Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrifter till ramar!?!

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag får inte ordning på det här med bildens storlek och i vilken mån den passar för en tavla med standardmått.
Antingen blir bilden för liten och passar därför inte alls eller för stor så jag tvingas beskära bilden med sax.
Att mitt program har amerikanska mått (Tum) gör ju inte saken enklare.
Kan nämna att jag skickar mina bilder för utskrift till Crimson.

Jag vore otroligt tacksam för fina tips från er.

Det viktiga är att bildens proportioner är desamma som utskriftens/ramens proportioner.

Storlek är en sak, proportioner en annan.

Kolla i Crimsons prislista vilka storlekar som finns. Siffrorna inom parentes är det verkliga måttet. Väljer du 21x30 (A4 - 210x305 mm) så är bilden alltså 5mm högre i verkligheten. Om din bild har formatet 3x4 så kommer den antingen få vita kanter eller beskäras till 2x3, beroende på om du väljer fill eller fit in. Jag tror det heter annorlunda nu men resultatet är detsamma. Se "kapade huvuden" här->
Bästa är om du beskär bilden själv till samma mått som i prislistan. Då ser du precis hur bilden blir och du behöver inte bry dig om fill/fit in.

Vad är måtten på din ram och hur många pixlar eller cm har bilden på höjden och bredden?

Jag får inte ordning på det här med bildens storlek och i vilken mån den passar för en tavla med standardmått.

Tänk på att du sannolikt vill ha en passepartout runt bilden.

Säg att du skriver ut bilden på A4 (210 x 297 mm)

Då brukar det passa ganska bra i en ram som är 30 x 40. En standard passepartout för 30 x 40 brukar ha en bildyta på ca 19 x 29 cm vilken alltså passar ganska bra till A4 utsrkrift.

Jag förstår inte riktigt problemet.
Om du beställer en bild med ett speciellt mått från crimson så får man den ju i det formatet.
Det enda du behöver göra är ju att ange rätt storlek och det måttet hittar du väl på din ram alternativt mäter dig fram med en bra tumstock.

Om du ska mäta, tänk på att mäta längs kanterna så du får räta mätningar och använd en tumstock från tex Hultafors. DVS en tumstock som är rätt. Billiga grejer har inte exakta mått (enligt min cocraft-stock är jag tex 181 när jag egentligen är 178 cm...).

Om du använder prefixtjänsten och vill skapa dokument med rätt storlek kan du skapa ett nytt dokument i ditt program med rätt storlek (det brukar gå att välja vanliga pappersstorlekar som förval) och sen drar du över bilden från ditt originaldokument och passar in den. Skicka på print!

ang rätt storlek...

Hej!
Själv gör jag så här. ’’använder PS C4 som plattform..’’
Jag vet redan tavlans mått ’’som ex, A5 Format 148mm x 210 mm’’
Jag öppnar filen i PS går in på cropp inställning och ställer in på
Costum vad för format jag önskar, och editerar bilden. Jag hade en del problem
eller rättare sagt Jag förstod inte!, men nu går det hur bra som helst och man
behöver inte Fastna och se på hur bilden beskärs för jag har redan klart för mig
vad för utskrift och till vad som jag ska använda fotot till.
Kanske detta hjälpte?
Här är lit nr att trycka in i cropp inställningen. Mvh Jan
A-formatens mått (Bredd × höjd):
A0 841 mm × 1 189 mm
A1 594 mm × 841 mm
A2 420 mm × 594 mm
A3 297 mm × 420 mm
A4 210 mm × 297 mm
A5 148 mm × 210 mm
A6 105 mm × 148 mm
A7 74 mm × 105 mm
A8 52 mm × 74 mm