Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Utspädd framkallare?
- Trådstartare abbot
- Start datum
timeUnit
Aktiv medlem
Ja, det blir det. Skillnaderna är dock ganska subtila. Ju mer du späder XTOL desto grövre korn får du. Detta pga (har jag läst) att den ingrediens som agerar lösningsmedel och "mjukar till" kornen i filmen tappar effekt vid större spädningar, medan de framkallande ämnena fortsätter arbeta. Du får också en kompenserande effekt: framkallaren "tar ut sig" i högdagrarna, men fortsätter arbeta i lågdagrarna. Detta ger en lägre kontrast, vilket kan vara jättebra i vissa fall. Eventuellt kan man få lite högre känslighet ur filmen om man späder 1+1 eller 1+2, men det är inget jag gjort tester på. Kanske kan någon annan hjälpa till?
Effekten av spädning är olika beroende på framkallarens typ.
Effekten av spädning är olika beroende på framkallarens typ.
Graal
Avslutat medlemskap
Späd inte för mycket bara. Framkallningsämnet räcker bara till en viss mängd film. Späder du t.ex D-76 eller X-tol mer än 1+1 och använder bara så mycket framkallare att det precis täcker filmen/filmerna är risken stor att det slutar framkalla helt innan filmen är färdigframkallad. Du bör i så fall öka mängden framkallare i paritét med spädningen eftersom spädning 1+1 och täckt film i vanlig dosa är ungefär vad en film slukar.
fredrikru
Aktiv medlem
abbot skrev:
Återigen så har jag lite nybörjar funderingar.
Blir det någon skillnad på negativets slutresultat att använda en mer utspädd framkallare tex xtol stock kontra 1+1, 1+2 osv?
(förutom att det blir billigare och att framkallningstiden blir längre)
/Torbjörn
Kör själv Xtol 1:1 för det bli lite enklare att framkalla det som engångs framkallare och jag framkallar inga stora volymer så det passar mig mycket bra. Mitt problem är att göra slut på all Xtol som jag blandar på 1 år.
Har i alla fall köpt in Tetenal Neofin Blue som är en engångsframkallare för den som framkallar sällan.
Kör du full styrka så kan du andvända framkallaren flera gånger istället och det finns lite olika metoder för detta. Men det är inget att rekomendera om du inte framkallar film ofta.
Det står en hel del om detta i Kodaks datablad.
Mvh
Fredrik
timeUnit
Aktiv medlem
Jag nämner detta, men gör på egen risk:
Jag har framkallat Neopan 1600 i XTOL 1+2,5. Tror jag körde 13 minuter i 20°C, agitering 30 sek, sedan 10 sek/1 minut. Sammanlagt har jag framkallat ungefär 10 rullar på det viset under loppet av ett halvår eller så. Alla rullarna blev bra framkallade.
Jag exponerade efter 1600.
Så här kan det se ut:
http://timeunit.se/article/105/Perfectlystill
Jag har framkallat Neopan 1600 i XTOL 1+2,5. Tror jag körde 13 minuter i 20°C, agitering 30 sek, sedan 10 sek/1 minut. Sammanlagt har jag framkallat ungefär 10 rullar på det viset under loppet av ett halvår eller så. Alla rullarna blev bra framkallade.
Jag exponerade efter 1600.
Så här kan det se ut:
http://timeunit.se/article/105/Perfectlystill
matnyttige
Aktiv medlem
Re: Tack för era svar
Det är ju en kompromiss i många fall. En utspädd framkallare måste kompenseras med längre tid.
Det som ger högre kontrast (och grövre korn?) är ju ökad framkallnings tid, ökad temperatur, ökad koncentration på framkallaren, kraftigare/mer frekvent agitering samt ökad exponering av filmen.
Jag har hört tvärtom, att utspädd framkallare ger finare korn.abbot skrev:
Det här med utspädd framkallare och ökad kornighet, gäller det generellt för alla framkallare?
Det är ju en kompromiss i många fall. En utspädd framkallare måste kompenseras med längre tid.
Det som ger högre kontrast (och grövre korn?) är ju ökad framkallnings tid, ökad temperatur, ökad koncentration på framkallaren, kraftigare/mer frekvent agitering samt ökad exponering av filmen.
timeUnit
Aktiv medlem
"Jag har hört tvärtom, att utspädd framkallare ger finare korn."
Kan du nämna en framkallare som detta gäller för? Det hade ju varit helt fantastiskt om det var så, eller hur? Billigare OCH bättre!
Ökad kontrast ger inte automatiskt ökat korn, det beror väldigt mycket på framkallarens typ. D76 och XTOL är "solvent"-framkallare, dvs de löser upp kornen under framkallningen och ger på så vis finare korn, men lägre skärpa.
Torbjörn,
man kan säga att ökad spädning ger ökat korn gäller generellt.
Kan du nämna en framkallare som detta gäller för? Det hade ju varit helt fantastiskt om det var så, eller hur? Billigare OCH bättre!
