** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Utskriftsupplösning / papper

Produkter
(logga in för att koppla)

lars2

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur stor betydelse "rätt storlek" på bilden har för utskrift.

Jag har en Pixma ip4300.

Om fixar bilden, skärpa mm som jag vill ha den i typ originalstorlek ~10 mp (3888 x 2592 px), ändrar utskriftsstorlek i PS till t ex 15 x 10cm utan att ändra pixelstorlek får jag upplösning 648 px/inch vilket jag förmodar är samma som DPI.

Gör denna inställning någon skillnad mot att ändra den faktiska storleken på bilden så den t ex blir 300 DPI och 15 x 10 i utskrift?

Nu är det inte så avancerade utskrifter jag gjort men i stort tycker jag att det blir utmärkt resultat både på 15 x 10 och upp till A4. Hittills har jag i stort sett bara använt Canons papper Photo Paper Plus Semi-gloss 260gr, provade några billiga HP Everyday lättare papper det men det var inget vidare.

Generellt får jag mörkare utskrifter än de på skärmen, speciellt mörka partier som tecknar väl på skärmen kan behöva mer "exponering".

Lidl hade denna vecka billigt papper som jag provade, tyckte det blev utmärkt. Gjorde en dubblett utskrift på nämnda Canon papper, färgerna verkade identiska men möjligen något mörkare och något sämre teckning i svarta partier. Men det kanske också har att göra med att Canons är Semi-gloss och Lidl pappret är blankt. Har använt både skrivarinställning Paper Plus Glossy och Glossy Photo Paper men inte jämfört, bägge verkade fungera med Canon profilen SP2.

Frågan är hur länge Lidl pappret håller, det var i alla fall betydligt billigare, 69 kr för 50 A4 och 49 kr för en 100 st 15 x 10. För vanliga album bilder ser det i varje fall helt OK ut och det är ju en viss skillnad på 1,38/ A4 och 6-7 kr för originalpapper och 0,49 för 15x10.

lidl.jpg

Det är skillnad på PPI och DPI

http://erro.se/artiklar/Bildstorlek

Övriga frågor kan nog besvaras med "det beror på...". Det beror på vilka krav, behov och önskemål man har. Det mesta kan bli bättre, men till vilken kostnad - i tid och/eller pengar? Någonstans har alla sin gräns för när det är tillräckligt bra.

Tack för upplysningen.
Bra sida med info om pixlar och dots.

Jag har läst om det tidigare men när man inte använt kunskapen glöms den lätt.

Enligt specen så klarar pixma IP4300 2400 DPI, max PPI upplösning blir då alltså hur många DPI som skrivaren vill använda för varje pixel.

Efter att ha mixtrat med skärmen för at få utskrifterna som på den gav jag upp det och gav mig på skrivarinställningar i stället. Jag har bara en simpel BengQ HD TN skärm med begränsade inställningsmöjligheter, kalibrerade med NVIDA:s skärmoptimering och "finjusterade" ljus och kontrast mot testbild med gråskala så att det tecknade både det ljusa och mörka. Sen verkar det ha räckt med att sätta ner "brightness" till "low" i skrivaren. Möjligen kunde man ha manipulerat med "intensitet". Verkar som skrivaren fläskar på en aning för att korten skall bli "färglada" och kontrastrika.

Låter jag PS sköta färghanteringen blir det tycker jag mycket bra, inte perfekt men fullt tillräckligt för mig.

Proofing med simulerat papper kommer det ganska nära vad som skrivs ut på skärmen,speciellt fullt blått (R 0, G 0, B 255) klarar den inte (det blir lila) men annars blir det ganska OK. På Canons skrivarprofil SP2 blir det bäst hudtoner på "relative" som ligger ganska nära skärmvisningen, färgpaletter med ganska klara färger kräver "saturation" då blir det blå blått om än inte lika intensivt men då blir hudtoner betydligt rödaktigare. Man får kompromissa om man vill ha hudtoner OK eller folks färgglada kläder "rätt" färg.

Skärmdump som det syns "normalt" på skärmen:
Clipboard01.jpg
Skärmdump med Proofing Canon SP2, relative, paperssimulering:
Clipboard02.jpg
Färgerna är kanske snäppet mer mättade i utskriften på papper.

Bilderna klippta från testbild som finns hos:
http://www.inkjetart.com/custom/
http://www.xmission.com/~inkjetcolo/tss_printer_test.zip
(osäker på om det är OK att visa testbilderna de delar ut på forum)

Det där var den minsta (alternativt största!) hand jag sett på en stund - då har jag ändå ganska nyligen träffat en liten nyföding... :)

Är du nöjd är det bra. Lägg då inte ner mer tid på det innan du faktiskt tycker att det verkligen är värt det - alternativt köpt en ColorMunki. Är det bara någon liten småjustering av en profil du vill ha (som typ att du nämnde med hudtonerna på "saturation"-läget) så släng iväg ett meddelande så fixar vi till profilen lite snabbt, det är inte så svårt om man har mjukvaran hemma.

