ANNONS
Annons

utrustning till canon 750d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Järnström

Aktiv medlem
Hej!

Har köpt en canon 750d, och har standard objektivet. Räcker det med den eller vilka objektiv bör jag köpa för att kunna fotografera fina porträtt och landskap? Bör jag köpa ND/gråfilter också?

På min kamera har jag även ett uv filter där det står 58mm, kan jag ha ett grå/nd filter på 58? eller ska man ta större storlek då när man köper filter?

Tacksam för svar :)
 
Hej!

Har köpt en canon 750d, och har standard objektivet. Räcker det med den eller vilka objektiv bör jag köpa för att kunna fotografera fina porträtt och landskap? Bör jag köpa ND/gråfilter också?

På min kamera har jag även ett uv filter där det står 58mm, kan jag ha ett grå/nd filter på 58? eller ska man ta större storlek då när man köper filter?

Tacksam för svar :)

Lär dig kameran, var alla reglage/menyer sitter, - innan du funderar över nya investeringar i extra objektiv.
Det medföljande "standard" objektivet, troligen ett med variabel brännvidd, fungerar ledigt till det mesta, som porträtt och landskap, - varför tror du annars Canon 750D levereras med detta objektiv?
Glöm grå filter tills vidare, läs igenom den medföljande INSTRUKTIONS TEXTEN, tillsammans med kameran i dina händer!
Du gör fina bilder, efter några månaders övningar, inte kameran, den är ditt verktyg, ingenting annat!
Det finns inga genvägar, att bara fråga sig fram är kortsiktigt, - övning, övning hur hantera kameran bäst, samt läsa INSTRUKTIONS TEXTEN, det finns en anledning varför den finns med, alternativt du laddar ner en utförligare (manual) från Internet.
 
Hej!

Har köpt en canon 750d, och har standard objektivet. Räcker det med den eller vilka objektiv bör jag köpa för att kunna fotografera fina porträtt och landskap? Bör jag köpa ND/gråfilter också?

På min kamera har jag även ett uv filter där det står 58mm, kan jag ha ett grå/nd filter på 58? eller ska man ta större storlek då när man köper filter?

Tacksam för svar :)

Du bör köpa… ett stativ och lära dig din kamera och fota. Sen märker du vad du behöver/saknar.
Stativ? undrar du säkert. Jo, med kameran monterat kan du stå ute i naturen och bläddra i manualen, prova vad som händer om du ställer in kameran si, vad som händer om du ställer in kameran så. Sen kan du kolla på bilderna i datorn och se vad det resulterade i.

Filter är bra, men samma sak där. Du vet när du behöver dem. Men som svar på frågan, ja du kan sätta på ett ND-filter istället för ett UV.

Jag rekommenderar ett variabelt ND-filter, tex ett sånt här där du kan variera styrkan på filtret. Nej det är ingen superkvalitet men duger. Och det är bra, då du kan prova dig fram och se vilken styrka du vill lägga pengarna på. Du kanske vill ha ett fint ND16 eller ett ND8? Svårt att veta utan att ha provat dessa filter.
 
Lär dig kameran, var alla reglage/menyer sitter, - innan du funderar över nya investeringar i extra objektiv.
Det medföljande "standard" objektivet, troligen ett med variabel brännvidd, fungerar ledigt till det mesta, som porträtt och landskap, - varför tror du annars Canon 750D levereras med detta objektiv?
Glöm grå filter tills vidare, läs igenom den medföljande INSTRUKTIONS TEXTEN, tillsammans med kameran i dina händer!
Du gör fina bilder, efter några månaders övningar, inte kameran, den är ditt verktyg, ingenting annat!
Det finns inga genvägar, att bara fråga sig fram är kortsiktigt, - övning, övning hur hantera kameran bäst, samt läsa INSTRUKTIONS TEXTEN, det finns en anledning varför den finns med, alternativt du laddar ner en utförligare (manual) från Internet.

