Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift för dummies

Produkter
(logga in för att koppla)
Felboken, är väl egentligen tänkt för leverans av digitala bilder för tryck men du kan nog få lite ökad insikt genom att kika i den. Stefan Ohlsson är en av dem som varit med och tagit fram den.
http://www.felboken.se/

Synd att du gav upp. Det finns en rad fördelar med att skriva ut själv. Mängder med olika papper, fantastiskt bra hållbarhet om du väljer rätt material och stort färgomfång, betydligt större än du kan få ut på ett färgfotopapper.

Problemet med mörka bilder går i båda riktningar. De flesta har skärmar på 250 cd/m2 och högre, och en belysning på bilden på 100 lux eller lägre. En balans uppstår om man har har en skärm på 120 -160 cd/m2 och en belysning på bilden på 500 lux.

Inget är ju hugget i sten.. :). Jag skulle gärna vilja egenproducera utskrifter men ibland blir man bara så trött på tekniken, eller rättare sagt, när tekniken inte fungerar. Jag investerade i en ny skrivare, Canon Pixma MG8150, och kommer nog att göra ett nytt försök. Man lär sig ju lite mer och mer......och får många bra tips här på FS ;-)

Jag tackar för många nyttiga tips. Nu har jag hittat var man väljer profil i LR så det inte står att skrivaren väljer profil i LR och PS sköter färghanteringen i PS. Mitt felmeddelande verkar ha något med utskrift via nätverket (IPP=Internet Protokoll Print) så det bryr jag mig inte om tills vidare. Har också hittat Epsons profiler för min uppsättning av skrivare/papper. Kanske forfarande en aning mörka men hyfsat lika mellan skärm, PS och LR. Tack!

Jag tackar för många nyttiga tips. Nu har jag hittat var man väljer profil i LR så det inte står att skrivaren väljer profil i LR och PS sköter färghanteringen i PS. Mitt felmeddelande verkar ha något med utskrift via nätverket (IPP=Internet Protokoll Print) så det bryr jag mig inte om tills vidare. Har också hittat Epsons profiler för min uppsättning av skrivare/papper. Kanske forfarande en aning mörka men hyfsat lika mellan skärm, PS och LR. Tack!

För det mesta brukar kalibreringsprogrammen kunna göra en mätning av omgivningsljuset med hjäp av profileringsverktyget. Kalibreringsprogrammet kan sedan räkna ut hur ljus skärm du skall ha. Högst sannolikt har du för ljus skärm. Alla (faktiskt utan undantag än så länge) som jag ställt in skärmen korrekt för som inte haft en korrekt inställd skärm förut har klagat på att dom tycker den är för mörk i början. Tar 1-2 dagar att vänja sig vid en korrekt skärm för dom flesta. Tillhör du sedan den lilla skaran av sådanna som tycker om fönster så måste du i stort sett justera ljusstyrkan på skärmen hela tiden.
Själv löser jag det hela hemma med att göra sista touchen och utskrifterna på kvällarna, fungerar i Schweiz året om men metoden kan vara svår i Sverige på sommrarna.

/Karl

. Kanske forfarande en aning mörka men hyfsat lika mellan skärm, PS och LR. Tack!

Det är ju ett ganska vanligt "fenomen" att utskrifter upplevs som för mörka.

Lightroom har numera en justeringsfunktion för just detta, dvs man kan ljusa upp själva utskriften utan att påverka själva bilden.

En del tycker att detta är fel väg att gå och att användarna skall lära sig att justera skärmen istället men uppenbarligen har trycket varit så stort så att man alltså lagt till den funktionen i senaste versionen.

Kan vara värt att prova.

Vad gäller Crimson så löser det väl intet problemet. Det måste vara minst lika svårt att få överensstämmelsen mellan Crimson och datorns skärm som det är att få det mellan egna skrivaren och datorns skärm. Skillnaden är att med egen skrivare får man feedback direkt vilket snarare borde underlätta arbetet med att få till bra utskrifter.

Vad gäller Crimson så löser det väl intet problemet. Det måste vara minst lika svårt att få överensstämmelsen mellan Crimson och datorns skärm som det är att få det mellan egna skrivaren och datorns skärm. Skillnaden är att med egen skrivare får man feedback direkt vilket snarare borde underlätta arbetet med att få till bra utskrifter.

När man skriver ut själv har man dessutom kontroll på hela flödet.

/Karl

Nja, det är ju först när du sätter igång print preview som du ser samma på skärmen som på utskriften. Så det läget brukar spara ett antal testutskrifter.

/Karl

Jo, men det är ju lite svårt att redigera i print preview. Kör man "S" under framkalla blir ju direkt de områden som går åt skogen rödfärgade, och man kan välja att kanske minska mättnad/luminans och se om de värden som skrivaren faktiskt klarar ser någorlunda OK ut, eller kanske välja att göra bilden helt i svartvitt ifall det ser bättre ut.

För det mesta brukar kalibreringsprogrammen kunna göra en mätning av omgivningsljuset med hjäp av profileringsverktyget. Kalibreringsprogrammet kan sedan räkna ut hur ljus skärm du skall ha. Högst sannolikt har du för ljus skärm. Alla (faktiskt utan undantag än så länge) som jag ställt in skärmen korrekt för som inte haft en korrekt inställd skärm förut har klagat på att dom tycker den är för mörk i början. Tar 1-2 dagar att vänja sig vid en korrekt skärm för dom flesta. Tillhör du sedan den lilla skaran av sådanna som tycker om fönster så måste du i stort sett justera ljusstyrkan på skärmen hela tiden.
Själv löser jag det hela hemma med att göra sista touchen och utskrifterna på kvällarna, fungerar i Schweiz året om men metoden kan vara svår i Sverige på sommrarna.

/Karl

Jag justerar ner min MBP retinaskärm med jämna mellanrum, men av någon anledning verkar den återgå till något "defaultvärde" som är alldeles för ljust. Hemma har jag dock en kalibrerad 24" Dell som numera stämmer riktigt bra. Omgivningsljuset varierar en del och när jag offrade en del papper på lite testutskrifter i går kväll så fick jag en del svar på hur mycket olika parametrar faktiskt påverkar.

Jag har även hittat justeringarna i LR som bara påverkar utskrifterna, men det känns lite bakvänt att behöva lägga på en "uppljusning" på en bild som man tycker ser bra ut på skärmen. Jag inser dock vikten av att känna till hela kedjan från framkallning till utskrift. Hur man sedan når målet kan ju skilja en del.

Jag justerar ner min MBP retinaskärm med jämna mellanrum, men av någon anledning verkar den återgå till något "defaultvärde" som är alldeles för ljust. Hemma har jag dock en kalibrerad 24" Dell som numera stämmer riktigt bra. Omgivningsljuset varierar en del och när jag offrade en del papper på lite testutskrifter i går kväll så fick jag en del svar på hur mycket olika parametrar faktiskt påverkar.

Jag har även hittat justeringarna i LR som bara påverkar utskrifterna, men det känns lite bakvänt att behöva lägga på en "uppljusning" på en bild som man tycker ser bra ut på skärmen. Jag inser dock vikten av att känna till hela kedjan från framkallning till utskrift. Hur man sedan når målet kan ju skilja en del.

Just inverkan av omgivningsljuset är en sådan där förrädisk faktor som man oftast inte tänker på, men som verkligen kan spela stor roll hur vi ser en bild. Ta din dator och öppna en mörk bild och gå sedan från ett svagt, varmt ljus till ett kallt, starkt ljus. Du ser två helt olika versioner av din bild, trots att den inte har förändrats. Vad som har förändrats är ditt färgseende.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto