Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning till färgnegativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Menar du att framkalla själva filmen eller att göra egna papperskopior från färgnegativ?

En dosa, en kemisats -prova Amaloco- och en riktig termometer. Köp Kodaks färgtermometer för några hundra(?).

Lär dig använda vattenbad för att få kontroll på processens kemi, det är MYCKET viktigt att hålla jämn temperatur.

Jag kan återkomma med lite praktiska tips framöver, har kört några hundra filmer i dosa.

Är du en slarvig typ kan du lika gärna lämna in på labb.

Här kommer lite tips om C-41
Många tycker det verkar JÄÄÄTTEJOOBBIGT när jag beskriver hur jag framkallar film men det är bara trams. Jag kör en rulle på en halv timme och tycker det är lika jobbigt att slarva.

Utrustning
En dosa, en bra termometer (Kodaks) samt en digital ute/inne termometer från Clas Ohlsson. Kemi från Amaloco eller Tetenal som du blandar till med destillerat vatten från bensinmacken. Glasflaskor från färghandeln, enliters kostar en tia och köp inte bruna, det gör det svårare att hålla koll på kemins kvalitet. En diskbalja eller en diskho i köket.

Tid/temperatur
Kemin skall ha en temperatur av 37,2­° C. Inte 35° eller 37,6°, som jag skrev tidigare att vill du slarva är det bättre att lämna in filmen på labb.
Framkallningstiden är 3 minuter och 15 sekunder. Inte... ja, du förstår.

Uppvärmning
Jag värmer upp kemin till cirka 40° innan jag börjar ladda dosan, då hinner den svalna till rätt temperatur. man kan få vänta några minuter ibland.
Jag lägger bara ned glasflaskorna i diskhon som är fylld med hett vatten (mitt kranvatten håller 60°) och det tar cirka 7-8 minuter för kemin att bli 40°.

Vattenbad
För att kemin skall hålla exakt 37,2° hela framkallningen igenom använder jag ett vattenbad.
Jag fyller baljan med vatten som täcker större delen av dosan, vattnet har en temperatur av 42° (testa själv), det skall alltså vara varmare eftersom kemin svalnar när man lyfter upp dosan för agitering. För att ha koll på vattentemperaturen använder jag den digitala termometern, jag doppar ned sladden i vattnet helt enkelt.
Fyll på med hett vatten när temperaturen börjar sjunka på vattenbadet.

Framkallningen
OK, dosan är laddad och vi är redo. Medan jag väntar på att temperaturen på kemin skall sjunka till exakt 37,2° ställer jag ned dosan i vattnet så den skall bli uppvärmd. (Inget vatten i dosan, bara ställ ned den.)
När temperaturen är rätt lyfter jag upp dosan, av med locket och i med kemin, snabbt. På med locket och starta klockan (av märket Junghans förstås, man är ju snobb).
Agitera flitigt under första halvminuten, ställ ned dosan i vattnet mellan vändningarna. Tempen, tempen.
När det är 15 sekunder kvar av tiden häller jag tilbaka kemin i litermåttet och exakt på slaget 3 minuter 15 sekunder häller jag i nästa vätska.
Nu är det lugnt, temperaturen kan sjunka sakta utan problem, du behöver inte ha råkoll på temperaturen längre.
Förresten, när jag häller av framkallaren ställer jag termometern i litermåttet för att se om kemin fortfarande är exakt 37,2°. Det är den alltid, vilket betyder att jag har koll på processen.

Skölj
Jag sköljer lite längre än rekommenderat, cirka 15-20 minuter i en liten hink med några hål i botten så att vattenflödet blir en liter per minut.

Träning
För att få rutin kan du framkalla några gånger utan film och med vatten istället för riktig kemi. Du kan se om du har koll på temperaturen hela vägen, titta på vilken temperatur det är på ”framkallaren” när du häller av den från dosan, den skall vara som när du startade, 37,2°.

Kvaliteten
Jag framkallade en gång 21 rullar från ett budgetfotojobb (en mässa) i omgångar i en dosa för fyra rullar. Det tog några timmar men alla rullar var klockrent lika vad gäller kontrast och färgkvalitet. Jag debiterade som vanligt kunden 120 kronor per rulle (film och framkallning) och framkallningen kostade mig 8 kronor i stället för 36 kronor som labbet hade tagit. Detta var 1997. Ja, detta var filmkostnaden alltså, själva fotograferingen tog jag också betalt för.

För att kemin skall hålla bra fyller jag upp flaskan med destillerat vatten för att minimera mängden luft i flaskan. Den lilla utspädningen har aldrig påverkat framkallningen.

Oklart?
Jag återkommer gärna med tips.

Nu funderar jag på det. :)

Jag väntar bara på att min artikel om pressning av film skall läggas ut, sedan får vi se.

En sak värt att nämna angående det att jag exponerar 400-film efter 250;
Det intressanta är inte att exponera efter ett visst värde utan skillnaden mellan filmerna vad gäller känslighet.

Om du är helt nöjd med att exponera din Superia 400 efter 400 så gör det, men då borde du också exponera en Superia 100 efter 160.

Man kan säga att känslighetsvärdena jag använder är beroende av min ljusmätare och mätteknik, däremot är skillnaden mellan filmerna ett faktum som inte påverkas av yttre förhållanden.

KLANTSKALLE.

Detta svar skulle hamna i ett annat forum;
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=34826#post34826

Så går det när man surfar med flera fönster öppna.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar