ANNONS
Annons

Utskriftsresultat 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

edvardwendelin

Aktiv medlem
Hej!

Har precis skrivit ut lite bilder i storlekar från ~A5 till A3. Resultatet var i princip obrukligt i alla storlekar tyckte jag. Det var som att skrivaren fotolabbet använder inte klarade av övergången i himlen från ljust till mörkt. Det var som blåa "klumpar" i himlen? Hon menade på högt iso men jag körde 200 o hur mkt jag än zoomar in i bilden så är det inte brus man ser i den bilden. Hon hade dessutom sparat om tiff filerna flera gånger då hennes program inte kunde öppna dem. Kan det ha gjort att information tappats o på såvis skapat den där effekten? Fast jag drar upp kontrast, höjer skuggorna ser jag inte effekten som utskrifterna visar. Det är alltså inga färgskiftningar utan det är som klumpar i bilden. En strukturell skillnad på ngt sätt.

Eller är det så enkelt att 350D inte duger för A5? Det är inte fel på skärpan i bilden utan det är endast klumparna i det blåa jag stör mig på.

//Edvard

Hej!

Jag kan inte svara på vad som gått galet utan att se någon utskrift eller original bild.

Men du skall absolut kunna förvänta dig bra resultat från din 350D i A5-utskrifter om det är bra exponerade bilder.

M.v.h. Jonathan

Jag har skrivit ut ett antal A3 från min 350D och det har aldrig varit några sådanna problem.. Så kameran klarar det, felet måste ligga någon annastans..

Det är lite omdiskuterat vilken minsta upplösning som anses ge ett mycket bra slutresultat när man gör förstoringar som ska betraktas på nära håll, men ett vanligt värde är 170 ppi. En obeskuren bild från 350D får med 170 ppi i upplösning storleken 516x344 mm, alltså större än en A3 (som är 420x297 mm). För att få ett bra slutresultat bör man helst interpolera bilden i t ex Photoshop eller Photoshop Elements eller låta fotolabbet ta hand om även den biten.

Det bör inte bero på 350D att förstoringarna blev dåliga under förutsättning att de var korrekt exponerade. ISO 200 som du använde ger obetydligt brus så det är inget som helst problem.

edvardwendelin skrev:
Hon hade dessutom sparat om tiff filerna flera gånger då hennes program inte kunde öppna dem. Kan det ha gjort att information tappats o på såvis skapat den där effekten?
Det kan bero på det men fotolabbet bör ha valt att spara bilden i icke förstörande sätt när de sparade i tiff-format.

edvardwendelin skrev:
Det är alltså inga färgskiftningar utan det är som klumpar i bilden. En strukturell skillnad på ngt sätt.
Menar du att du ser s k pixlar, kvadrater med en enda färg, på bilden när du skriver "klumpar"? Kolla på nedanstående bild så ser du vad jag menar.

Bilagor

• exempel_pa_pixlar.jpg
    exempel_pa_pixlar.jpg
    19 KB · Visningar: 327
Hej!

Var in till fotolabbet o prata med dem igår och de konstaterade tillsammans med mig att det inte var brus vi såg utan missfärgningar i cyan kanalen. Den klara inte av övergångarna från mörkare till ljusare utan det blev en hård kant mellan det mörka o det ljusa. De skulle göra om utskrifterna på måndag. Hoppas på ett bättre resultat då :)

//Edvard

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar