Annons

Utskrift för dummies

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om en guide för att få schysta utskrifter på en "fotoskrivare" i hemmamiljö. Jag har försökt hänga med i alla profildiskussioner. Det är skärmprofiler, pappersprofiler, skrivarprofiler, färgrymder m.m. m.m. Hur f-n jag än gör så ser det inte riktigt likadant ut på skärm, från Lightroom och från Photoshop. Någon som kan peka på en hyfsat basic guide som förklarar hur man går tillväga - steg för steg - för att få bra utskrifter?
 
Någon som kan tipsa om en guide för att få schysta utskrifter på en "fotoskrivare" i hemmamiljö. Jag har försökt hänga med i alla profildiskussioner. Det är skärmprofiler, pappersprofiler, skrivarprofiler, färgrymder m.m. m.m. Hur f-n jag än gör så ser det inte riktigt likadant ut på skärm, från Lightroom och från Photoshop. Någon som kan peka på en hyfsat basic guide som förklarar hur man går tillväga - steg för steg - för att få bra utskrifter?

Att få det att se bra ut är rätt enkelt, men att få det se likadant ut som på din skärm är betydligt krångligare. Om vi tar det lite steg för steg så är det ju viktigt att veta att din skärm visar bilderna någorlunda korrekt. Har du kalibrerat din skärm är därför min första fråga.


Stefan
 
Följdfrågan får väl då bli har du laddat ned färgprofiler för den papper/bläck/skrivarkombination du använder. Kan vanligen hittas på papperstillverkaren websidor.

Om du laddat ned dem kan du välja dem i "Skriv ut" fliken under "Färghantering" ?
 
Jag har inte laddat ner några "färgprofiler". Skärmprofil tror jag att jag vet hyfsat vad det är. Men vad är det för skillnad på färgprofil, skrivarprofil och pappersprofil (det är uttryck som jag har stött på här eller i div trådar och youtubeklipp).

Jag har testat på referensbilder och noterar att utskrifterna blir mörkare än på skärmen både från Lightroom och Photoshop. Från PS blir det även en lite kallare färgton.

Edit: Jag har även ett frågetecken i "printer settings", ipp-missing-printer-state-reasons.
 
Jag har inte laddat ner några "färgprofiler". Skärmprofil tror jag att jag vet hyfsat vad det är. Men vad är det för skillnad på färgprofil, skrivarprofil och pappersprofil (det är uttryck som jag har stött på här eller i div trådar och youtubeklipp).

Olika namn på samma sak. Det finns olika färgprofiler, en för varje enhet du använder. Det finns en profil för din kamera, en profil som används i ditt bildbehandlingsprogram, en för din skärm och en för den kombination av skrivare och papper som du använder. Det finns alltså ingen skrivarprofil eller en pappersprofil, det finns bara en pappers/skrivarprofil.

Dina pappers/skrivarprofiler brukar installeras automatiskt i samband med att du installerar skrivardrivrutinen. Detta gäller för de papper som kommer från samma tillverkare som din skrivare. Använder du papper från en annan tillverkare får du ladda ner profilen från deras webbsida.
 
Olika namn på samma sak. Det finns olika färgprofiler, en för varje enhet du använder. Det finns en profil för din kamera, en profil som används i ditt bildbehandlingsprogram, en för din skärm och en för den kombination av skrivare och papper som du använder. Det finns alltså ingen skrivarprofil eller en pappersprofil, det finns bara en pappers/skrivarprofil.

Dina pappers/skrivarprofiler brukar installeras automatiskt i samband med att du installerar skrivardrivrutinen. Detta gäller för de papper som kommer från samma tillverkare som din skrivare. Använder du papper från en annan tillverkare får du ladda ner profilen från deras webbsida.

Tillägg

Samma sak med bläcket, kör du med bläck som inte kommer från skrivartillverkaren så fungerar förmodligen inte profilen för skrivaren längre.

/Karl
 
Jag har inte laddat ner några "färgprofiler". Skärmprofil tror jag att jag vet hyfsat vad det är. Men vad är det för skillnad på färgprofil, skrivarprofil och pappersprofil (det är uttryck som jag har stött på här eller i div trådar och youtubeklipp).

Jag har testat på referensbilder och noterar att utskrifterna blir mörkare än på skärmen både från Lightroom och Photoshop. Från PS blir det även en lite kallare färgton.

Edit: Jag har även ett frågetecken i "printer settings", ipp-missing-printer-state-reasons.


Tänk dig att du har ett korrekt centrum i mitten av din dator. Profilerna ser till att pereferienheterna ger ett resultat så nära det korrekta som möjligt. Så om den korrekta färgen är 148,200,120 (RGB) så kanske skärmens 139,205,122(RGB) bäst överenstämmer med det korrekta, samtidigt som skrivaren skall skriva ut 152,199,123(RGB) för att bäst motsvara det korrekta 148,200,120.

Profilerna i din dator gör översättningen ovan.

/Karl
 
Tänk dig att du har ett korrekt centrum i mitten av din dator. Profilerna ser till att pereferienheterna ger ett resultat så nära det korrekta som möjligt. Så om den korrekta färgen är 148,200,120 (RGB) så kanske skärmens 139,205,122(RGB) bäst överenstämmer med det korrekta, samtidigt som skrivaren skall skriva ut 152,199,123(RGB) för att bäst motsvara det korrekta 148,200,120.

Profilerna i din dator gör översättningen ovan.

/Karl

Bra beskrivning av varför profiler är nödvändiga.
 
Jag har också slagit pannan blodig när det gäller utskrifter. Det är en värld för sig som helt enkelt kräver en massa att lära. Jag gav upp och använder Crimson istället. Men, en basicgrej är att våra moderna bildskärmar lyser ganska starkt. Så det första man kan göra är att ställa ned ljusstyrkan eftersom de flesta har problemet med att utskrifterna blir för mörka. Detta ska ju iofs kalibreringen fixa men det verkar inte vara så enkelt. Mitt tips således, mörka ned skärmen manuellt och därefter korrigera bilderna så de ser ok ut på skärmen. En massa try and error.....

Lycka till!
 
Jag har också slagit pannan blodig när det gäller utskrifter. Det är en värld för sig som helt enkelt kräver en massa att lära. Jag gav upp och använder Crimson istället. Men, en basicgrej är att våra moderna bildskärmar lyser ganska starkt. Så det första man kan göra är att ställa ned ljusstyrkan eftersom de flesta har problemet med att utskrifterna blir för mörka. Detta ska ju iofs kalibreringen fixa men det verkar inte vara så enkelt. Mitt tips således, mörka ned skärmen manuellt och därefter korrigera bilderna så de ser ok ut på skärmen. En massa try and error.....

Lycka till!

Själv tycker jag det är mycket lättare att få till själv än att blanda in en tredjepart. Till och med min mediokra Canon Pixima ix6550 får jag att spotta ur sig bättre resultat än något tryckeri jag provat med, har dock aldrig provat Crimson.

/Karl
 
Själv tycker jag det är mycket lättare att få till själv än att blanda in en tredjepart. Till och med min mediokra Canon Pixima ix6550 får jag att spotta ur sig bättre resultat än något tryckeri jag provat med, har dock aldrig provat Crimson.

/Karl

Ett bra sätt att få en uppfattning om ungefär hur det blir är att använda Lightrooms korrekturläge (Tryck stort S under "Framkalla" fliken). Där man får upp ett histogram med varningar skrivaren inte klarar Men då behöver man naturligtvis färgprofilen för tryckeriets utrustning.
 
Jag har också slagit pannan blodig när det gäller utskrifter. Det är en värld för sig som helt enkelt kräver en massa att lära. Jag gav upp och använder Crimson istället. Men, en basicgrej är att våra moderna bildskärmar lyser ganska starkt. Så det första man kan göra är att ställa ned ljusstyrkan eftersom de flesta har problemet med att utskrifterna blir för mörka. Detta ska ju iofs kalibreringen fixa men det verkar inte vara så enkelt. Mitt tips således, mörka ned skärmen manuellt och därefter korrigera bilderna så de ser ok ut på skärmen. En massa try and error.....

Lycka till!

Synd att du gav upp. Det finns en rad fördelar med att skriva ut själv. Mängder med olika papper, fantastiskt bra hållbarhet om du väljer rätt material och stort färgomfång, betydligt större än du kan få ut på ett färgfotopapper.

Problemet med mörka bilder går i båda riktningar. De flesta har skärmar på 250 cd/m2 och högre, och en belysning på bilden på 100 lux eller lägre. En balans uppstår om man har har en skärm på 120 -160 cd/m2 och en belysning på bilden på 500 lux.
 
Ett bra sätt att få en uppfattning om ungefär hur det blir är att använda Lightrooms korrekturläge (Tryck stort S under "Framkalla" fliken). Där man får upp ett histogram med varningar skrivaren inte klarar Men då behöver man naturligtvis färgprofilen för tryckeriets utrustning.

Det fungerar likadant om du skriver ut på din egna skrivare i alla fall i Capture NX2.

/Karl
 
ljusstyrka

Kan instämma i att det enklaste man kan börja med är att dra ned ljusstyrkan ordentligt. Har en Lacie 324 och har ljusstyrkan nästan i botten. Blir då perfekt när jag skickar in till Blurb.
 
Kan instämma i att det enklaste man kan börja med är att dra ned ljusstyrkan ordentligt. Har en Lacie 324 och har ljusstyrkan nästan i botten. Blir då perfekt när jag skickar in till Blurb.

Ljusstyrkan på skärmen måste vara avvägd till omgivningsljuset där man sitter. Ju mer du drar upp omgivningsljuset desto ljusare blir även dina utskrifter.

/Karl
 
Det fungerar likadant om du skriver ut på din egna skrivare i alla fall i Capture NX2.

/Karl

Ja, självfallet, men det känns lite mindre viktigt när man direkt kan se resultatet på skrivaren utan att hämta något på posten eller någonannanstans. Skriver man ut stora dyra kopior kan det naturligtvis vara värt att kolla innan även om man skriver ut hemma.
 
Ja, självfallet, men det känns lite mindre viktigt när man direkt kan se resultatet på skrivaren utan att hämta något på posten eller någonannanstans. Skriver man ut stora dyra kopior kan det naturligtvis vara värt att kolla innan även om man skriver ut hemma.

Nja, det är ju först när du sätter igång print preview som du ser samma på skärmen som på utskriften. Så det läget brukar spara ett antal testutskrifter.

/Karl
 
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto