Annons

Utrustning på resan?

Produkter
(logga in för att koppla)

marcus_karlberg

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska åka till Thailand och Australien och är lite intresserad av att få tips om vad man bör ta med sig (och VARFÖR)?
Jag har bestämt mig för att ta med min Minolta dynax 404si och två zoom objektiv, ett ministativ.
Vad jag tänker på är alltså främst; vilka filmer rekommenderas och finns det något filter som jag inte kan vara utan på en sådan resa?
 
Kodak extracolor passar bra i Thailand, jag fick iallafall bra resultat med den filmen. Fina mättade färger. Exponerar kameran rätt så kan du underexponera 1/2 steg så blir det ännu bättre. Pröva gärna att underexponera en rulle hemma först om du inte redan har gjort det. Samtliga dessa bilder är tagna med Extracolor underexponerade 1/2 steg http://www.inge.fotosidan.se/viewpf.htm?pfID=6471
 
Senast ändrad:
Ska du plåta med dia, så köp det i Sverige innan resan. Ska du däremot använda vanlig film kan du köpa det efterhand, men köp inte filmen i gatustånd i Thailand, där har den utsatts för mkt värme.
Ett skylight filter rekomenderas!

Ska du resa ensam så rekomenderar jag även att du tar med dig en enkel kompaktkamera så att andra kan ta bilder av dig - vanligt folk har svårt för systemkameror ;)
 
Har fotat en del med Kodak E100VS och gillar den. Väntar just nu på ett gäng rullar från Singapore och Nya Zeeland med just den sorten.

Provia 100F är ju ett bra val annars. Lättscannad och mycket finkornig. Dock inte lika mättade färger, men med polfilter blir det flott.
 
marcus_karlberg skrev:
finns det något filter som jag inte kan vara utan på en sådan resa?

Ett polarisationsfilter är aldrig fel att ha då man fotograferar t.ex. landskap.
Ta också med en uppsättning extra batterier (eller två, om du ska fotografera riktigt mycket), då dessa kan vara luriga att hitta. En bra kameraväska bör man också ha, då det finns gott om både regn och sand, samt en liten "blåspensel" för att få bort den sand man ändå drabbas av.
 
Linsputspapper och linsputsvätska. Våtservetter, för att tvätta av händerna efter du ätit, så du kan ta i kameran efteråt, speciellt i Thailand där man äter mycket god gatuköksmat med händerna. Dukoralvaccin innan du åker för att förebygga magsjuka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.