Vem är du att plocka fram pekpinnen och ge ett svar likt en översittare? Ge trådskaparen möjligheten att få ett sympatiskt och inspirerande sådant istället för att dumförklara.
 
Det finns inga genvägar, att bara fråga sig fram är kortsiktigt,

Det håller jag inte med om alls. Genom att ställa relevanta frågor och lyssna på svaren kan man absolut undvika en del misstag och spara tid. Att TS "bara" skulle fråga sig fram är det väl inget som tyder på. Vi får väl utgå ifrån att TS också kommer att använda sin kamera och prova sig fram!

Till TS, När det gäller objektiv så fungerar förstås det medföljande objektivet utmärkt men ett av syftena med att köpa en systemkamera är att kunna byta till olika objektiv vid olika tillfällen. Till porträtt t ex kan det vara kul med ett fast 50/1.8 eller 85/1.8. Jag tycker dock att du skall avvakta med köp av ytterligare prylar i några månader. När du har använt kameran en tid kommer det vara lättare att veta vad du vill köpa för objektiv. Eller om du nöjer dig med det du har.
 
Som redan sagts klarar du dig långt med det objektiv du redan har (jag antar att det är ett 18-55 mm)
Håller med reboot81 att skaffa ett stativ är en bra ide. Förutom att du får händerna fria att bläddra i manualen är det användbart vid t.ex. landskapsfotografering.

Till många kameror kan man ladda ned manualen i pdf format till sin mobiltelefon, så att den blir sökbar så går det snabbare att hitta.

ND filter är till för att minska ljusmängden som når sensorn. Det gör att du kan använda större bländaröppning för att få kortare skärpedjup t.ex porträtt, ett annat användningsområde är att göra det möjligt att använda längre tider t.ex. för att strömmande vatten eller en krusig vattenspegel på en sjö ska bli slät och silkeslen genom att avända lång exponeringstid (och där är vi tillbaka till varför stativet är viktigt för t.ex. landskapsfoto):

Problemet med ND filter är att sökaren blir mörk, så det kan bli svårt att fokusera med filtret på vare sig du gör det med autofokus eller manuellt om du har ett kraftigt filter.

Vad det gäller optik så skulle kanske en 50/1.8 eller ljusstarkare vara bra för porträtt. Det ger kort skärpedjup vilket ger lugn bakgrund. Ju ljusstarkarre optik desto kortare skärpedjup kan du få. Ett 50/1.8 är ganska billigt vill du ha ljusstarkare blir det snabbt dyrare.

Du kan dock få bra porträtt med det objektiv du har, om du tänker efter och planerar lite. Till att börja med se till att hitta en lugn och fin bakgrund, se till att det är långt till bakgrunden, då blir den oskarp även om man inte har så ljusstarkt objektiv. Så prova om det räcker för vad du vill åstadkomma innan du köper ljusstarkare objektiv, men mitt råd är börja med att skaffa ett stativ
 
Vem är du att plocka fram pekpinnen och ge ett svar likt en översittare? Ge trådskaparen möjligheten att få ett sympatiskt och inspirerande sådant istället för att dumförklara.

Det är väl du, som har pekpinnen, inte jag!
Jag anger enbart, hur man lär sig sin kamera allra bäst, sympatiskt och inspirerande självlärande, - svårare än så blir det inte!
Det gäller vilken kameratyp det än må vara!
Översättare av vad då?
Orkar du inte, att läsa verkligheten?
 
Det håller jag inte med om alls. Genom att ställa relevanta frågor och lyssna på svaren kan man absolut undvika en del misstag och spara tid. Att TS "bara" skulle fråga sig fram är det väl inget som tyder på. Vi får väl utgå ifrån att TS också kommer att använda sin kamera och prova sig fram!

