Men hur skall man optimera bilderna, och hur tusan kan jag granska innan print?
Var kan man få bra utskrifter till vettig peng?
Hur du skall optimera bilderna kan jag inte svara på, för den frågan söker jag själv svar på. vad det gäller utskrifter är det en hel vetenskap i sig, som jag förstått det.
Men för att granska så kan man beställa gratis testutskrifter hos Crimson, (4 st/år). Vad man däremot får betala är frakten (100 :- ). Sedan brukar Crimson också dyka upp när man söker efter någon lämplig leverantör av fotoutskrifter.
Om man nu vill göra en testuskrift, kan det vara lämpligt att göra dessa på fyra olika typer av papper, men
på samma motiv och redigering. På så sätt kan man få en hyfsad uppfattning om hur just den utskriften kommer att se ut på ett specifikt papper. Crimson har ICC-profiler som man kan ladda ner och installera i Lr för att softproofa på skärmen, dvs att man kan få en uppfattning om hur bilden kommer att se ut på papper redan på skärmen, men då bör man ha med sig i bakhuvudet att utskriften blir mörkare än bilden på skärmen, då bilden är belyst bakifrån på skärmen till skillnad till en färdig utskrift.
Sedan bör man ha en kalibrerad skärm, mellangrå färg på väggarna bakom och runt skärmen (finns en särskild standard för det) och ett ljus som är specificerat för just fotoredigering, ett ljus som har rätt färgtemeratur (finns en standard för det också) och ett ljus (samma som för redigering), men med högre högre ljusstyrka (2000 Lux) för betraktande av den färdiga utskriften.
Sedan kan man dra det än längre om man är riktig petig, men då närmar vi oss en miljö som i viss mån påminner om ett laboratorium.