Ökad kontrast ger inte automatiskt ökat korn, det beror väldigt mycket på framkallarens typ. D76 och XTOL är "solvent"-framkallare, dvs de löser upp kornen under framkallningen och ger på så vis finare korn, men lägre skärpa.
Torbjörn,
man kan säga att ökad spädning ger ökat korn gäller generellt.
Graal
Avslutat medlemskap
Lars Kjellberg och Björn Andersson gjorde kring 1980 försök med olika faktorer som sägs påverka filmers korn. Man utgick från Runo Kohlbäcks kompendium, Ansel Adams "The negative" samt olika artiklar i den amerikanska tidskrifterna "Darkroom" och "Popular Photography" och även några egna teorier som man ville testa. De faktorer som mest påverkar kornet är följande i rangorning enligt deras tester:
1) Framkallningstiden
2) Överexponering
3) Stoppbadets koncentartion
4) Temperaturdifferenser
Man nämner inte alls framkallarens spädning som en faktor som påverkar kornet. Tydligen hade man inte heller i de skrifter man utgick från hittat något som sade att spädningen påverkar kornet. För min egen del har jag heller inte märkt någon skillnad vid användande av koncentrerad eller utspädd D-76, X-tol eller vid olika spädning av Microdol-X, ID 11 plus, Acutol m.fl. Inte heller Rodinal (när jag använde den) visade på några skillnader som jag kunde märka vid olika spädningar. Men kanske har jag inte spätt tillräckligt mycket ( det går ju i så fall åt väldigt mycket framkallare för att den ska räcka och får då inte plats i liten dosa) för att märka någon skillnad? Jag finner det inte för osannolikt att man kan få grövre korn vid kraftigare spädnngar än de normala 1+1 - 1+2 med D-76 eller X-tol.
1) Framkallningstiden
2) Överexponering
3) Stoppbadets koncentartion
4) Temperaturdifferenser
Man nämner inte alls framkallarens spädning som en faktor som påverkar kornet. Tydligen hade man inte heller i de skrifter man utgick från hittat något som sade att spädningen påverkar kornet. För min egen del har jag heller inte märkt någon skillnad vid användande av koncentrerad eller utspädd D-76, X-tol eller vid olika spädning av Microdol-X, ID 11 plus, Acutol m.fl. Inte heller Rodinal (när jag använde den) visade på några skillnader som jag kunde märka vid olika spädningar. Men kanske har jag inte spätt tillräckligt mycket ( det går ju i så fall åt väldigt mycket framkallare för att den ska räcka och får då inte plats i liten dosa) för att märka någon skillnad? Jag finner det inte för osannolikt att man kan få grövre korn vid kraftigare spädnngar än de normala 1+1 - 1+2 med D-76 eller X-tol.
Senast ändrad:
timeUnit
Aktiv medlem
Mitt intryck när jag läste det test nu nämner i Avancerad Mörkrumsteknik (för det är väl i den boken testet finns?) var att man helt enkelt hoppade över framkallarens spädning och typ inverkan på kornet, för att man ville komma fram till vilka övriga faktorer, förutom framkallaren, som påverkade kornet. Man använde ett antal standardframkallare och ändrade enbart vissa parametrar som tid och temperatur.
Det är längesen jag läste om detta och kan ha det om bakfoten.
Jag måste erkänna att jag inte gjort några tester på kornstorlek utan bara återberättar det som verkar vara koncensus på olika sajter: högre utspädning av framkallaren ger grövre korn. Kanske är det bara en myt?
Det är längesen jag läste om detta och kan ha det om bakfoten.
Jag måste erkänna att jag inte gjort några tester på kornstorlek utan bara återberättar det som verkar vara koncensus på olika sajter: högre utspädning av framkallaren ger grövre korn. Kanske är det bara en myt?
matnyttige
Aktiv medlem
Här är den en som hävdar att Rodinal ger det.timeUnit skrev:
Det är ju även fantastiskt att det blir bättre skärpa med utspädd framkallning som vissa menar.
Jag tror dock att skillnaden mellan kornstorlek o skärpeintryck är nästan försumbara med olika spädningar.
Graal
Avslutat medlemskap
Tror de utgick från de parametrar man hittade i de olika skrifterna som sades påverka kornet och sedan även testade några egna idéer. Mycket möjligt att de inte testade spädning men det måste ju i så fall bero på att det inte sågs som en faktor som påverkar kornet i de skrifter man utgick från? Personligen ser jag ingen skillnad vid normala spädningar men det är inte omöjligt att kraftigare spädningar ger annat resultat? Då arbetar ju framkallaren mest i skuggorna medan högdagrarna slutar framkallas när framkallningsämnet tagit slut där, och det gör att man får agitera väldigt frekvent för att även högdagrarna ska framkallas normalt, vilket givetvis kan ge grövre korn? Men agitering uppges inte vara något som påverkar annat än kontrasten i Andersson/Kjellbergs test. Den finns inte med som faktor vilka påverkar kornet.
timeUnit
Aktiv medlem
Tack Mats!
Bra tråd att läsa! Man lär sig nåt nytt varje dag!
