Annons

Utskrift 1200dpi, när? hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

apmuskel

Medlem
Köpte precis en Brother MFC J4510.
Halv vettig skrivare men den var billig och klarar A3.

Denna kan ge utskrifter på 2400x1200 dpi om jag fattat rätt.

Men vad jag nu insätt är att bilder tagna med min Canon 600D i full upplösning bara blir 13cm på långsidan om jag krämar upp dom i 1200dpi i photoshop.
Alltså, jag resamplar inte bilden.

Vad har man för nytta av en skrivare som klarar 1200dpi om man har en kamera som inte kan ge mer än kanske 300dpi för en A4 bild?
Har jag någon nytta av 1200dpi kapaciteten? (gällande A4/A3 alltså)

Ska jag låta photoshop resampla bilder upp i högre dpi men behålla storleken?
Borde väll inte bli mycket bättre än att skriva ut med lägre dpi?

Har skrivaren i sig någon magisk funktion som gör att en 300dpi bild blir finare om man säger åt den att skriva ut i högre upplösning?


Känns som om att man behöver en riktigt fläskig kamera om man ska få en A3 bild i 2400dpi :p
Tack för svar

//nybörjaren på print
 
Om en skrivare ska rasterera en bild så behövs ganska många dpi. Det är skillnad om du skriver ut text. Varför inte göra en testutsktift? Jag tror att du kommer få ganska bra bilder.
 
Det är inte samma sak vi pratar om. Skrivaren trycker mycket riktigt kanske 1200dpi men detta är inte det samma som en upplösning på 1200dpi. I skrivarens fall måste olika färger (ett tryck "dot" per tillförd färgmängd) blandas för att ge en dot i upplösning så att säga. Med andra ord är antalet dots som skrivaren faktiskt trycker skiljt från upplösningen. Det torde finnas inställningar för upplösning i trycktermer om du går igenom menyerna. Summa samarum: skrivarens angivna dpi har mycket lite/inget att göra med en raster på ett visst dpi - det är olika begrepp som tyvärr delar namn - dpi.
 
Då en bläckstråle eller laser-skrivare inte kan skriva ut och blanda färger på pappret vid utskrift, och den enbart har ett par få bläckpatroner (det skulle vara svårt att få plats med 16.8 miljoner patroner) så behöver den rastrera färger för att simulera grå- och färgskalor.

Det vanligaste är att en skrivare har CMYK (Cyan Magenta Yellow Black) där olika kombinationer av dessa skapar alla färgerna du ser i tryck (titta med ett förstoringsglas på ett tidningstryck så kan du se exempel på raster ganska enkelt).

Dagens bläckstråleskrivare har ofta även några fler bläckpatroner, kanske ljusare varianter av CMY och vissa har även RGB för att skapa en större färgrrymd.

En skrivare mäter sin upplösning i DPI (dots per inch). Om du bara skriver ut text i svartvitt så kommer du få väldigt fina konturer i högsta upplösing (600 dpi brukar räcka).
Skriver du ut bilder så behöver du flera punkter i en kvadrat för att rasterar fram en nyans.
Så din skrivare på 2400x1200 dpi skulle kunna bli 300x150 ppi (pixels per inch), dvs att den använder 8 pixels horizontellt för att skapa en färg och 8 vertikalt. 2400/8 = 300 och 1200/8 = 150.
Nu är detta grovt förenklat, då man kan använda olika rasterupplösning för olika tonomfång.

Så du kan ställa in din bild i Photoshop till 300 PPI eller kanske 600 PPI (beroende på hur du vill balansera upplösning relativt färgnyanser). Skrivarens drivrutin har egna algoritmer för hur de styr detta vid utskrift.

Bara så att du vet så har din kamera inte en sensor som fångar alla RGB punkterna per pixel, utan du har även här ett mönster med RGB sensorer där 50% är G och 25% vardera är R,B. Så din kamera har inte heller den upplösning i färg som du trodde, utan färgerna interpoleras fram där de inte finns någon sensor :)
 
För att sammanfatta: Det är skillnad på punkter och punkter.

Det går åt några stycken bläckpunkter för att blanda färger till en bildpunkt(pixel).
 
Det beror på skrivartekniken. En gång i urtiden användes ofta 8x8 svarta/vita punkter för gråskala. Nuförtiden är skrivarna rätt bra på att dosera storleken på enskilda färgpunkter.
 
tack för alla utförliga svar :)

Gjorde förresten ett test igår innan jag läst allt detta.
Skrev ut 2st A4.

Samma bild. Den ena i original upplösning på 300dpi
Den andra lät jag fotoshop resampla upp till 600dpi med samma storlek.

Skillnaden var i stort sätt inget, vissa hårstrån syntes lite tydligare på den som var rensamplad.

Men antar då att detta endast är ett test i hur bra photoshop är på att resampla än något annat
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.