Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utskrift 50x70

Produkter
(logga in för att koppla)

slammis

Aktiv medlem
Har några bilder från min 300D som jag tänkte skicka till labb för utskrift i stoleken 50x70 cm. Enligt labbens egna uppgifter verkar det som att mina bilder ska räcka till denna storlek. Vid lite efterforskning i forumen verkar det dock som om mina bildfiler måste vara rejält mycket större för utskriften 50x70.

Vad gör egentligen labben med en erhållen bildfil? Behöver jag intrpolera och ställa in korrekt dpi eller görs detta lika bra på labben.

Om jag fattat det rätt så använder de flesta labb 300 dpi för sina utskrifter vilket innebär följande: 50x70 cm = 19,7x27,6 inch → (19,7x300)x(27,6x300) = 5910x8280 = 48934800 pixlar. Jag skulle alltså enlig denna grova beräkning behöva en bildfil på nästan 50 MP för denna utskrift. Stämmer verkligen detta?
 
slammis skrev:
...Vad gör egentligen labben med en erhållen bildfil? Behöver jag intrpolera och ställa in korrekt dpi eller görs detta lika bra på labben...
Det får du faktiskt fråga labbet om. En del interpolerar, andra har funktionen avstängd.

Det går utmärkt att göra 50x70 från din kamera.
Lita på det.
Viktigt är så klart kvaliteten på bilden, är den skarp och bra exponerad så blir slutrsultatet bäst.
Har du använt ett billigt objektiv med dålig skärpa så syns det självklart tydligare på en stor bild.
 
Japp... det stämmer. Men man kan interpolera fram utan allt för stora kvalitetsförluster. Det bästa är egentligen att skriva ut den i 200 DPI, eftersom betraktningsavståndet ökar med en så pass stor förstoring, därför behöver man inte använda 300DPI. Kolla på de stora annonstavlorna. Där snackar vi väldigt få DPI, man kan ju t.o.m. räkna dem om man står nära, men de ser bra ut på längre håll.

Om man anväver 200 DPI istället så behöver man inte interpolera lika mycket. Crimson trycker med 200 DPI med sin lambda-teknik.
 
Fuji

Lite off topic, men om jag inte misstar mig helt så använder Fuji Frontierlabben 254dpi, i varje fall för 10x15. Undrar just hur det är med deras större "skrivare".
 
Jag får väl ta och höra med respektive labb om deras upplösning. Dock undrar jag fortfarande om det är bättre att interpolera själv eller om man ska överlämna detta till labbet. Måste man t.ex skärpa upp bilden efter interpolering? Och hur smidigt är det att ladda upp bilder på 50MP? Filerna måste ju bli gigantiska om man det man inte komprimerar dem allt för hårt.
 
Enligt Canon så specifierar de 40x30 som "största" för Canon 300D.

Fast det beror ju på vad som egentligen menas med fotokvalitet ;)

// Jocke
 
Vad är det för dpi på plancher och fotoreproduktioner i den högre prisklassen. Jag har två inramade plancher som köptes i utlandet (450kr på gallerix) men jag kunde inte hitta information på företagets hemsida. www.panoramas.com



Kolla in deras hemsida, helt otroliga panoramabilder. En del är tagna från helikopter på natten, hur man nu lyckades med det. Jag klarade inte ens av att få bort vibrationsoskärpa vid f/5.6, 50mm, 1/400 i dagsljus.
 
slammis skrev:
.undrar jag fortfarande om det är bättre att interpolera själv eller om man ska överlämna detta till labbet. Måste man t.ex skärpa upp bilden efter interpolering? Och hur smidigt är det att ladda upp bilder på 50MP?
Mina bildfiler blir 2,5 MB när jag sparat dem som JPEG.

Jag interpolerar själv upp innan jag skickar dem, 70x50 med en upplösning mellan 150 - 200 ppi.

Skärper dem gör jag också. Jag använder en plugin för det.
Oskarp mask går bra, men är inte bäst när man har förstorat upp bilder.

Olika labb hanterar bilder på olika sätt. Bara att testa...

Egentligen interpolerar alla labb alltid bilderna, om vi skall vara tekniskt petiga. Skrivaren vill ha en bildpunkt för varje exponeringspunkt.
.
Labben som säger att de inte interpolerar använder en metod motsvarande ”närmsta granne”.
Det gör att bilden fortfarande ser lågupplöst ut...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.