Ryuji Suzuki är rätt känd i den analoga världen, han formulerar nya framkallare och fix -- rätt duktig kemist.
En sak att tänka på dock: Rodinal är är ju en av de kornigaste framkallarna på marknaden. Kanske är det därför mycket mer markant att spädningen påverkar kornet positivt.
XTOL D76 etc är finkorniga i jämförelse med Rodinal, kanske är det mycket svårt att se skillnaden i spädning 1+0 kontra 1+2?
Bra tråd att läsa! Man lär sig nåt nytt varje dag!
Ryuji Suzuki är rätt känd i den analoga världen, han formulerar nya framkallare och fix -- rätt duktig kemist.
En sak att tänka på dock: Rodinal är är ju en av de kornigaste framkallarna på marknaden. Kanske är det därför mycket mer markant att spädningen påverkar kornet positivt.
XTOL D76 etc är finkorniga i jämförelse med Rodinal, kanske är det mycket svårt att se skillnaden i spädning 1+0 kontra 1+2?
Graal
Avslutat medlemskap
timeUnit skrev:
Ökar man spädningen så innebär det inte att det går åt mindre koncentrerad framkallare. Det går åt precis lika mycket för varje film ändå, men man måste ha större dosa som rymmer den utspädda mängden. Alltså inte billigare, utan dyrare dosa (visserligen försumbar kostnad i längden).
Graal
Avslutat medlemskap
Rodinal är en snabbframkallare och inte en utjämningsframkallare som X-tol eller d-76. Den bör jämföras med andra snabbframkallare som t.ex HC 110 m.fl vad gäller kornighet. Det är ett känt faktum att snabbframkallare ger grövre och tydligare korn än andra typer av framkallare, oavsett spädning, dessutom verkar de mera högdagersseparerande och de utnyttjar filmkänsligheten väl. I koncentrerad form måste man framkalla ut filmen helt eftersom de då börjar framkalla i ytan på filmen och arbetar sig nedåt i skiktet. I mera utspädd form fungerar de som utjämningsframkallare och då kan framkallningen avbrytas på normalt sätt om så önskas.
timeUnit
Aktiv medlem
Nej Nils, det håller jag inte med om.
Jag har framkallat i Rodinal 1+50 till 1+200 och inte ökat den totala mängden kemi. Jag kör 300 ml till 135-film och 500 ml till 120-format. Mina filmer ser bra ut.
Jag har också kört XTOL 1+2,5 som sagt och även där totalt 300 ml vätska per film.
Risken att framkallaren skulle "ge upp" verkar vara något överdriven, då jag får reproducerbara resultat över tid.
Jag har framkallat i Rodinal 1+50 till 1+200 och inte ökat den totala mängden kemi. Jag kör 300 ml till 135-film och 500 ml till 120-format. Mina filmer ser bra ut.
Jag har också kört XTOL 1+2,5 som sagt och även där totalt 300 ml vätska per film.
Risken att framkallaren skulle "ge upp" verkar vara något överdriven, då jag får reproducerbara resultat över tid.
Graal
Avslutat medlemskap
timeUnit skrev:
Nej Nils, det håller jag inte med om.
Men Rodinal och HC110 är extremt koncentrerade (HC110 är nästan som sirap) och har kraftiga acceleratorer, är därför dryga och räcker att framkalla en film i väldigt stora spädningar. 1:200 är ju inte direkt onormalt och 1:50 (som många använder) får väl ses som en ganska koncentrerad Rodinal-blandning? X-tol i 1+2,5 kan säkert också fungera om man har färsk och icke använd lösning och anpassar tiden därefter. I större spädningar får man räkna med väldigt tunna negativ oavsett hur man beter sig tror jag?
Jag gjorde själv ett misstag för lite sedan. Jag framkallade i Microdol-X 1+10 istället för 1+3 som jag normalt använt mig av tidigare (det var länge sedan jag framkallade i Microdol så jag tog fel på spädningen). De negativen fanns knappt teckning i och jag tro inte det hade blivit mer teckning om jag framkallat den 10-dubbla tiden.
Senast ändrad:
matnyttige
Aktiv medlem
Rodinal är ju en speciell framkallare. När jag kollade lite på nätet så verkar det faktiskt som om uppfattningen är att de vanliga framkallarna tex D-76 kan ge något grövre korn med utspädd framkallare.timeUnit skrev:
Tror dock detta är lite lurigt att kontrollera. Det gäller ju att försöka få alla filmerna till samma kontrast när man gör en jämförelse..
Tex så anses T-Max 400 vara finkorningare än Tri-X. Men en Tri-X som framkallats kort tid (låg kontrast) kan nog vara finkornigare än en T-Max som är överframkallad (högre kontrast).
Är dock osäker på om det inte är så att ökad kontrast för en film ger även ökad korn. Någon som vet?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nu blir jag sömnlös om jag inte kommer på vad detta förfaringssätt heter för att sänka kontrasten...
stand development? svenska? .... Aaaah!!!
stand development? svenska? .... Aaaah!!!