Annons

Utskrift i sv/v

Produkter
(logga in för att koppla)

lordan

Medlem
Hejsan alla!!!
Jag har en liten fråga ang. utskift av svart vita bilder. Jag har en Epson Rx 600 och när jag försöker skriva ut en svart vit bild i 8 bit gråskala blir det som ett magenta skickt över printen. Mäkta irriterande!!
Är det ngn som vet vad det är jag gär för fel. Kan det ha att göra med profilen för utskriftsrymden?? vill inte leka runt med den eftersom jag inte har ngn kunskap inom detta.
Snälla, hjälp en stackare som fösöker göra fina julklpappar till nära och kära.
Mvh Jonas
 
Hej Jonas,

Det du beskriver är ett ganska vanligt problem när man skall skriva ut i svartvitt med färgskrivare.

Skrivaren använder färgbläcken för att framställa gråskalan på uskriften. För att det skall gå vägen är det viktigt att den både blandar exakt rätt. Som du själv skriver kan detta bero på skrivarprofilen. De flesta profiler som följer med från skrivartillverkaren är kompromisser och tar inte heller hänsyn till de små avvikelser som alltid finns mellan varje individuellt exemplar av skrivarna. För att det skall funka optimalt måste man profilera just din skrivare för just det papper du använder. Och inte ens då är det säkert att det funkar eftersom det alltid fins en viss mekanisk tolerans i skrivarhuvudet som kan göra att vissa färger inte hamnar rätt.

Men den här teorin hjälper inte dig att få fram fina julklappsbilder! Det jag skulle ha gjort i dina kläder är att först testa så att skrivarhuvudena är "aligned", alltså "sprutar" bläck i rätt riktning. Detta gör du i skrivarens verktygsbox "utilities" som är en del av skrivarmjukvaran. Innan du gör det bör du dock kontrollera så att alla skrivarhuvud fungerar som de skall. Gå först in på "Nozzle check" och se till att allt funkar. Det är bara att följa instruktionerna på skärmen. Gör några "head cleaning" om det behövs. Gå sedan in på "Printer Head Alignment" och justera munstyckena om det behövs. Detta kan hjälpa dig med dina problem.

Om det fortfarande är problem med färgstick skulle jag testa att byta papper. Använd Epsons eget papper, då är det störst chans att profilerna stämmer. Om du redan använder Epsons papper, testa då med att byta till något annat av deras papper. Jag utgår från att du använder Epsons originalpatroner.

Hoppas att detta hjälper. Om du skall skriva ut mycket i svartvitt rekommenderar jag att du skaffar en ny skrivare som även har grått bläck. eller köper patroner med bläck i olika gråskalor som är specialdesignade för svartvita utskrifter. Då undviker man garanterat färgstick.


Lycka till och God Jul!


Fredrik
 
Tack Fredrik för att tog dig tid att svara. Tyvärr så har jag inte kunnat fått den riktigt neutrala gråtonen i bilden men det får iaf bli så att jag lämnar in dom till ett lab för den här ggn.
Tack än en gång
/ Jonas
 
Går det inte välja att endast skriva ut i svartvit/monocrome med den skrivaren då???
Alla skrivare blandar lite allt möjligt i svartvita utskrifter om man inte ställer in "Monocrome" vid utskriften, då blir det endast svartbläck.
 
Men på de skrivare jag har använt så brukar det bli ett störande rastermönster i stället.

Jag brukar tona bilden i datorn. Bättre med avsiktligt "färgstick". Ingen lösning om man vill ha neutralgrått, naturligtvis.

Per
 
Baldwin skrev:
Det låter som Fredrik P har läst senaste numret av Allt om Digitalfoto... ;-) Har fel?

Nix, har inte läst Allt om digitalfoto. Har de haft någon "utskriftsspecial"?

Mina kunskaper har jag lärt den "hårda" vägen efter att ha gått över från analogt till digtalt mörkrum.

God Jul och hälsningar från

Fredrik
 
DuoTone har ju varit något som länge är användbart för att ge utökat omfång på utskrifter då den använder en kontrollerad mängd av mer än ett bläck.

Har dock inte hunnit testa det själv något. Dom enda färgsticken jag fått har varit hos Fuji och klart oavsiktliga. Kör man med annan leverantör funkar det kalas. Fuji funkar ibland, men det är som att rulla en tärning.
 
Ja i senaste numret av Allt om Digitalfoto har de en 14 sidor svart/vit special. Du sammanfattade de sidorna bra!
 
pery skrev:
Men på de skrivare jag har använt så brukar det bli ett störande rastermönster i stället.

Jag brukar tona bilden i datorn. Bättre med avsiktligt "färgstick". Ingen lösning om man vill ha neutralgrått, naturligtvis.

Per
Jag vet inte vad du provat för skrivare men med min canon i560 så får då jag klockrena svartvita utskrifter. Inge problem alls med gråskalorna...

Man kan dock se en rejäl skillnad på utskriften om man inte ställer skrivaren på att bara använda svart bläck, då får jag lite lila toner i bilden samt problem med de grå delarna på bilden.

Enda gången jag inte har den inställningen är då jag skriver ut sepia tonade bilder som kräver lite andra färger (givetvis gult). Men då är det inga problem med färgåtergivningen.
Jag brukar köra med "Konica photo glossy heavy" billigt och kanonkvalité.
/Jonas
 
Jonke O skrev:
Går det inte välja att endast skriva ut i svartvit/monocrome med den skrivaren då???
Alla skrivare blandar lite allt möjligt i svartvita utskrifter om man inte ställer in "Monocrome" vid utskriften, då blir det endast svartbläck.


Jag har kryssat för svart vitt alternativ på skrivaren men det komer ändå bara lila/maghenta toner där det ska vara grått.
 
Nu har jag ju inte den skrivare som använder men visst finns det väl en patron med bara svartbläck eller?? Isåfall måste det ju vara något fel på skrivaren för den skall om du ställt in den rätt inte använda andra färger än svart.

Går det inte att ta ur de andra patronerna och köra en test med bara svart eller klagar den att det fattas patroner då? Eller skriv ut en testsida och kolla gråskalorna där, om du måste ha alla patronerna isatta.

Har du nyaste drivrutinerna installerade för din dator? Är skrivarhudena rengjorda? Finns det fler ställen att justera om du bara vill ha svartvit utskrift?

Om inget sånt spökar måste det ju vara någe fel på skrivaren låter det som, har du garanti kvar är det väl bara att skicka in på service.
/Jonas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.