Annons

Utsliten Blixtsko på 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
I helgen när jag plåtade på polarens bröllop upptäckte jag att TTL på blöicten inte fungerade. Alla annan kommunikation (zoom och annat) verklade funka men alla bilder blev för mörka och jag fick ingen bekräftelse på att blixten var nöjd med ljus (gröna lampan).

Efter lite felsökande visade det sig vara flapp mellan blixtkontakten och blixten i högra hörnet (det övre vid höjdbilder)

Så.. antar att dte inte täcks av garantin... Frågan är därav om någon vet vad det ksotar att byta blixtskon???
Eller om man kan tryka till denn själv??
 
Blixtskon på eos-kameror är en mycket simpel konstruktion som är lätt att lossa om du inte vill rikta den på plats på kameran. Det ska inte vara något problem att klämma ihop blixtskon en aning med en tång om den är demonterad.

För en beskrivning med bilder hur skon demonteras, leta upp beskrivning på nätet hur man gör för att laga de två microbrytarna som indikerar att något sitter i blixtskon. Nu är det ju inte det som är ditt problem, men demonteringen är ju samma. Jag har för mig att jag hittade en beskrivning via dp-review-forum.

Helt kort så demonteras blixtskon genom att sticka in en knivspets under det U-formade uttaget i det tunna plåtblecket i skon och lyfta framkanten på det. Nu går det att dra det blecket bakåt. Sedan lossar fyra skruvar och själva skon kan lyftas rakt upp. Var försiktigt med microbrytarna. Vid återmontering, kolla att microbrytarna rör sig lätt. Blixtskon går att flytta en aning i sidled om de kärvar. Avsluta med att pilla dit blecket.


Följdfråga... Är det inte dags att utveckla en stadigare blixtsko med tanke på dagens stora, tunga blixtar? Verkar vara mycket strul med blixtskor.
 
Det vore nog inte så dumt nej, känns lite jobbigt ibland. Speciellt när man slänger runt med sakerna på axeln. Canons grejor verkar iaf vara välbyggda men ett tag var det vanligt med Sigmaägare som knäckte fästet. Men Sigma har ju en "billig" reservdel med sko och nedersta delen som man byter. Plasten var tydligen inte så himla hållbar just i den delen.
 
skrinnare skrev:
.


Följdfråga... Är det inte dags att utveckla en stadigare blixtsko med tanke på dagens stora, tunga blixtar? Verkar vara mycket strul med blixtskor.


Okki då bör man kunna lösa det hyfsat lätt själv alternativ om man kör better safe than sorry så blir kostnden sansad att då den byt ;-)


Definitivt dags för ny blixtsko....
Den är alldeles för klen verkar dte som ;-)

Frågan är om Minoltas plast sko är mer hållbar??
 
Du har ju inget att förlora på att testa att rikta den själv först. Att byta en glapp blixtsko eller att byta en felihopklämd måste jag vara samma sak.
Det enda som går att ha sönder är som sagt microbrytarna, men då måste man schabbla ordentligt. Naturligtvis krävs det bra skruvmejslar för att inte förstöra skruvarna också.
 
*LER* får väl i värsta fall palla mig upp till dig poch etala 200 sek elelr så så fixar du det ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.