Annons

Utskrift, hur optimerar man och vem ger bra värde pris/resultat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Light Head

Aktiv medlem
Skulle behöva konkreta tips för att optimera mina bilder innan jag drar dem för utskrift.

Amatör, Raw och Lightroom är väl mina ingångsvärden.

Men hur skall man optimera bilderna, och hur tusan kan jag granska innan print?

Var kan man få bra utskrifter till vettig peng?
 
Men hur skall man optimera bilderna, och hur tusan kan jag granska innan print?

Var kan man få bra utskrifter till vettig peng?
Hur du skall optimera bilderna kan jag inte svara på, för den frågan söker jag själv svar på. vad det gäller utskrifter är det en hel vetenskap i sig, som jag förstått det.

Men för att granska så kan man beställa gratis testutskrifter hos Crimson, (4 st/år). Vad man däremot får betala är frakten (100 :- ). Sedan brukar Crimson också dyka upp när man söker efter någon lämplig leverantör av fotoutskrifter.

Om man nu vill göra en testuskrift, kan det vara lämpligt att göra dessa på fyra olika typer av papper, men på samma motiv och redigering. På så sätt kan man få en hyfsad uppfattning om hur just den utskriften kommer att se ut på ett specifikt papper. Crimson har ICC-profiler som man kan ladda ner och installera i Lr för att softproofa på skärmen, dvs att man kan få en uppfattning om hur bilden kommer att se ut på papper redan på skärmen, men då bör man ha med sig i bakhuvudet att utskriften blir mörkare än bilden på skärmen, då bilden är belyst bakifrån på skärmen till skillnad till en färdig utskrift.

Sedan bör man ha en kalibrerad skärm, mellangrå färg på väggarna bakom och runt skärmen (finns en särskild standard för det) och ett ljus som är specificerat för just fotoredigering, ett ljus som har rätt färgtemeratur (finns en standard för det också) och ett ljus (samma som för redigering), men med högre högre ljusstyrka (2000 Lux) för betraktande av den färdiga utskriften.

Sedan kan man dra det än längre om man är riktig petig, men då närmar vi oss en miljö som i viss mån påminner om ett laboratorium.
 
Senast ändrad:
Tackar!

Jo det är en vetenskap, hur man optimerar bilder för utskrift.

Gjorde ett test, tog med ett par bilder som ser ok ut på min skräm, gick till Fuji Fotocenter. Resultatet blev klart sämre än jag tänkte mig. Framför allt ljusa partier, vita saker, tappade detaljrikedom helt, men även en del färger blev väldigt mycket mer tydliga än jag upplever dem i Lrc.

Visst, jag ställer nog höga krav och har förväntningar därefter, men tror ändå att jag kan påverka mina bilder så de blir bättre på papper. Men hur?
 
Tyckte jag gav ett hyfsat tydligt svar på frågan i mitt första bidrag ovan...Kanske skall lägga till att man skall ha en kalibrerad skärm och helst jobba i en störrre färgrymd, typ aRGB. Men skall det vara någon mening med att kalibrera skärmen och jobba i aRGB, så måste skärmen naturligtvis också klara av att återge så mycket som möjligt av de färger som finns i aRGB.

Om det blir för mycket (och framförallt för dyrt), kan det vara en idé att investera i boken Digital bild 4.0 av numera avlidne Stefan Ohlsson. Det han inte kunde inom detta ämne, är nog inte värt att veta. Finns nu till ett konkurrenskraftigt pris ( 79 :- ) (22 02 22)) på rea i Fs butik.
 
Senast ändrad:
1 kalibrera din skärm.
Är bilderna för mörka när de kommer hem så har du garanterat ställt skärmen för ljust, en klassiker.
Jag upplevde att färgerna blev fel, och att framför allt detaljer försvann, i ljusare områden.

Vill ju mycket till innan jag kan ifrågasätta eller diskutera resultatet med i detta fall Fuji Fotocenter.

Än så länge är jag mer inne på att jag själv är den som påverkar resultatet, till det sämre.
 
1. Minimum: En bra skärm med en bra profil (profilen behöver vara tillverkad för din skärm(ditt exemplar), Om manvill gå längre en skärm anpassad för grafiskt/foto redigering som är kalibrerad.
Bra att ha: ett verktyg för profilering/kalibrering.
Utan detta så vet du inte att färgerna på skärmen stämmer med färg informationen i bildfilen.
2. Om du har bildskärmen inställd på max ljushet är det nog bra att dra ner det till ca hälften. Annars kommer nog utskrifterna se mörka ut vid en jämförrelse. Om du inte har VÄLDIGT stark belysning i rummet.
3. Pappersprofil för den skrivare du ska använda. Skriver du ut själv ladda hem profiler från papperstillverkaren som är för din skrivare och om du ska anlita en firma för utskrifter så har de flesta bättre labb profiler som man kan ladda ner. Installera dessa på din dator.
Om det inte finns profiler för din skrivare & papperskombination blir det knepigare.
4. Använd "soft proof" funktionen i LightRoom. Den finns i Develop/ Framkalla modulen. Se video hur man använder den för att justera (en virtuell kopia av) bilden så att man får utskriften så nära originalet som möjligt. Videon nedan är för en äldre LR version men funktionen är densamma nu.

Nu bör du få ett resultat som stämmer bra mellan bilden på skärmen och utskriften. OBS när du jämför så ska du jämföra med "original" bilden på skärmen och inte softproof kopian (om du inte är i softproof läget.
 
Det finns några fallgropar innan man får en bra utskrift som överenstämmer med den bild du ser på skärmen.
1 En bra kallibrerad skärm
2 En ICC-profil till specifikt papper som användes
3 En bra skrivare att skriva ut på ( de billiga är inte så tillförlitliga enligt mig )
4 Om du vill skriva ut med bra resultat inhandla en Canon Imageprograf skrivare och ladda ner programvara som är kompatibel med dessa skrivare.
5 Har själv en sådan sedan förra året och utskriftkvalité är fantastisk.
6 Du får gärna höra av dig om du vill ha lite hjälp att komma igång.
 
Det finns några fallgropar innan man får en bra utskrift som överenstämmer med den bild du ser på skärmen.
1 En bra kallibrerad skärm
2 En ICC-profil till specifikt papper som användes
3 En bra skrivare att skriva ut på ( de billiga är inte så tillförlitliga enligt mig )
4 Om du vill skriva ut med bra resultat inhandla en Canon Imageprograf skrivare och ladda ner programvara som är kompatibel med dessa skrivare.
5 Har själv en sådan sedan förra året och utskriftkvalité är fantastisk.
6 Du får gärna höra av dig om du vill ha lite hjälp att komma igång.
Nu vill Peter köpa tjänsten för att printa. Inte äga en printer....

Crimson har alltid givit mig rätt resultat.
 
Jag upplevde att färgerna blev fel, och att framför allt detaljer försvann, i ljusare områden.

Vill ju mycket till innan jag kan ifrågasätta eller diskutera resultatet med i detta fall Fuji Fotocenter.

Än så länge är jag mer inne på att jag själv är den som påverkar resultatet, till det sämre.
Att färgerna inte replikeras såsom du ser dem beror högst troligt att din skärm inte är kalibrerad.

Kan du gå till Fuji Fotocenter?
Ta med en bild o titta på vad DE ser när de tittar på din bild, innan de printar.
Deras grejer är högst troligt bättre kalibrerade än dina.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.