Ang. upplösningen så kan jag inte Canons drivrutiner i detalj längre, men jag skulle faktiskt anta att du tjänar en hel del på att skicka in "över-upplösta" bilder i systemet och alltså inte skala "ner" innan utskrift. RIP-motorn i Canon har åtminstone tidigare kunnat göra något vettigt av det. Skrivarupplösningen "per PPI" är ju inte fast, utan rastreringen av bläckduttarna i skrivarhuvudet sker ju i "DPI" vad du än har för upplösning in.

Här är ett Epson-exempel... :)
http://www.fredmiranda.com/forum/topic/850436

Jag har ännu inte hunnit med mer än att skriva ut testbilderna, ska se hur det går med "real life" bilder, men tror jag är på rätt väg då jag främst varit missnöjd med de lite väl stunsiga "Pixma bilderna" där folk blir en anig väl "färgglada" i fejset och att det tecknat dåligt i mörka partier.

Men i stort är jag grymt imponerad av att man nu själv kan skriva ut bilder som ser ut och ta mig tusan inte sällan blir bättre än "riktiga" foton man brukade få från film typ albumbilderslab. Dessutom har skrivaren fungerat utmärkt, inga som helst problem med intorkade huvuden trots att den kanske stått mer än ett halvår oanvänd.

Testbilderna är utskrivna på "Lidl" 280gr pro premium papper glossy. Blir det "storproduktion" får man väl göra ett försök med nåt påfyllnadsbläck typ Lyson som påstås vara bra kvalitet. Förvisso lovar Canon stort och brett om livslängden med sitt Chroma life och deras papper, men vad tusan så länge kommer inte jag att vara i livet och bilderna finns ju digitalt och är de berörda intresserade får de väl se till att efterhand flytta över bilderna till kommande digitalformat.

När man försöker forska på nätet om att få till det med utskrifterna och att de ser ut som på skärmen är där tonvis med info om skärmkalibrering och färgprofiler men mycket lite om att justera skrivaren till skärmen. Väldigt många har nog som jag en billig TN skärm och då blir det ganska begränsat hur man kan ställa in skärmen och vanligen vill man nog ha skärmen så den fungerar allround och då är det nog en underskattad parameter att man finjusterar skrivaren till hur det ser ut på skärmen. Detta fungerar förstås inte för de som skall arbeta mot tryck och labb. Men för hemma fixaren kanske det är en lättare väg att gå än att slita sitt hår med skärmkalibrering på en billig TN-skärm

Gjorde en skärmdump med Saturerad soft proof:
Clipboard03.jpg
Även om de olika profilinställningarna skiljer en aning mot papper så får jag säga att det blivit en klar förbättring efter att jag justerat skrivaren. Det cerisa på 7b och c har den svårt att få till det med så de skiljer sig i utskriften och de ljusa pastellfärgerna 1-2E blir aningen blekare i utskriften, den röda på 5B och den bruna på 2B verkar också lite "svåra" . Men det är bara petitesser.

Som det ser ut på skärmen verkar det bli lika på alla Canon profilerna, dvs de 3 för Pro papper och de 2 Glossy profilerna, förmodar att de är samma i färgerna men säger till skrivaren att portionera ut bläcket annorlunda för att papperna kanske tar åt sig bläck på olika sätt, kanske också har nåt att göra med hur många Dots som pappret klarar, informationen om detta är bristfällig. Hur många DPI den jobbar med verkar inte gå att ställa in eller få reda på, enligt manualen för kvalitetsinställningen säger denna att högre kvalitet prioriterar kvalitet kontra hastighet om det har något med DPI att göra framgår inte. Enligt Specen är det 2400x9600, som jag fattat det så är den lägre siffran DPI på "bredden" och den högre för hur den "pusslar" ihop det med pixlarna på "längden" för att få ihop det till kvadratiska pixlar, ju högre siffra desto större möjlighet at få det rätt, men det kanske bara gällde skannrar.

Bilderna skrevs ut med 240 PPI, jag får väl leta upp någon högupplöst testbild med fina linjer etc och testa om det blir skillnad på olika PPI.

Att köpa kalibreringsverktyg som kostar mer än skärmen tänker jag inte göra. ;-)

Jag skall testköra lite mer på real life bilder och se hur det går så skal jag nog nappa på erbjudandet?

Nog är de små , dottern plåtat sin nyfödde i armarna på pappan med en Pentax kompakt.
panda.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar