ANNONS
Annons

Utskrift av svv bilder blir gröna helt plötsligt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Svall-Verona

Aktiv medlem
Vad kan ha hänt när mina utskrifter av svartvita bilder helt plötsligt får en kraftig ton av grönt i vissa partier?
Skrivaren är en HP Photosmart C6180. Det enda jag gjort med den är att jag bytt 3 färgpatroner rätt nyligen (gul, ljus cyan, ljus magenta) men jag tror att jag sen jag bytte dem har skrivit ut åtminstonde en fin svartvit bild.
Vad är troligast....att jag kommit åt någon funktion i Photoshop eller är det skrivaren som spökar, eller nån färgpatron? Hoppas att det finns någon här som kan hjälpa mig felsöka för jag har ingen aning om var jag ska börja och hur jag ska göra.
Ska tillägga också att färgutskrifterna har ännu inte sett konstiga ut, men de svartvita bilderna blir lika konstiga oavsett om jag väljer utskrift i endast gråskala eller med färg. Grönt, grönt, grönt...:(

Mycket tacksam för hjälp!
Mvh, Carina
 
Det första jag kommer att tänka på är en färgpatron som inte funkar. Skrivare brukar ha en funktion för att göra en testutskrift där man ser om alla patroner funkar som dom ska. Hur man gör för att få fram en testutskrift varierar mellan skivarmodeller så jag få hänvisa dig till buksanvisningen.
---/Thomas
 
Har du köpt originalbläck eller "piratbläck". Det skiljer en del mellan bläcken och när man skriver ut i svartvitt blir färgstick tydligare än vid färgutskrifter.
 
Nu har jag gjort en "test och kalibrering" av skrivaren enl instruktionsboken....testet såg helt normalt ut men bilderna fortsätter vara gröna.
Då bytte jag tillbaka till de gamla färgpatronerna som nästan är slut och gjorde en rengöring av skrivarhuvudet efter varje byte innan jag gjorde en ny provutskrift, också det efter var och ett av de tre patronbytena. Grönt resultat ändå.
Då bytte jag papper och tyckte att resultatet blev bättre, inte alls lika grönt men helt perfekt blev det inte. Men jag har skrivit ut svartvita bilder på det första papperet tidigare och fått jättefint resultat så jag tror ändå inte att det är papperet.

Kan det vara så att det tar några utskrifter (jag skrev ut små provbilder) innan bläcket i den nyinsatta patronen kommer fram i skrivaren och används till utskrift? Så att det därför dröjer ett tag innan man ser kvalitetsskillnad på bilden, detta trots att jag kört rengöring av skrivarhuvudet flera gånger?

Vilken av följande patroner är det fel på om bilden blir grön...gul, ljus cyan, ljus magenta? Jag satte in dem i nämnd ordning för jag trodde det var troligast i den ordningen men jag är kanske ute och cyklar helt....kan inte fortsätta med provutskrifter med de gamla patronerna hur länge som helst heller eftersom de som sagt i princip är slut.

Borde inte färgutskrifter också bli konstiga om det är fel på en patron???

Snälla hjälp innan jag slänger ut skrivaren genom ett fönster!
 
Det är magenta (rött) som saknas om det blir grönt. Och jo...normalt så borde även färgbilder också dra åt det gröna hållet.
 
Vissa skrivare som inte har något svart bläck använder de andra för att skriva ut svart. Dessa bilder brukar inte bli riktigt svarta utan gå i en mörkgrön nyans.

Kanske HP använder färgpatronerna för att försöka få fram fler grå nyanser? I så fall kan det vara drivrutinen som gör något fel. Har du uppgraderat den, ändrat några inställningar eller finns det någon nyare att testa? Har du rengjort kontakterna mellan skrivare och patron?
 
Denna skrivare har 5 färgpatroner och en svart. Jag har kryssat i att jag vill att den ska skriva ut endast i gråskala tidigare också och det har blivit väldigt fina utskrifter. Nu blir det inte bra oavsett om den rutan är ikryssad eller ej.

Jag har inte uppgraderat nån drivrutin (visste inte att man kan göra det), och inte heller har jag rengjort kontakterna mellan skrivare och patroner...om du menar att man manuellt ger sig på med en mjuk trasa eller dyl.

Det konstiga är ju att det bara är svartvita utskrifter som blir konstiga...om det är fel på nån patron så borde ju färgutskrifterna också bli konstiga som Therese skrev.
 
Efter ytterligare en kvälls utskriftsexperimenterande....

Kanske aningen mer förbryllad idag.
För att testa om det var skrivaren eller CS2 som orsakade den gröna färgen skrev jag ut ett worddokument med en inklistrad svartvit bild i, och den blev perfekt...inget grönt där.
Sen öppnade jag Elements 4.0 och skrev ut en bild där...inget grönt där heller till att börja med, sen skiftade den i grönt medan den torkade men tillbaka till ickegrön så slutresultatet blev bra i alla fall. Det lustiga är att jag sen i CS2 skrev ut ytterligare nån grön bild för att sen skriva ut två bilder i rad i CS2 som också blev helt OK....inget grönt.
Vad ÄR detta? Jag får ångest bara jag tänker på det och lusten att fotografera är borta. Det är ju roligt att titta på bilder i datorn ibland men vad är en bild i en dator egentligen....ingenting. Jag vill kunna se min favoritbilder live, i album eller på väggen.
 
Profilerna och färgläge på de bilder du kört ut. Är de samma? T ex, är alla i gråskala, eller alla i RGB? Och har de samma RGB-profil?
 
Ska jag leta efter profilerna och färgläge i menyerna i PS och i utskriftsmenyn när jag skriver ut och se så att de överensstämmer?
Det konstiga är jag om jag skriver ut samma bild med samma inställningar flera gånger så blir den ändå olika.
 
Re: Efter ytterligare en kvälls utskriftsexperimenterande....

Svall-Verona skrev:
...Det lustiga är att jag sen i CS2 skrev ut ytterligare nån grön bild för att sen skriva ut två bilder i rad i CS2 som också blev helt OK....inget grönt.

Det var det här jag tänkte på.
Jag uppfattade som att det var minst två olika bilder du skrivit ut som gett två olika resultat.
Om det är olika bilder, har båda dessa samma färgprofil. Ex. står det RGB högst upp i bildfönstret, och är det samma RGB?
 
Nu har jag tittat och på samtliga bilder står det RGB/8, oavsett om de är i färg eller svartvit.
När jag skriver ut ställer jag in skrivaren att den ska skriva ut med Adobe 98.

Nu när jag testat mer har jag också skrivit ut flera färgbilder som blir heltokiga. Inte gröna men bleka och konstiga i färgerna. Inte alls som på skärmen och som de blivit när jag skrivit ut dem tidigare innan detta problem uppstod.
Jag får nog skicka in skrivaren på reparation eller byta till ny skrivare. Om problemet skulle kvarstå efter det så vet jag ju att det inte var skrivaren som var orsaken i alla fall.
 
Jag har haft (har) liknande problem med min Epson! Färgstick i sv/v bilder lär man få så länge man kör de billigare bläckstråleskrivar-modellerna, så är det bara! Man får ju även färgstick i färgutskrifter, men det är ju inte lika påtagligt eftersom hela bilden är i färg!

Sen får jag också just gönstick i mina bilder som jag skriver med de billigar Epson-photopapperna! Väljer jag dyrare semiglossy så blir de nästan helt neutrala!

Testa dig fram med olika orginalpapper! Och prova att lägga bilden i gråskala-läge innan utskrift! Men i skrivarläge ska du så klart välja color, sen PhotoEnhance och välja det papper du använder!

Det kan också helt enkelt vara så att du kör en äldre skrivarmodell som inte har uppdaterad programvara med XP! Så var det för mig när jag gick från Win 98 till XP, då fick jag också problem! Ring HP och hör dig för om det är fler som haft problemet!

En sak till! Vill du riktgigt bra fotoutskrifter, framförallt i sv/v, så är det Epson som gäller! Jag har gjort jämförelser mellan olika modeller i budgetklassen, och Epson gav bäst resultat! I jämförelse mellan Epson och Hp så tecknade Epsonen bättre i både skugg- och högdagerpartier! Båda skrivarna gav färgstick dock!
 
Min dator och skrivare är 8 månader och har körts med XP hela tiden även innan problemen började. Missfärgningen är mer än färgstick skulle jag vilja säga. Jag köper alltid HP´s orginalpapper, Premium Plus High Gloss och Premium Satin matt.
Om jag skulle byta skrivare framöver så blir det antagligen en Epson R1800....fast det låter ju inte roligt att det blir färgstick med Epson också.
 
Många gånger kan det bero på papperet också. De tillsammans med bläcket kan vara väldigt ljuskänsligt, dvs färgen ser annorlunda ut om du t ex går ut och tittar på det i solen, eller sitter under en gul lampa vid köksbordet.

Det finns några saker kvar som du skulle kunna prova, innan du väljer att skicka in skrivaren. Ska se om jag hinner skriva ned det till dig under dagen i ett mail.
 
Ja att titta på bilder i lampljus är ju inte särskilt smickrande för bilden. Dagsljus är ju överlägset. Mina felaktiga bilder ser dock tydligt missfärgade ut både i lampljus och dagsljus. Men de skiftar lite i färg. Ser mer blå ut i dagsljus.
Om vi träffas på lördag så ska jag ta med några bilder och visa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.