

Bilderna har valts ut och printats i 50*75 samt en svart/vit på alu-plåt i 50*70.

Den på alu-plåt kommer ligga någonstans runt 2500:- medan resterande kommer ligga på ca 1300-1500kr, har svårt att sätta slutsumma.

Har tänkt att erbjuda bilderna i storlek A3 också, vilken minskning av priset bör jag göra för den mindre storleken jämfört med 50*75 tycker ni?

Jag kommer sälja utan ram och vill också hänga utan ram, HUR hänger jag utan ram och stift/nålar som förstör fotot?

Tack för ert svar!

Limma fast nån lämplig syrafri kartong på baksidan av fotot,sen är det väl bara att hänga upp på nåt vänster.

Tack för ert svar!

Köp passepartourer och tejpa fast( använder frystejp) Så gör alla som tävlar med olika fotoklubbar. Passepartourerna går att använda många gånger.

Ing-Marie

Nu är ju mina bilder 50*75, jag har kollat men inte hittat någon passeparout som är till den storleken?

Ok, men köp svart eller vit kartong och sätt vikt tejp på baksidan i hörnet så bilder det ju automatiskt en typ av passeparout.

OM man nu inte vill limma som jag precis läste att en annan svarat, fördelen med frystejp är att den är ganska lätt att pilla bort om man inte vill ha kartongen/passepartouten eller vill använda den fler gånger,

Ing-Marie

Har också tänkt på tejp, men fördelen med frystejp är då att det inte sliter med något av bilden/pappret när man tar bort den?

Toppen! Tack så mycket för hjälpen, den sidan har jag helt gått förbi tydligen...

Rätta mig om jag har fel, men dessa mått är för mina bilder: innermått 49*74 yttermått 55*80

för bilder med storlek 50*75 alltså =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar