apmuskel
Medlem
Köpte precis en Brother MFC J4510.
Halv vettig skrivare men den var billig och klarar A3.
Denna kan ge utskrifter på 2400x1200 dpi om jag fattat rätt.
Men vad jag nu insätt är att bilder tagna med min Canon 600D i full upplösning bara blir 13cm på långsidan om jag krämar upp dom i 1200dpi i photoshop.
Alltså, jag resamplar inte bilden.
Vad har man för nytta av en skrivare som klarar 1200dpi om man har en kamera som inte kan ge mer än kanske 300dpi för en A4 bild?
Har jag någon nytta av 1200dpi kapaciteten? (gällande A4/A3 alltså)
Ska jag låta photoshop resampla bilder upp i högre dpi men behålla storleken?
Borde väll inte bli mycket bättre än att skriva ut med lägre dpi?
Har skrivaren i sig någon magisk funktion som gör att en 300dpi bild blir finare om man säger åt den att skriva ut i högre upplösning?
Känns som om att man behöver en riktigt fläskig kamera om man ska få en A3 bild i 2400dpi
Tack för svar
//nybörjaren på print
Halv vettig skrivare men den var billig och klarar A3.
Denna kan ge utskrifter på 2400x1200 dpi om jag fattat rätt.
Men vad jag nu insätt är att bilder tagna med min Canon 600D i full upplösning bara blir 13cm på långsidan om jag krämar upp dom i 1200dpi i photoshop.
Alltså, jag resamplar inte bilden.
Vad har man för nytta av en skrivare som klarar 1200dpi om man har en kamera som inte kan ge mer än kanske 300dpi för en A4 bild?
Har jag någon nytta av 1200dpi kapaciteten? (gällande A4/A3 alltså)
Ska jag låta photoshop resampla bilder upp i högre dpi men behålla storleken?
Borde väll inte bli mycket bättre än att skriva ut med lägre dpi?
Har skrivaren i sig någon magisk funktion som gör att en 300dpi bild blir finare om man säger åt den att skriva ut i högre upplösning?
Känns som om att man behöver en riktigt fläskig kamera om man ska få en A3 bild i 2400dpi
Tack för svar
//nybörjaren på print