Till TS, När det gäller objektiv så fungerar förstås det medföljande objektivet utmärkt men ett av syftena med att köpa en systemkamera är att kunna byta till olika objektiv vid olika tillfällen. Till porträtt t ex kan det vara kul med ett fast 50/1.8 eller 85/1.8. Jag tycker dock att du skall avvakta med köp av ytterligare prylar i några månader. När du har använt kameran en tid kommer det vara lättare att veta vad du vill köpa för objektiv. Eller om du nöjer dig med det du har..

Läsa INSTRUKTIONS TEXTEN har alltid varit, det snabbaste sättet, att lära sig, hur kameran skall handhas.
Den är ofta upplagd pedagogiskt, varför och hur olika inställningar förändrar den färdiga bilden.
Om jag inte har uppfattat det fel, TS lär tidigare ha använt en Canon 450D, så erfarenheten därifrån, ger säkert direkt inhopp i den nya Canon 750D
 
Läsa INSTRUKTIONS TEXTEN har alltid varit, det snabbaste sättet, att lära sig, hur kameran skall handhas.
Den är ofta upplagd pedagogiskt, varför och hur olika inställningar förändrar den färdiga bilden.
Om jag inte har uppfattat det fel, TS lär tidigare ha använt en Canon 450D, så erfarenheten därifrån, ger säkert direkt inhopp i den nya Canon 750D

Jag brukar läsa manualen till mina kameror, tycker de är bra. Däremot är det väl tveksamt om den har svaren på frågeställningarna här. Vilken objektiv passar till porträtt? Landskap? Vilka filter skall man använda och när? Det brukar väl inte stå i kamerans manual, eller? Jag skall villigt erkänna att det var några år sedan jag läste manualen till min kamera.

Nåväl, TS har säkert fått tillräckligt med input för att gå vidare och om det är så att hon haft en 450D innan så är det ju i princip "samma" som tidigare.
 
Hej!

Har köpt en canon 750d, och har standard objektivet. Räcker det med den eller vilka objektiv bör jag köpa för att kunna fotografera fina porträtt och landskap? Bör jag köpa ND/gråfilter också?

På min kamera har jag även ett uv filter där det står 58mm, kan jag ha ett grå/nd filter på 58? eller ska man ta större storlek då när man köper filter?

Tacksam för svar :)

Hej!

Det ligger mycket i tipsen som går ut på att det i första hand är fotografens kunskaper som är avgörande för slutresultatet och inte utrustningen.

Prova gärna Fotosidans utbud:
Kurser: http://www.fotosidan.se/akademi/index.htm
Böcker: http://www.fotosidan.se/membershop/books.htm

Jag tror att det är en investering som ger mer utbyte än att kasta sig over nya prylar direkt.

När det gäller filter så anger "58mm" diametern på filtret som måste passa med diameter på gängan på objektivet. Om man vill använda samma filter på flera objektiv med olika diameter så finns det adapterringar (åt ett håll...).
 
Kitlinsen 18-55 IS STM är utmärkt skarp och fin (det finns andra paket med andra gluggar men troligtvis är det den du har). Satsa på f8-f11 för landskap (just den är dock mycket skarp även helt öppen - testa i AV mode).

58mm ND kommer att funka. Du får ytterligare jämnare resultat och potentiellt mindre vignettering med att större filter och en step-up ring mellan optik och filter men det är viktigare på ultravidvinkel som 10/11 millimeter. Jämnast ND får du med system som cokin (se även det dyrare Lee nd6/10/15). Mjukt graderad ND är poppis för landskap, man täcker in himlen och får jämnare exponering med mindre jobb i efterbehandling av bilden.

Har riktigt dålig erfarenhet av billigt variabelt ND men ganska god erfarenhet av billigt no-name ND8!

Litet tips - jag har 760D, samma sensor som 750. För långa exponeringar (även standardmax 30 sek) tycker jag mig se skillnad när sensorn får vila någon minut mellan varje. Den blir antagligen lite varm och jag anar mer brus utan liten paus emellan.

Fint tillägg för just landskap på crop sensor är canons billiga 10-18mm IS STM. Exempel utan ND handhållet 1/30 f8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.