Advertisement

Annons

Utrustning inför bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Canon_60

Medlem
Hej!
Ska fotografera en bekants bröllop i sommar och behöver råd då jag har hört att bröllopsfoto är något av det svåraste man kan ge sig på... jag har en mycket(!) begränsad utrustning bestående av Canon EOS 60D med ett 18-55mm objektiv och ett 50mm samt ett rejält stativ. (manfrotto)
Har endast ett minneskort men ett rejält sådant...

Vad kan jag införskaffa inom en ram av cirka 1600kr(fattig student, haha) som förbättrar resultaten inom detta område?
Har definitivt insett att jag behöver ett till minneskort i alla fall. Reflexskärmar verkar även det mycket prisvärt då jag sett stor skillnad då jag bara använt en bit aluminiumfolie. ;)

Minneskort

Ditt 18-55 presterar förmodligen inte det önskvärda resultatet, men man får anpassa sig efter den budget man har:) Hellre en bild än ingen alls. Jag skulle köpa minneskort, inte bara ett utan flera. Jag skulle köpa 4-8 GB kort, kanske fyra-fem kort utöver det du har. Fotografera mycket, radera och fotografera. Ju fler bilder du får, ju större chans att du fångar fina ögonblick:) Reflexskärm är en fin tanke, men kan vara svårt att motivera på en vigsel... såvida du inte får tid att arrangera bilder?

Finns massvis med bra trådar att läsa på i ämnet. Använd sökfunktionen och du har ganska många timmars läsning framför dig. Lycka till!

Om det finns pengar kvar efter att ett till minnneskort är inköpt så kan du ju kolla upp möjligheterna att hyra ytterligare ngt objektiv tex en 70-200/2,8L IS II, (jag har bara fotat ett bröllop & då satt min 70-200/4L IS på min 7D större delen av dagen).

Lycka till!!

Plåta i RAW

Jag utgår från att du är den som ska ta bröllopsbilderna i mitt svar.

Det finns som sagt en hel drös trådar om detta men eftersom du i princip inte har "några" pengar tycker jag du ska spendera dem på en reflexskärm och en Speedlite 430EXII blixt (beggad). Allt är beroende på vädret den dagen. Det kan bli svårt att lätta upp på skuggsidan utan blixt eller reflexskärm. Fördelen med 60D är att den kan styra en blixt utan att blixten behöver sitta på kameran, vilket ger dig bättre möljigheter till bra bilder. Kameran styr iofs blixten via IR vliket kan strula till det om solen är alldeles för stark.

Viktigast av allt är att du INTE plåtar jpg utan väljer RAW eftersom det ger betydligt bättre möjligheter i efterbearbetningen. 50mm-objektivet duger bra, använd inte det andra.

Lycka till

Ditt 18-55 presterar förmodligen inte det önskvärda resultatet, men man får anpassa sig efter den budget man har:) Hellre en bild än ingen alls. Jag skulle köpa minneskort, inte bara ett utan flera. Jag skulle köpa 4-8 GB kort, kanske fyra-fem kort utöver det du har. Fotografera mycket, radera och fotografera. Ju fler bilder du får, ju större chans att du fångar fina ögonblick:) Reflexskärm är en fin tanke, men kan vara svårt att motivera på en vigsel... såvida du inte får tid att arrangera bilder?

Jag hade nog valt att skaffa större kort, då är risken mindre att de tar slut just som någon bra bild är på gång.

Om det finns pengar kvar efter att ett till minnneskort är inköpt så kan du ju kolla upp möjligheterna att hyra ytterligare ngt objektiv tex en 70-200/2,8L IS II, (jag har bara fotat ett bröllop & då satt min 70-200/4L IS på min 7D större delen av dagen).

Lycka till!!

70-200/2.8 är en väldigt trevlig zoom som skulle passa fint för ett sådant här event, men man bör ha tränat en del med den om man inte är van vid längre brännvidder och tyngre optik för att vara säker på att få bra resultat, dvs han behöver hyra den under lite längre tid än för själva bröllopsdagen och då försvinner pengarna ganska snabbt.

Jag skulle tro att du känner någon fler i din närhet som har Canon-grejer. Fråga snällt om du får låna/hyra både denna persons kamerahus och ett teleobjektiv (även ett mer vidvinkligt om det går). Fråga även om du kan få öva att fota med grejerna innan så att du vet hur de fungerar så att det tekniska inte ska vara i vägen på själva dagen.

Om du inte känner någon med Canon-grejer så låna något annat istället. Att bara ha ett hus och ett/två objektiv är att riskera väldigt mycket. Till och med en bra kompaktkamera är bättre än ingenting.

Kelby

När det gäller minneskort följer jag gärna Scott Kelby´s råd att sprida riskerna:) Det har faktiskt hänt flera gånger att jag fått minneskortfel vid läsning (aldrig permanent dock, omstart har avhjälpt problemet... men det ger en tankeställare:) Jag laddar min kamera med ett 8 GB kort inför en viktig session, därtill ligger en fylld minneskorthållare i fickan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar